دو میلیون مشترک متصل به فیبرنوری تا پایان سال
معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات خبر داد

دو میلیون مشترک متصل به فیبرنوری تا پایان سال

روحانی نژاد، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اتصال ۲ میلیون مشترک به پروژه فیبرنوری تا پایان سال خبر داد.

به گزارش بازار، مهدی روحانی نژاد معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص وضعیت پوشش و اتصال پروژه فیبر نوری در کشور گفت: سال گذشته موضوع ایجاد پوشش فیبر نوری برای ما اولویت داشت اما امسال علاوه بر این، می‌خواهیم جهشی هم در میزان اتصال و دایری ایجاد کنیم که در اینجا منظور از نهضت اتصال همین جهش در میزان دایری فیبرنوری است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۵۵۰ هزار کاربر متصل به شبکه مبتنی بر فیبرنوری وجود دارد که حدود ۳۵۶ هزار مورد از این میزان کاربر FTTH هستند که قصد داریم این تعداد را تا پایان سال جاری به دو میلیون مشترک متصل برسانیم.

روحانی نژاد در ادامه به برنامه‌ریزی‌های اتصال فیبرنوری در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی آن انجام شده و اپراتورها هم برنامه‌های سه ماهه به رگولاتوری دادند که ما این دو میلیون را هم بین اپراتورهای مختلف تقسیم کرده‌ایم. این پروژه ۱۰ اپراتور متعهد دارد که به تناسب توان و وضعیت آن‌ها به هر کدام تعدادی تعهد اتصال اختصاص داده شده است.

وی افزود: طبیعتاً تحقق بخش عمده این هدف گذاری در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد ولیکن اجرای آن از روزهای اول سال آغاز شده است. اپراتور بایستی از الان در به روز رسانی سیستم عملیاتی خودش، تیم اجرایی و تیم‌های همکاران خودش یک سرمایه گذاری جدی انجام دهد تا بتواند آن افزایش نهایی را در نیمه دوم سال داشته باشد.

مشوق‌های اتصال فیبرنوری بر اساس اندازه شهرها متفاوت خواهد بود
معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه موضوع اتصال فیبر نوری به تقاضا ربط دارد، تصریح کرد: موضوع پوشش که سمت عرضه است در اختیار ماست. به عنوان مثال ما الان تصمیم می‌گیریم در شهرستان هریس در استان آذربایجان شرقی پوشش ایجاد کنیم. در صورت وجود مجوز حفاری و منابع مالی، پوشش را ایجاد می‌کنیم. ولی در بحث کاربری، اتصال به تقاضای کاربر ربط دارد. به همین دلیل ممکن است مثلاً اپراتور عرضه داشته باشد ولی تقاضا در آن منطقه، به اندازه کافی وجود نداشته باشد.

وی گفت: به زودی پیش‌نویس مصوبه‌ای را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشنهاد خواهیم کرد که مشوق‌های اتصال بر اساس اندازه شهرها متفاوت باشد تا اپراتورها برای ایجاد پوشش و اتصال در شهرهای کوچک‌تر بتوانند هزینه بیشتری انجام دهند.

روحانی نژاد با بیان اینکه متناسب با میزان اتصال، سرعت اینترنت آن هم افزایش پیدا می‌کند، افزود: طبیعتاً وقتی که اتصال فیبر انجام می‌شود، این اتفاق می‌افتد. مثلاً کاربر قبلاً با فناوری ADSL حدود ۱۰ مگابیت بر ثانیه خدمت دریافت می کرده که در صورت اتصال به فیبر نوری، حداقل ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه سرویس می‌گیرد.

وی به آخرین وضعیت میزان پوشش فیبر نوری در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار اعلامی در سایت طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها به نشانی iranfttx.ir در حال حاضر ۷.۵ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند.

اتصال فیبرنوری در سراسر کشور چقدر زمان می‌برد
معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: در برنامه هفتم، برنامه‌ریزی این است که در انتهای برنامه، ۲۰ میلیون اتصال برقرار شود و طبیعتاً اگر بازه زمانی ۵ ساله را برای این هدف گذاری در نظر بگیریم، سالیانه ۴ میلیون اتصال باید ایجاد شود.

چالش‌های اتصال فیبر نوری در کشور
وی به چالش‌های اتصال فیبرنوری اشاره کرد و افزود: ما در مراحل آغازین اجرای این برنامه هستیم ولی پیش بینی چند چالش وجود دارد که برای هرکدام برنامه‌ریزی متناسب انجام داده‌ایم به طور مثال ممکن است اپراتورها برای مودم و تجهیزاتی که باید در اختیار کاربران قرار بگیرد، محدودیت عرضه داشته باشند که در حال هماهنگی با نهادهای ذیربط به ویژه وزارت صمت برای اعطای مجوز واردات در کنار امضای قرارداد با تولیدکنندگان داخلی برای تولید انبوه این تجهیزات هستیم تا ان شاءالله مشکلی پیش نیاید.

روحانی نژاد ادامه داد: یا ممکن است چون بالاخره فیبر کشی انتهایی باید روی دیوار ساختمان‌ها انجام شود، در جاهایی بعضی از مردم خیلی نسبت به این تکنولوژی جدید توجیه نباشند و ممانعت شکل بگیرد که آن هم با فرهنگ سازی و توجیه مدیران در استان‌ها یا شهرها قابل حل است. بعضی جاها ممکن است به دلیل عدم اطلاع مردم تقاضا هنوز شکل نگرفته باشد که اپراتورها یک سری برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی در سطح محلات در حال انجام هستند تا مردم آن محله مطلع شوند و یک سری پیشنهاداتی ارائه بدهند که از نظر مالی و قدرت خرید برای مردم آن منطقه جذاب باشد.

وی به اهمیت تیم اجرایی مناسب اپراتورها در اتصال فیبرنوری اشاره کرد و گفت: همچنین این موضوع هم مهم است که اپراتورها برای اتصال در این تعداد زیاد در طول یکسال نیاز به تیم اجرایی بیشتری دارند. در بحث پوشش و حفاری، پیمانکار با پیچیدگی زیادی روبرو نیست. البته در سال ۱۴۰۱ مشکل تجهیزات ترنچر داشتیم یا در سال ۱۴۰۲ مشکل میکروداکت داشتیم که خوشبختانه عمده این مشکلات برطرف شده‌اند. ولیکن برای بحث اتصال، تیمی که فیبر کشی انتهایی را انجام می‌دهد، باید تخصص لازم را داشته باشد.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در حال حاضر، ما در بیش از ۳۵۰ شهر به صورت پوشش جزئی یا کامل سرویس می‌دهیم که در همه آنها حداقل چند تیم برای اتصال باید وجود داشته باشد. لذا الان ممکن است نیروی آموزش دیده به اندازه کافی نباشد که البته اپراتورها در حال آموزش نیروی متخصص در این زمینه هستند.

چالش‌های پوشش فیبر نوری در کشور
روحانی نژاد با بیان اینکه در هر جایی که پوشش ایجاد شده، در صورت درخواست کاربر، اپراتور باید ظرف ۳۰ روز اتصال را برقرار کند به چالش‌های پوشش فیبرنوری اشاره کرد و گفت: مهمترین چالشی که در بخش پوشش بوده و هنوز هم در بعضی از شهرها وجود دارد، مجوز حفاری است که باید از سوی شهرداری‌ها صادر شود که خوشبختانه در قانون بودجه امسال خیلی شفاف و صریح مصوب شده است که هر جایی که اپراتور معرفی شده از طرف وزارت ارتباطات درخواست حفاری داده باشد، شهرداری بایستی ظرف مدت ۱۵ روز مجوز را صادر کند.

وی گفت: اکنون در بعضی از شهرها این اتفاق نمی‌افتد، شهرداری باید به نهادهای نظارتی پاسخگو باشد که چرا این قانون را اجرایی نکرده است. همچنین در این قانون عنوان شده که مجوز باید بر اساس شرایط، ضوابط و تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات صادر شود که این ضوابط در مصوبه شماره ۳۳۹ کمیسیون و اصلاحیه‌های بعدی آن پیش بینی شده است.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تعداد اپراتورهای متعهد در پروژه فیبرنوری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰ اپراتور برای ایجاد پوشش فیبر متعهد هستند. تعدادی شرکت هم برای فعالیت در این زمینه درخواست داده‌اند ولی هنوز مستندات ارائه شده از سوی آنها کامل نیست. برای اظهارنظر در مورد آنها باید مستندات شان کامل شود. ولی در حال حاضر، ما در کل کشور برای تمامی شهرها حتی شهرهای کوچک با ۵۰۰ یا ۷۰۰ خانوار هم، اپراتوری تعیین کردیم که برای ایجاد پوشش فیبر اقدام کند.

روحانی نژاد به احتمال افزایش تعداد اپراتورهای متعهد گفت: در حال حاضر تعداد اپراتورهایی که بخواهند به پروژه فیبرنوری اضافه شوند، قابل بیان نیست، چون که صرفاً یک اظهار علاقه‌مندی بوده است. باید توان این اپراتورها ارزیابی شود. ضمن اینکه اکنون در بسیاری از شهرها، عملیات فیبر کشی انجام شده و یا در حال اجراست و باید دید اپراتور جدید در مقایسه با اپراتورهای متعهد فعلی چه ارزش افزوده‌ای دارد.

وی ادامه داد: البته اپراتورهای جدید می‌توانند بدون نیاز به حفاری مجدد، از میکروداکت کار گذاشته اپراتورهای فعلی استفاده کنند و با ایجاد شبکه خودشان وارد بازار و رقابت در حوزه شبکه شوند. همچنین، اپراتورهای علاقه مند و توانمند در موضوع بازاریابی و جذب مشتری می‌توانند از طریق روش بیت استریم، وارد رقابت در حوزه سرویس بشوند. در نتیجه، اخذ پروانه UNSP تنها روش برای ورود به بازار خدمات مبتنی بر فیبرنوری نیست.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: موضوعی که در حوزه اطلاع رسانی داریم و امیدواریم مورد توجه جدی اصحاب رسانه‌ها قرار گیرد، مطالبه گری در بحث دادن مجوز شهرداری هاست. دولت سیزدهم عزم خود را برای اجرای این پروژه ملی جزم کرده، در تأمین منابع مالی حمایت کرده و برنامه ریزی لازم هم انجام شده و اپراتورها هم پای کار آمده‌اند و واقعاً اگر که شهرداری یک شهر همکاری نکند، عملاً به پیشرفت شهر خودش لطمه زده است.

وی تاکید کرد: این انتظاری است که ما از رسانه‌ها داریم. هر رسانه‌ای در استان و در شهر خودش برود و از تعداد محدود شهرداری که تابحال با این طرح ملی همراهی نکرده‌اند، بپرسد که چرا به اپراتور معرفی شده از سمت وزارت ارتباطات مجوز حفاری داده نمی‌شود و مردم آن شهر عملاً از این امکان بی بهره می‌مانند.

کد خبر: ۲۹۰٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha