۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
صادرات محصولات ذوب آهن اصفهان به بیش از ۲۵ کشور دنیا
مدیرعامل شرکت ذوب آهن خبر داد؛

صادرات محصولات ذوب آهن اصفهان به بیش از ۲۵ کشور دنیا

اصفهان - کوهی؛ مدیرعامل شرکت ذوب آهن گفت: محصولات ذوب آهن اصفهان مطابق با استانداردهای جهانی تولید می شود و ضمن تامین نیاز داخل، به بیش از ۲۵ کشور صادر می شود.

به گزارش بازار، مهدی کوهی درآیین افتتاحیه ارزیابی جایزه تعالی و پیشرفت در ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: تاسیس ذوب آهن اصفهان در دهه ۵۰، موجب توسعه زیرساخت ها و همچنین شکل گیری سایر صنایع کشور شد و نیز توسعه منطقه را رقم زد.

وی افزود: تولید این شرکت در ابتدا ۵۰۰ هزار تن بود و به تدریج افزایش پیدا کرد و چشم انداز دست یابی به تولید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در قالب برنامه تحولی برای این شرکت در نظر گرفته شده است .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود: با توجه به اینکه زنجیره تولید در این مجتمع از معدن تا محصول نهایی می باشد ، به صورت مستقم و غیر مستقیم برای بیش از ۲۵۰ هزار نفر اشتغال زایی کرده است .

کوهی گفت: این مجتمع بنیانگذار فعالیت های معدنی کشور از جمله اکتشاف واستخراج است و هنوز هم بسیاری مناطق معدنی کشور با نام ذوب آهن شناخته می شود .

وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۴۵ پروژه زیست محیطی در ذوب آهن اصفهان در بخش‌های هوا، آب، پساب، خاک، پسماند و مدیریت مصارف مواد و انرژی اجرا شده است. در حال حاضر نیز ۱۶ پروژه زیست محیطی در بخش هوا و ۵ پروژه در بخش مدیریت مصارف آب، انتقال پساب‌های شهرهای مجاور و تصفیه و بازچرخانی پساب در دست برنامه‌ریزی و یا اجرا می‌باشد و ذوب آهن اصفهان پروژه‌های زیست محیطی را با رویکرد دانش‌بنیان به پیش می‌برد.

مدیرعامل ذوب آهن گفت: بر اساس طرح جامع زیست محیطی، اقدامات ذوب آهن اصفهان برای دستیابی به شرایط مطلوب در ۳۸ محور برنامه‌ریزی شده است که ۱۶ محور آن محقق شده و به تایید سازمان محیط زیست استان نیز رسیده و موارد دیگر نیز در حال تحقق و پنج محور زیست محیطی دیگر هم تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: این مجتمع عظیم صنعتی تولید سازگار با محیط زیست را سرلوحه کلیه فعالیت‌های شرکت قرار داده است و بر این اساس از طریق تعامل بسیار نزدیک با معاونت علمی و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پروژه‌های زیست محیطی در بخش‌هایی مانند کک‌سازی، فولادسازی و کوره بلند را با ضمانت این معاونت در حال انجام دارد.

مسئولیت های اجتماعی ذوب آهن

کوهی در خصوص مسئولیت های اجتماعی ذوب آهن اظهار داشت: این مجتمع بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت کشور در بین صنایع را به مساحت ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار احداث نموده است و نکته مهم در این خصوص این که بیش از ۱۴ هزار هکتار آن به صورت دیم است و همچنین از سالیان پیش نیز کاشت گونه‌های مقاوم به کم آبی را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در مقایسه با کل مساحت سایت کارخانه، سطح فضای سبز این شرکت بیش از ۸۴ برابر استاندارد مربوطه است و هم‌اکنون هزینه سالانه حفظ و نگهداری این فضای سبز بالغ بر یک هزار میلیارد ریال است؛ این فضای سبز وسیع علاوه بر تاثیر شگرف بر اکوسیستم منطقه، نقش موثری در جذب ذرات گرد و غبار و ترسیب دی اکسید کربن دارد.

مدیرعامل ذوب آهن، سایر ابعاد مسئولیت های اجتماعی این مجتمع را شامل ساخت بیمارستان شهید مطهری برای خدمت به کارکنان و جامعه پیرامون ، ورزشگاه بزرگ فولادشهر ، کمک به توسعه زیرساخت ها از جمله اتوبان اصفهان به ذوب آهن و... تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر که در ساخت سایر صنایع کشور موثر بودند، ذکر کرد.

کوهی با اشاره به اینکه کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان یکی از مزیت های اصلی این شرکت است،گفت: این محصولات مطابق با استانداردهای جهانی تولید می شود و ضمن تامین نیاز داخل، به بیش از ۲۵ کشور صادر می شود.

ذوب آهن اصفهان پیشران توسعه حمل و نقل ریلی و متروی کلان شهرها

وی با بیان اینکه ذوب آهن اصفهان پیشران توسعه حمل و نقل ریلی و متروی کلان شهرها و پیشران توسعه صنعتی سازی ساختمان است؛ گفت: توسه حمل و نقل ریلی یکی از دستاوردهای ماندگار شهید جمهور آیت الله رئیسی است که ذوب آهن اصفهان افتخاری تامین ریل آن را داشت؛ برخی محورهای در حال ساخت با ریل ذوب آهن شامل میانه-تبریز، همدان-سنندج، رشت-انزلی ، چابهار- زاهدان و.... است و همچنین ریل مترو برای کلان شهرها همچون اصفهان، تبریز ، مشهد، تهران و.... تامین شد.

مدیرعامل ذوب آهن، تولید تیرآهن بال پهن تا سایز ۲۸ را از دیگر دستاوردهای این مجتمع دانست و گفت: امسال جهت تکمیل سبد تیرآهن های بال پهن، تولید سایز ۳۰ این محصول در دستور کار قرار دارد؛ این محصول سه مزیت تسریع در ساخت و ساز ، کاهش قیمت تمام شده و افزایش ایمنی ساختمان را در پی دارد که به ویژه در کشور زلزله خیز ایران از اهمیت ویژه ای برخودار است؛ ضمن اینکه این مجتمع آرک معدنی را نیز تولید کرده است که این محصول ایمن جایگزین آرک های چوبی در معادن شده است.

کوهی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این مجتمع جهت تامین پایدار مواد اولیه گفت : ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولیدکننده فولاد به روش کوره بلند در کشور، همچنان با معضل تامین مواد اولیه کربن‌دار و مواد آهن‌دار مواجه است. اولویت ما در تامین مواد اولیه ، تامین از داخل کشور است اما در خصوص زغال سنگ، تولید داخل برای تامین نیاز ذوب آهن اصفهان کافی نیست و از این رو چاره‌ای جز تامین باقی‌مانده زغال مورد نیاز مجموعه از بازارهای خارجی وجود ندارد.

کوهی اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان با سرمایه گذاری و فعالیت در بخش معدن ، در راستای تامین پایدار اقدام کرده است .در این راستا این مجتمع برنامه دارد که برداشت از معدن ققنوس را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن برساند؛ این شرکت با برخورداری از نیروگاه و همچنین تعامل با وزارت صمت برای تامین گاز مورد نیاز به سمت خود تامینی در یوتلیتی ها رفته است به گونه ای که در تابستان و زمستان با کمبود آب ، برق و گاز در تولید مشکلی ایجاد نشود.

پروژه های توسعه ذوب آهن

وی در خصوص پروژه های توسعه ذوب آهن گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف ما در دو سال اخیر، تسریع در تکمیل و اجرای طرح‌های توسعه‌ای مجموعه بوده است. پروژه بازسازی باتری دو در حال پی گیری است که تا سال ۱۴۰۵ راه اندازی می شود. پروژه «LF۳» در مرحله تست سرد است و پروژه «LF۱» با هدف افزایش بهره‌وری تولید در مجموعه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید؛ پروژه پلنت اکسیژن در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و پروژه تصفیه‌خانه مرکزی مجموعه نیز که با روش BOT درحال انجام است، در مراحل پایانی قرار دارد و برداشت آب از زاینده رود را کاهش می دهد که در این راستا در پروژه خط انتقال آب از دریای عمان به اصفهان نیز مشارکت داریم.

وی با اشاره به اصلاح ساختار مالی در سال گذشته و همچنین اصلاح ساختار تولید در سال جاری و برنامه های جانشین پروری جهت توسعه سرمایه های انسانی، گفت: مجموعه این اقدامات تحولی که با تلاش و کوشش همکاران در بخش های مختلف شرکت محقق شده است ، به رشد و تعالی این مجتمع در ابعاد مختلف می انجامد.

کد خبر: ۲۹۰٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha