۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
استخراج رمزارزها و ناپایداری شبکه برق

استخراج رمزارزها و ناپایداری شبکه برق

از آنجا که هر ساله استفاده از برق غیرمجاز و ماینرها موجب ایجاد ضعف در پایداری شبکه می‌شود، مجری نظارت و ساماندهی استخراج رمز دارایی‌ها شرکت توانیر از محدودشدن ساعت کاری مزارع ماینر در تابستان خبر داد.

به گزارش بازار، استخراج رمزارز یک فرایند پیچیده است که نیاز به قدرت پردازشی بالا دارد. این فرایند به کمک رایانه‌ها و تجهیزات ویژه انجام می‌شود و به‌منظور ایجاد و تأیید تراکنش‌های رمزارز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین ابزارهای استفاده شده در این فرایند، ماینرها یا تجهیزات ماینینگ هستند که برای حل مسائل ریاضی پیچیده به کار می‌روند.

میزان برق مصرفی یک مزرعه رمزارز به طور متوسط در هر ماه بستگی به‌ اندازه و نوع تجهیزات ماینینگ، نوع رمزارزی که استخراج می‌شود و همچنین قدرت پردازشی تجهیزات دارد، اما به‌ طور کلی، یک مزرعه رمزارز با تعداد زیاد تجهیزات ماینینگ ممکن است، به‌طور متوسط بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلو وات برق در هر ساعت (کیلو وات‌ ساعت) مصرف کند.

نکته‌ای که خیلی از افراد در استفاده از ماینرها به آن توجه نمی‌کنند، آسیب و خسارت به شبکه برق منطقه‌ای و مشکلات ناشی از دریافت قبض‌های نجومی است. مطابق قوانینی که در چند سال اخیر تدوین شده، اگر شخصی از کنتورهای برق با مصارف خانگی، تجاری یا حتی صنعتی و کشاورزی استفاده غیرقانونی داشته باشد، مشمول پیگیرد حقوقی و پرداخت جریمه می‌شود.

در همین جهت و همچون سال‌های گذشته، که استفاده از برق غیرمجاز و ماینرها موجب ایجاد ضعف در پایداری شبکه می‌شود، هادی سفیدمو، مجری نظارت و ساماندهی استخراج رمز دارایی‌ها شرکت توانیر از محدود شدن ساعت کاری مزارع ماینر در فصل تابستان ۱۴۰۳ خبر داد.

به گفته‌ سفیدمو، طبق ابلاغیه اخیر، فعالیت این دسته از مشترکان تنها از ساعت دو تا نه صبح مجاز است و در سایر ساعات شبانه روز برق آن‌ها قطع خواهد شد.

شرکت توانیر اخیراً نرخ جدید تعرفه برق برای استخراج رمزارز را اعلام کرده که به گفته مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل این شرکت، نرخ هر کیلووات‌ساعت برق مصرفی صنعت استخراج برای بازه زمانی ۲۸ اردیبهشت ماه تا ۲۸ مرداد، دو هزار و ۸۳۲ تومان تعیین شده است.

همچنین یکی از سیاست‌های صنعت برق برای مقابله با ماینرهای غیرمجاز، اهدا پاداش در ازای معرفی رمزارزها است که از آن به عنوان حق کشف یاد می‌شود.

در همین راستا، رجبی مشهدی روز گذشته (۲۰ خرداد ماه) اظهار کرد: پاداش معرفی مراکز استخراج غیرمجاز در دو مرحله پرداخت می شود و اشخاص حقیقی یا حقوقی می توانند نسبت به اعلام موارد مشکوک در سایت توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir  و در بخش ثبت گزارش رمزارز غیر مجاز اقدام کنند.

وی با اشاره به افزایش دو برابری سقف پاداش کشف ماینر غیر مجاز در دوایر دولتی توضیح داد: مرحله نخست پاداشها شامل اعطای یک میلیون تومان به ازای معرفی هر دستگاه ماینر غیرمجاز است که تا سقف ٢۵ میلیون تومان بابت معرفی مراکز غیرمجاز خصوصی و تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای معرفی ماینرهای غیرمجاز در مراکز دولتی و غیردولتی که از بودجه عمومی استفاده می کنند، در نظر گرفته شده و طی ١۵ روز کاری به عامل شناسایی کننده پرداخت می شود.

کد خبر: ۲۹۰٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha