۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
احیای پروژه خط آهن چین، قرقیزستان، ازبکستان

احیای پروژه خط آهن چین، قرقیزستان، ازبکستان

روسای جمهور چین، قرقیزستان و ازبکستان در مورد اصول زیربنایی و مکانیزم‌های عملیات ساخت خط آهن که شامل تامین مالی، ساخت و ساز، عملیات و نگهداری می‌شود به توافق رسیده‌اند.

به گزارش بازار، خبرگزاری رسمی دولت چین، پروژه خط آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان که مدت‌ها متوقف بود، احتمالاً دوباره احیا خواهد شد. سران این سه کشور به یک قرارداد بین دولتی برای آغاز این پروژه رسیده‌اند.

روسای جمهور این سه کشور قرارداد احیای این پروژه را در یک اجلاس مجازی امضا کردند. جزئیات این قرارداد هنوز اعلام نشده است.

بیانیه‌های رسمی همه در مورد کلیات این طرح صحبت کرده‌اند. طبق گزارش شینهوا، این قرارداد یک زیربنای قانونی محکم برای ساخت این پروژه است. در بیانیه دولت قرقیزستان هم آمده است: «سه کشور در مورد اصول زیربنایی و مکانیزم‌های عملیات که شامل تامین مالی، ساخت و ساز، عملیات و نگهداری خط آهن می‌شود به توافق رسیده‌اند».

رئیس جمهور ازبکستان در بیانیه خود به پیامدهای این طرح در آینده اشاره می‌کند: «این خط آهن به کشورهای ما اجازه می‌دهد وارد بازارهای بزرگ جنوب آسیا و خاورمیانه از طریق کوریدور افغانستان شوند».

شرکت کنندگان در این اجلاس مجازی اشاره‌ای به هزینه پروژه و زمان آن نکرده‌اند. رئیس جمهور چین تاکید کرد شرکت‌کنندگان این پروژه باید هرچه زودتر آن را به اتمام برسانند.

مسیر این خط راه آهن از کاشغر در غرب چین آغاز شده و به شهر اندیجان ازبکستان می‌رسد و در این بین از تروگارت، ماکمال و جلال آباد قرقیزستان می‌گذرد.

به نظر می‌رسد هزینه ساخت این خط آهن تا امروز بزرگترین مانع برای آغاز آن بوده است. تصمیم ساخت این خط آهن بیش از ۲۰ سال پیش گرفته شد. در این قرارداد جدید هم مسئله تامین مالی چندان واضح نشده است. تکمیل این پروژه ۸ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

رئیس جمهور قرقیزستان در سال گذشته میلادی گفت امیدوار است این پروژه در ۲۰۲۴ آغاز شود اما تاکید کرد مسئله هزینه آن هنوز حل نشده است.

کد خبر: ۲۹۰٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha