۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
شرکت هواپیمایی اوکراین مقصر سقوط هواپیما در ایران شناخته شد
دادگاه عالی اونتاریو کانادا رای داد

شرکت هواپیمایی اوکراین مقصر سقوط هواپیما در ایران شناخته شد

دادگاه کانادا رأی داد که هواپیمایی بین‌المللی اوکراین (UIA) مقصر سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران در ژانویه ۲۰۲۰ و مسئول پرداخت غرامت است.

به گزارش بازار، دادگاه عالی اونتاریو کانادا شرکت هواپیمایی اوکراین را به دلیل سهل‌انگاری در توجه به هشدارهای امنیتی و ایمنی مسافران، مسئول پرداخت غرامت کامل به خانواده‌های سانحه پرواز PS۷۵۲ در دی ماه ۱۳۹۸ در ایران تشخیص داد.

به گزارش سیژن کانادا، دفترهای حقوقی CFM LLP مستقر در ونکوور و Howie Sacks & Henry LLP مستقر در تورنتو، به طور مشترک نماینده خانواده‌های ۲۱ مسافر کشته‌شده در سانحه هوایی پرواز ۷۵۲ هستند.

پرواز PS۷۵۲ که حامل شهروندان و مقیمان دائم کانادا بود، در بامداد روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰، زمانی که تنش‌های نظامی با ایالات متحده به سرعت در حال افزایش بود، در آسمان تهران مورد هدف قرار گرفت. دادگاه انتاریو شرکت هواپیمایی اوکراین را به دلیل عدم ارزیابی مناسب خطرات ناشی از انجام پرواز از تهران، سهل‌انگار دانست.

قاضی جاسمین اکبرعلی در رای خود اعلام کرد که سهل‌انگاری هواپیمایی بین‌المللی اوکراین (UIA) ناشی از این واقعیت است که ایران، ساعاتی پیش از عزیمت پرواز ۷۵۲، حملات موشکی را علیه نیروهای آمریکایی در عراق انجام داده بود و در حالت آماده‌باش برای مقابله با حمله متقابل قرار داشت. این حکم پس از یک محاکمه ۱۸ روزه در تورنتو که در ژانویه ۲۰۲۴ به پایان رسید، صادر شد.

قاضی اکبرعلی در اعطای هزینه به وکلای شاکی خاطرنشان کرد: «شرکت‌های حقوقی HSH و CFM در این روند، بیشترین مسئولیت را در قبال موکلان برعهده گرفتند. آنها بخش اعظم شواهد شاکیان را ارائه کردند و بسیاری از بازپرسی‌ها را انجام دادند. تلاش‌های آنها از سایر گروه‌های شاکی حمایت کرد که در غیر این صورت هزینه‌های بالاتری را متحمل می‌شدند. در نتیجه، موکلان HSH و CFM بار سنگین تأثیرات مواضع غیرقابل توجیهی را که UIA در این دعوی اتخاذ کرد، بر دوش کشیده‌اند.»

پل میلر از HSH LLP می‌گوید: «این حکم پیامی قوی برای شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی است که باید ایمنی مسافران خود را در اولویت قرار دهند. ایرلاین‌ها باید اقدامات لازم را برای اجتناب از فعالیت در مناطق درگیری انجام دهند.»

کد خبر: ۲۹۰٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha