۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵
ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از مرز ۲ میلیون واحد گذشت
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از مرز ۲ میلیون واحد گذشت

زنجان-رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: آمار ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده است.

به گزارش بازار و به نقل از راه و شهرسازی زنجان، محمدمهدی حیدری در چهاردهمین کنگره ملی مهندسی عمران در دانشگاه زنجان با بیان اینکه ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد، افزود: این در حالی است که سهم ایران از ساخت و ساز در دنیا ۲ درصد است.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ درصد از حجم اقتصاد کشور در حوزه مسکن اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: سهم صنعت ساختمان در اشتغال کشور ۳۵ درصد است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نقش مهندسان عمران در ساخت و ساز کشور را بسیار با اهمیت و تاثیرگذار دانست و یادآور شد: در پروژه نهضت ملی مسکن قرار بود طی چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی در قالب‌های مختلف ساخته شود که تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در فرآیند های مختلف در حال اجرا است.

حیدری با بیان اینکه طی چهار سال در طرح نهضت ملی مسکن ۶۸ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی در قالب ملکی، استیجاری و مسکن روستایی در استان زنجان تولید خواهد شد، گفت: از این تعداد ۴۸ هزار و ۱۱۲ واحد شهری و ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی سهم استان زنجان از برنامه چهار ساله ساخت واحد مسکونی است که در بخش شهری در سه قالب خودمالکی، بازآفرینی شهری و حمایتی ساخته خواهد شد.

وی افزود: برنامه تولید مسکن شهری در قالب بخش خصوصی (خودمالکی ۱۲ هزار و ۲۸ واحد مسکونی) مشخص شده و در محلات هدف بازآفرینی شهری نیز ۹۰۲۱ واحد است. همچنین سهم کل استان از برنامه چهار ساله تولید مسکن شهری در قالب مسکن حمایتی توسط دولت ۲۷ هزار و ۶۳ واحد مسکونی تعیین شده که حجم کار بسیار بالا است و این مسوولیت مهندسان عمران در استان را دو چندان می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه همه واحدهای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند مصالح ساختمانی مختلف و باکیفیت است، تصریح کرد: دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهی‌نامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است.

حیدری با تاکید بر اینکه در طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهبردهای اصلی استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است، بیان کرد: اولویت‌ اجرای نهضت ملی مسکن، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است.

۳۵ درصد مصرف انرژی کشور در بخش ساختمانی است

وی با بیان اینکه بحث ناترازی انرژی در کشور بحث مهم و جدی است، افزود: ۳۵ درصد مصرف انرژی کشور در بخش ساختمانی است که نیازمند پژوهش کاربردی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاهها هستیم تا بحث انرژی در بخش ساختمان بهینه شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ما مشکل تولید انرژی در کشور نداریم، ادامه داد: مشکل ما مصرف بد انرژی در کشور است که باید مدیریت و با نگاه مهندسی، مصرف انرژی بهینه شده و صنعتی‌سازی ساخت مورد تاکید و توجه قرار گیرد و همچنین به لحاظ دانش مهندسی عمران در کشور مشکلی وجود نداشته و فناوری‌ها و تکنولوژی‌های متعددی داریم.

وی با بیان اینکه موضوع خوردگی در کشور داریم، خاطرنشان کرد: ۲.۷ میلیارد دلار هزینه پنهان خوردگی در کشور بوده و عدد بسیار بالایی است، به همین خاطر بحث بتن گوگردی توسط این مرکز دنبال می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی، در ادامه از جایگزین کردن میلگردهای کامپوزیتی به جای میلگردهای فولادی توسط این مرکز خبر داد و تاکید کرد: دانشگاه باید کمک کند تاحوزه خوردگی به خوبی دنبال شود.

حیدری با بیان اینکه ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد افزود: طی سال گذشته ۳۵۰ همت برای نگه‌داری راه‌ها هزینه شد که رقم بالایی است و باید به سمت فناوری نوین و آسفالت با لایه نازک برویم.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر رویکرد در مدیریت ساخت و نگه‌داری راه‌های کشور و استفاده از فناوری‌های نوین، می‌توان عمر مفید رویه‌های آسفالتی را افزایش داد.

کد خبر: ۲۹۰٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha