۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
تاکید رهبری روی مساله کاهش قاچاق اسباب بازی | واردات غیر رسمی به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسید
معاون وزیر صمت مطرح کرد:

تاکید رهبری روی مساله کاهش قاچاق اسباب بازی | واردات غیر رسمی به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسید

برادران معاون وزیر صمت گفت: در جلسه ای با رهبری  از کاهش  قاچاق اسباب بازی از  ۵۵۵ میلیون دلار به ۳۷۰ میلیون دلارطی یک سال خبر دادم. با این وجود رهبری فرمودند که این میزان قاچاق بازهم زیاد است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «قاچاق اسباب بازی های خارجی به کشور به کمتر از نصف رسیده با این وجود رهبری همچنان آن را بالا می دانند.» این همان نکته ای است که محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت به آن اشاره کرده و می گوید: بهمن سال گذشته توفیق حضور خدمت در پیشگاه مقام معظم رهبری را داشتیم. در آن جلسه از کاهش قاچاق اسباب بازی از ۵۵۵ میلیون دلار به ۳۷۰ میلیون دلارطی یک سال خبر دادم. با این وجود رهبری بازهم فرمودند که این میزان قاچاق همچنان زیاد است.

او که در افتتاحیه سومین نمایشگاه تخصصی صنعت اسباب بازی و صنایع وابسته (ایران تویکس) و نهمین نمایشگاه بین المللی نوشت افزار(ایران پنکس) سخن می گفت، ادامه داد: منظور ایشان از این جمله این بود که باید جدیت بیشتری در تولید داخلی و طراحی های داخلی داشته باشیم. در واقع باید به قدری در این صنعت قوی عمل کنیم که دیگر محصولات خارجی در برای مصرف کنندگان داخلی جذابیتی نداشته باشد.

جدیدترین گزارش اعلامی از طرف ستاد مبارزه با قاچاق، کالا و ارز نشان می دهد که قاچاق اسباب بازی بازهم کاهشی بوده و امروز به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. اما می دانم بازهم رهبری این مقدار قاچاق به کشور را زیاد دانسته و معتقدند که با توجه به توانایی که در میان تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، این رقم باید به صفر برسد. ضمن اینکه به باور ایشان اسباب بازی های غربی تطابقی با فرهنگ ما ندارد

معاون وزیر صمت ادامه داد: جدیدترین گزارش اعلامی از طرف ستاد مبارزه با قاچاق، کالا و ارز نشان می دهد که قاچاق اسباب بازی بازهم کاهشی بوده و امروز به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. اما می دانم بازهم رهبری این مقدار قاچاق به کشور را زیاد دانسته و معتقدند که با توجه به توانایی که در میان تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، این رقم باید به صفر برسد. ضمن اینکه به باور ایشان این اسباب بازی ها تطابقی با فرهنگ ما ندارد.

برادران بر این باور است که توسعه و رونق تولیدات داخلی در صنعت اسباب بازی کمک می کند که فرهنگ ایرانی و ملی در بیشتر جان و روح کودکان و نوجوانان ما نفوذ کند و در آنها تجلی پیدا کند.

او ادامه داد: انتظار ما از تولیدکنندگان داخلی این است که تولیدات آنها متناسب با فرهنگ بومی و ملی ما باشد. اگر همان کالای قاچاق را در کشور کپی کرده و آن را تولید کنیم که کاری نکرده ایم. اگر می خواهیم از طرحی استفاده کنیم از طرح های بصری استفاده کنیم که فرهنگ بصری خود ما را افزایش دهد.

تجلی خلاقیت در صنعت اسباب بازی

در سال های نه چندان دور رویکرد دولت توجه به صنایع بزرگ بود. اما صنایعی همچون اسباب بازی در طی چند سال گذشته به خوبی نشان دادند که چه ظرفیت بالایی برای توسعه در این بخش ها وجود دارد. کار به جایی رسیده که معاون وزیر صمت، اسباب بازی را صنعت آینده ساز کشور می داند و گفته اینکه اسباب بازی و آینده کشورمان را خود رقم بزنیم، کار بسیار بزرگی است.

او رویکرد وزارت صمت در دولت سیزدهم را توجه به صنایع خلاق اعلام کرد و ادامه داد: ما بیشتر به دنبال حمایت از صنایعی بودیم که بیش از اینکه روی عنصر مواد اولیه تمرکز داشته باشند، عنصر خلاقیت در آنها تجلی داشته است. این همان خواسته و هدفی بودیم که در در صنعت اسباب بازی به خوبی قابل دست یافتن و تحقق بود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه بر اساس کلام رهبری صنعت اسباب بازی، صنعت آینده ساز کشور است، ادامه داد: چه کاری ارزشمندتر و مهم تر از این است که ما آینده کشور را در باب اندیشه بسازیم، آن هم نه با حرف و صحبت و نصیحت؛ بلکه ما با توسعه صنعت اسباب بازی، آینده و فرهنگ کودکان خود را با ابزاری می سازیم که کودک با آن رویاهای خود را محقق کرده و آینده خود را آباد می کند. آنچه که ما امروز داریم حاصل اسباب بازی هایی است که در کودکیمان با آن بازی کرده و داستان هایی است که آنها را می خواندیم و می شنیدیم.

افزایش تعداد شناسه کالا از صفر به ۲۷۷ شناسه

«تولید کنندگان اسباب بازی طی ۳ سال اخیر تعداد شناسه کالای خود را از صفر به ۲۷۷ شناسه رساندند» این همان نکته ای بود که معاون وزیر صمت آن را نشان دهنده رشد و توسعه در این صنعت می داند.

او همچنین گفت: در حوزه تامین مواد اولیه هم توفیقات زیادی حاصل شده و رشد قابل توجهی را شاهد بودیم. طوری که تعداد واحدهای تولیدی از ۱۰ واحد به ۳۱ واحد و از ۱۶۱ واحد به ۳۱۵ تا افزایش یافته است. همچنین اینکه فعالین این صنعت به فکر برگزاری نمایشگاه های تخصصی در کنار شهرک های صنعتی هستند، نشان می دهد که روند صنعتی شدن در صنف اسباب بازی به درستی در حال طی شدن است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه و رونق تولید در دولت سیزدهم، گفت: اگر همت تشکل های فعال در این حوزه نبود، توفیقاتی که امروز در انجمن های تخصصی به دست آمده را نداشتیم.

برادران از جهش ایجاد شده در این صنعت خبر داد و افزود: مقدار واردات مواد اولیه در سال ۹۹ (سال قبل از دولت) کمتر از ۲ میلیون دلار بوده اما حالا این رقم به ۱۰ میلیون دلار رسیده است. این آمارها نشان می دهد که چقدر تسهیل گری در حوزه تامین مواد اولیه در صنعت اسباب بازی اتفاق افتاده است.

او همچنین از رشد ۸۵ درصدی صادرات خبر داد و اظهار داشت: مقدار صادرات از ۲۴ میلیون دلار به ۴۶ میلیون دلار افزایش یافته است. البته کارهای بزرگ دیگری هم در این حوزه صورت گرفته است. به عنوان مثال ۳ سال قبلی تولیدی در زمینه ماشین های کنترلی نداشتیم. اما حالا شاهد تولیدات خوبی در این حوزه هستیم. در قطعات کوچک لگو و اسباب بازی های رباتیک و عروسک های سخنگو هم کارهای ویژه ای انجام شده است.

رشد ۲ برابری شرکت کنندگان در نمایشگاه

برادران با اشاره به اینکه امروز بیش از ۵۰۰ نشان تجاری دور هم جمع شده اند. این ۵۰۰ نشان تجاری در کنار یکدیگر ۲ صنعت بزرگ و آینده دار کشور را می سازنند و آن را رهبری می کنند.

معاون وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود از رشد دو برابری شرکت کنندگان در این نمایشگاه ها خبر داد و اظهار داشت: ۲۷۲ تولید کننده ( ۹۲ شرکت کننده اسباب بازی و بیش از ۱۸۰ تولید کننده نوشت افزار) در ۵ سالن به مساحت ۲۵ هزار مترمربع دور هم جمع شده اند.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون ۸۴ واحد صنعتی دارای بهره برداری در این حوزه داریم. البته واحدهای صنفی تولیدی دیگری هم در این حوزه مشغول به کار هستند که آمار آنها در اختیار ما نیست.

کد خبر: ۲۹۰٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha