عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی ۱۷ درصد بیشتر شد
قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو:

عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی ۱۷ درصد بیشتر شد

کاشفی، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو با اشاره به انتشار نتایج بیستمین دوره ارزیابی عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی، از رشد ۱۷ درصدی عملکرد این شوراها در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش بازار، کیوان کاشفی قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ضمن اشاره به انتشار نتایج بیستمین دوره ارزیابی عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی که شامل ۵ شاخص و ۱۷ مؤلفه است، از رشد ۱۷ درصدی عملکرد این شوراها در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ خبر داد.

کاشفی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: نتایج به دست آمده از میانگین نمرات ارزیابی کل شوراهای استانی در نیمه دوم ۱۴۰۲ حاکی از نگاه و رویکرد مثبت‌گرایانه دولت به تعامل و گفت‌وگو با بخش خصوصی، شنیده شدن صدای فعالان اقتصادی از تریبون شورای گفت‌وگو و تقویت جایگاه این نهاد قانونی در سطوح استانی است.

او بر اهمیت و ضرورت سنجش عملکرد شوراهای استانی تأکید کرد و افزود: هدف از مکانیزم ارزیابی و پایش این شوراها، بررسی دقیق‌تر عملکرد آنهاست تا از این طریق بتوان برنامه‌ریزی‌های مؤثرتری برای ارتقا و توسعه سطح فعالیت شوراها تبیین کرد. همچنین در این فرایند، هر استان جدای از مقایسه وضعیت خود با دیگر شوراها و الگوبرداری از عملکرد موفق استان‌های برتر، نقاط قوت و ضعف خود را بر مبنای شاخص‌ها و مؤلفه‌های مورد ارزیابی، شناسایی کرده و در راستای بالا بردن سطح کیفی و کمی عملکرد خود طی ارزیابی‌های آتی تلاش می‌کند.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو خاطرنشان کرد: علاوه‌بر ارتقای عملکرد شوراهای استانی با توجه به آنکه یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد استانداران که توسط وزارت کشور انجام می‌شود، استفاده آنها از ظرفیت قانونی برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو در استان‌ها برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی است؛ بنابراین نتایج ارزیابی شوراهای استانی به عنوان گزارش عملکرد استانداران از طریق این وزارتخانه در اختیار رئیس جمهور قرار می‌گیرد.

بر اساس اظهارات کاشفی از سال ۱۳۹۵ با همکاری اتاق ایران و وزارت کشور، دستورالعمل ارزیابی شوراهای استانی تهیه شد که از ابتدای سال ۱۳۹۶ اجرایی و طی ۲ دوره به‌روزرسانی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱، آخرین نسخه دستورالعمل ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای استانی با ۵ شاخص و ۱۷ مؤلفه، ملاک کار قرار گرفت.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: طبق این دستورالعمل، بازه زمانی ارزیابی شوراها، شش ماهه بوده و مؤلفه‌هایی نظیر دستاورد شورای استانی، برگزاری جلسات کارگروه تخصصی کارشناسی و تشکیل جلسات اصلی شورای گفت‌وگوی استان، وزن بالایی در ارزیابی دارند.

تعداد جلسات شورای گفت‌وگوی استانی در نیمه دوم در مقایسه با نیمه اول ۱۴۰۲، افزایش یافته است

او سپس به نتایج بیستمین دوره ارزیابی شوراهای استانی در نیمه دوم ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: از آنجایی که نیت قانون‌گذار در ماده ۱۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، ایجاد ارتباط و تعامل مؤثر بین دولت و بخش خصوصی در استان‌ها از طریق برگزاری نشست‌های شورای گفت‌وگو است، نتیجه بیستمین دوره ارزیابی نشان می‌دهد که این امر در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بهبود یافته و تعداد برگزاری جلسات در مقایسه با نیمه اول، افزایش قابل توجهی داشته است.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو تأکید کرد: تعداد نشست‌ها از ۱۱۵ جلسه در شش ماهه اول به ۱۷۱ جلسه در نیمه دوم ارتقا یافته است.

کاشفی درباره دستاوردهای شوراهای استانی نیز گفت: اگر چه همچنان به دلیل عدم ضمانت اجرای مصوبات شورای گفت‌وگو در برخی از استان‌ها فرایند تحقق مصوبات با تأخیر صورت می‌پذیرد و یا اجرا نمی‌شود؛ اما خوشبختانه در این دوره تعداد دستاوردهای استانی که یکی از معیارهای کارآیی و اثربخشی عملکرد شورای گفت‌وگو محسوب می‌شود، نسبت به نیمه اول به طور چشمگیری افزایش یافته است.

طبق اظهارات عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این دوره از ۳۱ شورای گفت‌وگوی استانی، ۲۰ استان، بیش از ۸۰ امتیاز را کسب کرده و از ۴ گروه تعیین شده برای ارزیابی عملکرد شوراهای استانی، این استان‌ها در گروه اول با «عملکرد شایسته و در حد انتظار» قرار گرفتند؛ در نیمه اول این تعداد شامل ۱۱ استان بوده است.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو همچنین به برگزاری سلسله نشست‌های آموزشی دبیرخانه‌های شوراهای استانی در آبان و آذر ماه سال ۱۴۰۲ با موضوع الزامات نگارش مصوبات استانی و موضوعات ملی و فراگیر، نحوه تکمیل و تدوین صحیح گزارش کارشناسی و نیز چگونگی نگارش و اعلام دستاوردهای استانی، اشاره و تصریح کرد: این موضوع تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت مؤلفه‌های ارزیابی طی ۶ ماهه دوم ۱۴۰۲ داشته است.

شوراهای استانی کرمان، خراسان رضوی و مرکزی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در سال ۱۴۰۲ کسب کردند
او در ادامه با بیان این مطلب که میانگین نمره ارزیابی کل شوراهای استانی در نیمه دوم ۱۴۰۲، رقم ۷۶.۲۱ بوده که نسبت به نیمه اول افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد، گفت: در ارزیابی ۶ ماهه دوم طبق نتایج حاصل شده، استان‌های خراسان رضوی و مازندران رتبه اول و استان‌های مرکزی و کرمان به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. همچنین در ارزیابی صورت گرفته طی ۶ ماهه اول سال گذشته، استان کرمان در ردیف اول رتبه‌بندی قرار گرفت؛ استان اصفهان رتبه دوم و استان خراسان رضوی نیز رتبه سوم را به دست آوردند.

کاشفی میانگین امتیازات کل سالانه شوراهای استانی در سال ۱۴۰۲ را رقم ۷۰.۵۵ اعلام کرد.

به اعتقاد او اگر چه هنوز اختلاف زیادی تا رقم حداکثر امتیازات ارزیابی (۱۰۰ امتیاز) وجود دارد؛ اما این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو از جمله دلایل این افزایش در امتیازات را برگزاری ۲۸۶ جلسه در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

بر اساس اظهارات او این رقم در سال ۱۴۰۱، بالغ ‌بر ۲۶۳ نشست بوده است؛ از طرف دیگر با توجه به اینکه با گذشت چندین دوره از انتشار آخرین نسخه دستورالعمل ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای استانی (دی ماه ۱۴۰۱)، استان‌ها درباره تغییرات صورت گرفته در مکانیزم ارزیابی و نیز نحوه سنجش مؤلفه‌ها و معیارهای ارزیابی آگاهی و شناخت بیشتری پیدا کردند، این موضوع در رقم میانگین امتیازات کل سالانه استان‌ها در سال ۱۴۰۲ تأثیرگذار بوده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران خاطرنشان کرد: بر اساس رتبه‌بندی سالانه ۱۴۰۲ استان‌های کرمان، خراسان رضوی و مرکزی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده و ۲ استان مرکزی و هرمزگان به ترتیب با ۱۲ و ۱۰ پله صعود، رتبه خود را در جدول ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱، ارتقا دادند.

کد خبر: ۲۹۰٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha