۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
فدرال رزرو از ترس انتخابات نرخ بهره را پایین نمی آورد!| نرخ های بهره بالا اشتغال را کم می کند
آیا فدرال رزرو علائم هشدار را نادیده می گیرد؟

فدرال رزرو از ترس انتخابات نرخ بهره را پایین نمی آورد!| نرخ های بهره بالا اشتغال را کم می کند

علیرغم نرخ بالای اشتغال، بعید است فدرال رزرو به زودی نرخ بهره را کاهش دهد زیرا از واکنش سیاسی پیش از انتخابات می ترسد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «دزموند لاچمن» با عنوان «نرخ های بهره بالا و ریسک های اقتصادی: آیا فدرال رزرو علائم هشدار را از دست می دهد؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

رهبران فدرال رزرو به جای در نظر گرفتن آسیبی که سیاست نرخ بهره بالا بر سیستم مالی و رشد اقتصادی آتی وارد کرده است، سیاست پولی کاملاً مبتنی بر داده ها و قدیمی را دنبال می کند. تحت این سیاست، فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کند که نرخ‌های بهره در طولانی مدت بالا می‌مانند تا زمانی که تورم به‌طور پیوسته به سمت هدف ۲ درصدی خود حرکت می‌کند. این سیاست احتمال فرود اقتصادی سخت و مشکلات سیستم بانکی مجدد را قبل از پایان سال افزایش می دهد.

متأسفانه، آمارهای قوی‌تر میزان اشتغال به ما اجازه نمی‌دهد قبل از پایان سال انتظار کاهش نرخ بهره را داشته باشیم. همراه با چسبندگی اخیر تورم، این واقعیت که رشد اشتغال همچنان قوی است و بیکاری هنوز به پایین ترین حد تاریخی خود نزدیک است، توسط فدرال رزرو به عنوان دلیلی برای عدم کاهش نرخ بهره در جلسه تعیین نرخ بهره در هفته آینده تعبیر خواهد شد. در همین حال در غیاب رکود اقتصادی غیرمنتظره یا یک بحران بانکی، فدرال رزرو تمایلی به کاهش نرخ بهره در آستانه انتخابات نخواهد داشت و نمی‌خواهد با خطر انگیزه‌های سیاسی مواجه شود.

تخمین زده می‌شود که نرخ‌های بهره بالا باعث زیان‌های نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار در اوراق قرضه و بهادار بانک ها شده است

ممکن است رهبران فدرال رزرو به این موضوع فکر نکنند که اقتصاد اکنون در حال توقف است و فرصت های شغلی به شدت تحت فشار نرخ های بهره بالاتر کاهش می یابد، اما این واقعیت مورد توجه چند بانک بزرگ قرار گرفته است. در واقع «جیمی دیمون» از جی‌پی مورگان و «اندرو هالن‌هورست» از سیتی‌بانک می‌گویند که احتمال فرود اقتصادی سخت در اواخر امسال از نظر مادی افزایش یافته است.

آسیبی که سیاست نرخ بهره فدرال رزرو به ترازنامه بانک ها وارد می کند نیز باید نگران کننده باشد. تخمین زده می‌شود که نرخ‌های بهره بالا باعث زیان‌های نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار در اوراق قرضه و بهادار آنها شده است زیرا بهره بالا باعث کاهش شدید ارزش اوراق قرضه و اوراق بهادار بانک ها می شود.

وضعیت ضعیف ترازنامه بانک ها، آنها را در برابر موجی از نکول وام ها آسیب پذیر می کند. این اتفاق نه تنها در مورد بدهی کارت اعتباری و وام های خودرو، بلکه در فضای بخش املاک تجاری پیش رو رخ خواهد داد. در عین حال، نرخ‌های بهره بالای فدرال رزرو هزینه پرداخت بیش از 900 میلیارد دلار وام تجاری املاک را که امسال سررسید می‌شود، افزایش داده است.

طبق مطالعه اخیر دفتر ملی تحقیقات اقتصادی، نزدیک به 400 بانک آمریکا ممکن است در سال آینده با شکست مواجه شوند

یکی از نشانه های مشکلات وام تجاری، تعدادی از املاکی های تجاری است که وام های خود را کنار گذاشته و کلیدها را به وام دهندگان تحویل داده اند. یکی دیگر از نشانه های مشکل این است که نکول در حال حاضر حتی در بخش های دارای بالاترین رتبه اوراق بهادار تجاری با پشتوانه وام مسکن نیز رخ می دهد.

این موضوع برای بسیاری از بانک های کوچک و متوسط که در حال ارائه وام های تجاری املاک تجاری قرار دارند، خبر بدی است. در مطالعه‌ای که اخیراً توسط همکارم در مؤسسه امریکن اینترپرایز پل کوپیک انجام شد، پس از تعدیل سرمایه بانک‌ها، حدود 2600 بانک نسبت به سرمایه‌شان در معرض وام‌دهی بالای دارایی تجاری قرار گرفتند. این بانک ها حدود 27 درصد از کل وام های سیستم بانکی را تشکیل می دهند. در همین حال، طبق مطالعه اخیر دفتر ملی تحقیقات اقتصادی، نزدیک به 400 بانک ممکن است در سال آینده با شکست مواجه شوند.

با توجه به ضعف اقتصادی اخیر و خطرات فزاینده سیستم بانکی، کار درست فدرال رزرو در نشست هفته آینده خود تقلید از بانک مرکزی اروپا و شروع چرخه کاهش نرخ بهره است. با این حال، بر اساس سابقه سیاست پولی گذشته فدرال رزرو، من انتظار ندارم که چنین اتفاقی رخ دهد.

کد خبر: ۲۹۰٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha