۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
رشد درآمد عملیاتی شنفت در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲
بازار گزارش می دهد؛

رشد درآمد عملیاتی شنفت در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲

در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که به نسبت درآمد ۹۲۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

بازار؛ گروه بورس: شرکت نفت پارس با نماد شنفت سهامداران را برای شرکت در مجمع عمومی در ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ دعوت کرده است. بررسی صورت های مالی حکایت از این دارد که درآمد عملیاتی شنفت رشدی ۲۰ درصدی ثبت کرد. به طوری که در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان داشته که به نسبت درآمد ۹۲۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

با وجود تداوم تورم ۴۰ درصدی در کشور این شرکت در سال گذشته تنها با ۲۲ درصد افزایش در بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی مواجه شده است. بر همین اساس سود ناخالص شرکت به ۳۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است. این میزان سود ناخالص به نسبت سال ۱۴۰۱ که حدود ۲۵۸۵ میلیارد تومان بوده رشدی ۲۱ درصدی ثبت کرده است.

سود عملیاتی شرکت در سال جاری به ۲۶۶۸ میلیارد تومان رسیده که به نسبت سود عملیاتی سال ۱۴۰۱ حدود ۷ درصد افزایش داشته است

همچنین سود عملیاتی شرکت در سال جاری به ۲۶۶۸ میلیارد تومان رسیده که به نسبت سود عملیاتی سال ۱۴۰۱ حدود ۷ درصد افزایش داشته است. سود خالص عملیات در حال تداوم شنفت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲۱۶ میلیارد تومان ثبت کرد. به نسبت سود عملیاتی در حال تداوم سال ۱۴۰۱ که حدود ۲۲۸۹ میلیارد تومان بوده حدود ۳ درصد افت کرده است. البته سود گروه نفت پارس از شرکت های وابسته نیز حدود ۲۲ درصد افت داشته و از ۳۹۲ میلیارد تومان به ۳۰۷ میلیارد رسیده است.

این شرکت در سال گذشته ۴۹۲ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است که به نسبت سال قبل تر آن که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداختی داشته است. سال گذشته ۶۴ درصد مالیات بیشتر پرداخت کرده است.

جزئیات میزان سود عملیاتی و غیرعملیاتی شنفت

بر مبنای صورت های مالی این شرکت سال گذشته به ازای هر سهم ۹۱.۸ تومان سود عملیاتی ثبت کرده که به نسبت سود عملیاتی سال قبل تر ۱۲ درصد افت داشته است.

این شرکت همچنین ۴.۶ تومان سال گذشته سود غیرعملیاتی داشته که نسبت به سود ۱۰.۹ تومانی سود سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است. در مجموع سود خالص هر سهم شرکت به ۹۶.۴ تومان رسیده که به نسبت ۱۱۴ تومان سود سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ درصد افت داشته است.

این موضوع می تواند در نتیجه افزایش ۱۵ درصدی سرمایه شرکت از محل اندوخته باشد. در افزایش سرمایه تعداد سهام شرکت به نسبت سرمایه افزایش می یابد. به همین دلیل ملاک مقایسه سود شرکت مجموع سود خواهد بود و سود هر سهم ملاک ارزیابی نیست. به عبارت دیگر مجموع سود خالص شرکت در سال گذشته به ۲۲۱۶ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال قبل تر آن که سودی ۲۲۸۹ میلیارد تومانی بوده افتی ۲ درصدی ثبت کرده‌است.

رشد دارایی های شرکت نفت پارس

دارایی های ثابت مشهود شرکت در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۴۳۷ میلیارد تومان رسیده که به نسبت سال قبل تر که ۲۰۳۲ میلیارد تومان بوده رشدی ۲۰ درصدی داشته است. همچنین سرمایه گذاری شنفت در شرکت های وابسته در سال گذشته به ۱۰۲۰ میلیارد تومان رسیده که به نسبت سال ۱۴۰۱ که عدد ۸۹۸۱ میلیارد تومان ثبت شده بود رشدی ۳۰ درصدی داشته است.

دارایی های جاری شرکت در سال ۱۴۰۲ به ۷۲۲ میلیارد تومان رسیده که به نسبت ۵۵۹۸ میلیارد تومان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد افزایش ثبت کرده است. همچنین سود انباشته شرکت ۸ درصد رشد داشته و از ۱۵۲۷ میلیارد تومان به ۲۲۸۶ میلیارد تومان رسیده است

سرمایه گذاری های بلندمدت شنفت در سال گذشته به نسبت سال قبل تر آن تغییری نداشت. سرمایه گذاری کوتاه مدت شرکت از ۲ میلیارد تومان به ۱۷ میلیارد تومان رسیده که رشد قابل توجهی کرده است. مجموع دارایی های غیرجاری شرکت سال گذشته ۳۳۱۸ میلیارد تومان بوده که به نسبت عدد ۳۰۱۹ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد رشد ثبت کرده است. همچنین دارایی های جاری شرکت در سال ۱۴۰۲ به ۷۲۲ میلیارد تومان رسیده که به نسبت ۵۵۹۸ میلیارد تومان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد افزایش ثبت کرده است.

در حال حاضر اندوخته قانونی شرکت ۱۹۳ میلیارد تومان است که به نسبت ۸۶ میلیارد تومانی سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. همچنین سود انباشته شرکت ۸ درصد رشد داشته و از ۱۵۲۷ میلیارد تومان به ۲۲۸۶ میلیارد تومان رسیده است.

نقش سود انباشته در اصلاح ساختار مالی شرکت

سود انباشته نشان دهنده مبالغی است که قبلا در شرکت سرمایه گذاری شده است. این سود به سهامداران شرکت این اطمینان را می‌دهد که مبالغ سرمایه گذاری شده از یک منبع بلندمدت تأمین شده است. همچنین امکان خروج آن از شرکت و بروز مشکلات نقدینگی و توقف فعالیت‌های شرکت وجود نخواهد داشت.

از طرفی وجود سود انباشته در صورت‌های مالی شرکت و احتساب آن در سودهای قابل تقسیم در مجامع شرکت (طبق ماده ۲۴۹ قانون تجارت) احتمال تقسیم آن در مجامع عمومی را ایجاد می کند. شرکت در صورتی که با ریسک کسری نقدینگی و مشکلات سرمایه در گردش مواجه شود با افزایش سرمایه از این محل، ریسک مذکور را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در نهایت منابع بلند مدت و کم هزینه برای توسعه فعالیت شرکت فراهم می‌شود.

با توجه به معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت نفت پارس هموازه با انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته از معافیت مالیاتی مقرر شده در بند "هـ" تبصره ۲ قانون بودجه کل کشور بهره‌مند شده است

سال گذشته با توجه به معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت با انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته از معافیت مالیاتی مقرر شده در بند "هـ" تبصره ۲ قانون بودجه کل کشور بهره‌مند شد. این قانون به منظور تشویق سرمایه گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس و فرابورس و ترغیب آنها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه است.

در نتیجه با افزایش سرمایه توسعه بخش‌های تولیدی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی حاصل می‌شود. مالیات درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت‌های به حساب سرمایه انتقال می یابد. بر همین اساس همواره هیأت مدیره شرکت نفت پارس در نظر دارد. به منظور اصلاح ساختار، مالی جلوگیری از خروج نقدینگی و استفاده از معافیت مالیاتی بند "ه" ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته می‌کند.

کد خبر: ۲۹۰٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha