۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
وقتی انحصار هم به کار نمی آید | «خودروسازان» عامل ورشکستگی «قطعه سازان»!
گزارش بازار؛

وقتی انحصار هم به کار نمی آید | «خودروسازان» عامل ورشکستگی «قطعه سازان»!

سمنان- قطعه سازان عقیده دارند که بدهکاری کارخانه های خودرو ساز داخلی به آنها یکی از مهمترین مشکلات و موانع کاری آنها است تا جایی که بسیاری شان به ورطه ورشکستگی افتاده اند.

بازار، گروه استان ها: سمنان را قطب قطعه سازی خودرو در کشور می دانند چرا که نزدیک به ۱۳۰ کارخانه قطعه سازی در این استان وجود دارد آن هم استانی که کل واحد های صنعتی آن به دو هزار و ۲۰۰ واحد هم نمی رسد و این نشان می دهد که قطعه سازی در اقتصاد صنعتی استان سمنان نقشی بسزا دارد.

اما این قطعه سازان گلایه های بسیاری نیز دارند برخی شان عقیده دارند که دیگر ادامه کار برایشان مقدور نیست چرا که مشکلات عدیده ای آنها را تهدید می کند که شاید مهمترین آنها مقوله مهم نقدینگی و طلب های این کارخانه ها باشند که عمدتاً هم نقد نمی شوند و روز به روز به آنها افزوده می شود.

مشکلات عدیده قطعه سازان

جالب اینجا است که قطعه سازان، خودروسازان را مهمترین عامل گرفتاری خود در این عرصه می دانند چرا که بزرگترین بدهی خودروسازان امروز به قطعه سازان است. بدهی که متاسفانه تاخیر زیادی هم در آن رخ داده و در حجم های چند میلیارد تومانی، ضررهای هنگفتی نیز به کارخانه های قطعه سازی وارد کرده است.

مشکل قطعه سازان تا به آنجا رسیده که حتی وزیر صمت مشاور خود را نیز به سمنان فرستاد تا در یک نشست با حضور قطعه سازان، مشکلات و موانع آنها را بررسی کند

مشکل قطعه سازان تا به آنجا رسیده که حتی وزیر صمت مشاور خود را نیز به سمنان فرستاد تا در یک نشست با حضور قطعه سازان، مشکلات و موانع آنها را بررسی و برای حل آنها راهکاری بیاندیشند اما وزارت صمت هم می داند که اگر بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شود بخش بزرگی از مشکلات قطعه سازان در استان سمنان و دیگر نقاط کشور، برطرف خواهد شد اما مشکل اینجا است که اصلا آیا خودرو سازان می توانند این بدهی ها را پرداخت کنند.

وقتی انحصار هم به کار نمی آید | «خودروسازان» عامل ورشکستگی «قطعه سازان»!

پول خودمان را نمی دهند!

محمدی مدیر سابق فروش یک کارخانه قطعه سازی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه قطعه سازان امروز با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، گفت: بزرگترین مشکل ما این است که خودروسازان مطالبات قطعه سازان را پرداخت نمی کنند.

رضا محمدی با بیان اینکه قطعه سازان برای مطالبات حق خودشان بارها دوندگی کرده و نامه نگاری کرده اند اما پاسخی دریافت نمی کنند، ابراز کرد: ما امروز کارخانه های بسیاری در استان داریم که به واسطه عدم پرداخت مطالبات شان رو به ورشکستگی هستند.

وی افزود: کارخانه های قطعه سازی مانند لیوان آبی هستند که مدام از آن برداشت شده و چیزی به جای آن واریز نشده است در نتیجه یک جایی این لیوان آب تمام می شود و قطعه سازان دیگر در خرید لوازم مورد نیازشان مانند استیل با کربن بالا با مشکل روبرو هستند.

خودرو سازان بدهکاری شان را نمی دهند

یکی دیگر از فعالان صنعت قطعه سازی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه خودروسازان قطعات را از قطعه سازان دریافت می کنند و پول آن را مدت ها نگه می دارند، گفت: قطعه ساز برای اینکه بتواند حقوق کارگران خود را بدهد و همچنین لوازم مورد نیاز و مواد اولیه بخرد با مشکل روبرو است.

یک قطعه ساز: فرایند ثبت سفارش ارز تخصیص یافته به قطعه سازان آنقدر زمان بر است که به یک مانع بزرگ بدل شده است.

همتی با بیان اینکه اگر پرداخت مطالبات قطعه سازان صورت نگیرد به زودی شاهد هستیم که این کارخانه ها با مشکل جدی روبرو می شوند، بیان کرد: خودروسازان به نوعی استثمار در روند تامین قطعات خود دست می زنند و در نتیجه هر طور که بخواهند با کارخانه های عمدتاً کوچکتر قطعه سازی برخورد می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قطعه سازان در صورتی که هنوز طلب کار هستند بازهم قطعه به خودروسازان می دهند، افزود: اولاً اگر شما به خودروساز قطعه ندهید از دیگران می خرد و در نتیجه قطعه شما روی دستتان می ماند لذا بسیاری قطعه سازان می گویند که قطعه فروخته شود با شش ماه تاخیر بهتر از این است که در کارخانه بماند در ثانی شما وقتی همه رانت را به کارخانه های دولتی داده اید انها حکم روایی می کنند.

وقتی انحصار هم به کار نمی آید | «خودروسازان» عامل ورشکستگی «قطعه سازان»!

نقدینگی و بلوکه شدن مطالبات

این البته تنها مشکل قطعه سازان نیست بلکه آنها در بحث های دیگر هم مشکلاتی دارند برای مثال یک کارشناس خودرو در استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: فرایند ثبت سفارش ارز تخصیص یافته به قطعه سازان آنقدر زمان بر است که به یک مانع بزرگ بدل شده است.

یاسر میرزایی با بیان اینکه کمبود نقدینگی دیگر مشکل عمده قطعه سازان است، گفت: بخش بزرگی از نقدینگی قطعه سازان در دست خودروسازان بلوکه شده و نه به آنها پرداخت می شود و نه به ازای آن قطعه سازان می توانند فولاد و یا قطعات مورد نیاز اولیه شان را تامین کنند و این به مشکلات دامن زده است.

۷ مشکل اصلی احصا شد

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان کشور که در سفری به سمنان پیرو بررسی مشکلات قطعه سازان، نشستی نیز با قطعه سازان داشته است، می گوید: در نشست با قطعه سازان سمنانی مشخص شد که هفت مشکل و موضوع عمده بر سر راه این صنعتگران قرار دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان کشور: وصول مطالبات معوق قطعه سازان از دیگر موضوعاتی است که قطعه سازان به آن اشاره دارند

ابراهیم دوست زاده با بیان اینکه زمان بر شدن فرایند ثبت سفارش و نخصیص ارز یکی از مشکلاتی است که قطعه سازان در استان سمنان به آن اعتراض دارند، ابراز کرد: اکثر قریب به اتفاق فعالان زنجیره تامین قطعه سازی در کشور و استان سمنان با این معضل روبرو هستند.

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی و محدود بودن اعتبارات استانی دیگر موضوعی است که قطعه سازان در استان سمنان پیرامون آن صحبت دارند، تاکید کرد: از مسئولان درخواست کرده ایم با توجه به میزان تورم سالانه سقف تسهیلات استانی قطعه سازان نیز به تناسب افزایش پیدا کند.

وقتی انحصار هم به کار نمی آید | «خودروسازان» عامل ورشکستگی «قطعه سازان»!

مطالبات معوق

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان کشور با بیان اینکه وصول مطالبات معوق قطعه سازان از دیگر موضوعاتی است که قطعه سازان به آن اشاره دارند، گفت: واردات بی رویه خودرو CKD و با عمق ساخت داخل و خودکفایی کم است که درخواست ما از مسئولان امر این است که به ساخت داخل و ارز حاصل از آن صرف خرید مواد اولیه شود و نه قطعات تکمیل شده و محصول نهایی؛

دوست زاده با بیان اینکه گمرک و ترخیص از دیگر گلایه های قطعه سازان در استان سمنان مانند دیگر نقاط استان است، گفت: بحث دیگری راجع به دریافت تسهیلات ارزی است که برخی قطعه سازان در سال های قبل تسهیلات ارزی دریافت کرده و مشخص نیست که بایست با چه نرخی و چه شرایطی تسهیلات ده سال قبل را پرداخت کنند.

خودروسازان توان بازپرداخت ندارند

یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با بازار با بیان اینکه خودروسازان ما عملاً واحد های ورشکسته هستند که اگر در هر کشوری دیگر بود که دست دولت را پشت خودشان نداشتند تا امروز ده بار بسته شده بودند، گفت: اینکه شما با انحصار تمام و کمال بازهم بتوانید یک صنعت پیشرو در کشور را ورشکست کنید یک هنر مدیریتی است که فقط از خودروسازان بر می آید.

یک کارشناس: خودروسازان به دلیل مشکلاتی که دارند دشوار می توانند هزینه قطعه سازان را بپردازند

مرتضی سنایی زاده با بیان اینکه خودروسازان بی کیفیت ترین خودروها را در قیاس با کشورهای ترکیه و خلیج فارس و ... با بالاترین قیمت می فروشند و با هم به قطعه سازان بدهکار هستند و حتی توان پرداخت هزینه های خودشان ندارند، تاکید کرد: تمام اینها در مواردی است که مردم مجبور به خرید از آنها در یک بازار فاقد رقابت هستند.

وی با بیان اینکه خودروسازان به دلیل مشکلاتی که دارند دشوار می توانند هزینه قطعه سازان را بپردازند، افزود: اینکه شما خودرویی که ۵۰۰ دلار می ارزد را ۱۳ هزار دلار می فروشید و باز هم نمی توانید بدهکاری تان را بدهید یک موضوع عجیب است اما متاسفانه به دلیل انحصار دولتی شاهد وقوع آن در کشور هستیم.

کد خبر: ۲۹۰٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha