۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
بریکس در حال ایجاد سیستم پرداخت با ارزهای ملی است
وزیر امور خارجه روسیه:

بریکس در حال ایجاد سیستم پرداخت با ارزهای ملی است

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد:‌ کشورهای عضو گروه بریکس فعالانه برای ایجاد بستری برای تسویه حساب با ارزهای ملی در تجارت متقابل کار می کنند.

به گزارش بازار، سرگئی لاوروف دوشنبه در نشست وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود روسیه افزود: برای اجرای تصمیمات اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در سال گذشته ( ۲۰۲۳- تابستان ۱۴۰۲) به ویژه در زمینه بهبود سیستم پولی و مالی بین‌المللی و ایجاد بستری برای تسویه ارزهای ملی در تجارت متقابل اقدامات لازم در حال انجام است.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: مطابق با دستورالعمل تصویب شده در نشست سران بریکس در ژوهانسبورگ، ما توجه ویژه‌ای به هماهنگ کردن روش‌های ایجاد یک گروه از کشورهای شریک بریکس داریم.

وی افزود: به طور همزمان، کار بر روی ابتکارات کلیدی روسیه در بخش حمل و نقل، ایجاد یک گروه تماس در زمینه آب و هوا و توسعه پایدار، یک گروه کاری در پزشکی هسته ای و یک انجمن پزشکی و غیره در حال انجام است.

لاوروف همچنین اهمیت بریکس را به دلیل استوار بودن بر مبنای اصول همکاری برابر را یادآور شد و اظهار داشت: همزمان با فرایند تغییر در روند نظم جهان، بریکس به جلو گام بر می دارد و نقش آن در فرایندهای جهانی بیشتر خواهد شد.

وی تأکید کرد: روسیه و همچنین کشورهای اکثریت جهان، طرفدار نظم جهانی برابر مبتنی بر موازنه قوا و تعامل برابر دولت‌ها هستند.

تحولات اخیر، پرده از نقاب غرب برافکند
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ تحولات اخیر در عرصه بین‌المللی، نقاب غرب را که به دنبال تحمیل نظم خاص خود بر جهان است، برافکند.

وی ادامه داد: رویدادهای بین‌المللی اخیر نقاب کسانی را برداشته است که تا به حال به صورت شفاهی ادعای تقریباً حق انحصاری تعریف ارزش‌های به اصطلاح جهانی را در پوشش نظم مبتنی بر قوانین داشتند.

لاوروف خاطرنشان کرد که حامیان نظم کنونی جهان در تلاش هستند تا هنجارها و سازوکارهای تعاملی را که تنها برای آنها مفید است، به دیگر کشورها تحمیل کنند.

وی ادامه داد: حامیان نظم موجود جهان، حقی برای سایر کشورها در زمینه گفت‌وگوی برابر و صادقانه قائل نیستند و به جای آن، دنبال ائتلاف‌های محدود و مخفیانه هستند تا حق سخن گفتن و اعلام مواضع را از دیگر کشورهای جهان سلب کنند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در عین حال، ایالات متحده آمریکا و متحدانش از تلاش برای حفظ سلطه خود و کند کردن فرآیندهای عینی شکل گیری چندقطبی دست نمی کشند.

لاوروف افزود: آنها از ابزارهای اقتصادی به عنوان سلاح استفاده می کنند، از طریق فشار تحریم ها و باج گیری مالی، سعی می‌کنند بر انتخاب مدل های توسعه و شرکای تجاری توسط کشورهای مستقل تأثیر بگذارند.

وزیر امور خارجه روسیه در آغاز سخنان خود در این نشست گفت: همکاران، دوستان، مایلم نشست خود را با یک دقیقه سکوت به یاد رئیس جمهور ایران و همکارمان آقای امیرعبداللهیان آغاز کنیم و بدین وسیله مراتب تسلیت عمیق خود را یک بار دیگر به ملت ایران و البته به خانواده‌های قربانیان اعلام کنیم و از این رو از همکاران می‌خواهم که بایستند.» بدین ترتیب، نشست وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود با برخاستن دیپلمات‌های ارشد ۱۰ کشور عضو و یک دقیقه سکوت به یاد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در سانحه هوایی به شهادت رسیدند، آغاز به کار کرد.

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ارشد ۹ کشور دیگر عضو این گروه در نیژنی نووگورود روسیه دوشنبه در روز نخست این اجلاس درباره همکاری در چارچوب بریکس و مسائل منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو خواهند کرد.

باقری که در رأس هیاتی دیپلماتیک به روسیه سفر کرده است، پیش‌تر در نشستی در کازان، از گروه بریکس به عنوان هسته اولیه و پیشران اراده جمعی بین‌المللی برای ساختن جهانی مبتنی بر عدالت و تأمین منافع کشورهای مستقل یاد کرد. وزیران امور خارجه کشورهای علاقه‌مند به عضویت یا همکاری با گروه بریکس نیز روز سه‌شنبه به همتایان خود از ۱۰ کشور عضو کنونی این گروه می‌پیوندند تا درباره گفتمان این سازوکار همکاری با کشورهای در حال توسعه تبادل نظر کنند.

بنا بر گزارش برخی منابع خبری، علاوه بر ۱۰ کشور عضو بریکس، کشورهای الجزایر، بحرین، بلاروس، کوبا، بنگلادش، اندونزی، قزاقستان، لائوس، موریتانی، نیجریه، سریلانکا، تایلند، ترکیه، ونزوئلا و ویتنام به این نشست دعوت شده‌اند.

به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه و شرپا (فرستاده ویژه ملی) این کشور در گروه بریکس، این رویداد به دلیل مشارکت شرکای غیرعضو گروه بریکس در قالب گسترده برگزار می‌شود.

پاول کنیازف سوشرپا روسیه برای بریکس گفت: انتظار می رود حدود ۲۰ تا ۲۵ کشور در اجلاس نیژنی نووگورود شرکت کنند.

پیش از گردهم آمدن وزیران امور خارجه گروه بریکس، نشست فرستادگان ویژه (شرپاهای) کشورهای بریکس ١٨ تا ۲۰ خرداد ١۴٠٣ در شهر نیژنی نووگورود روسیه برگزار شد. در این نشست، بیانیه وزرای امور خارجه بریکس و سند مربوط به معیارها، استانداردها و مدلهای مربوط به کشورهای شریک بریکس مورد مذاکره قرار گرفت.

پیش‌بینی می‌شود که اجلاس نیژنی‌ نووگورود علاوه بر نشست اصلی و جمعی به کانون رایزنی‌های دیپلماتیک میان وزیران امور خارجه کشورهای عضو و دوست بریکس باشد؛ به ویژه آنکه در آستانه این نشست، شمار دیگری از کشورها همچون ترکیه و تایلند نیز درخواست و تمایل خود را برای عضویت در گروه بریکس اعلام کرده‌اند.

از این منظر، این اجلاس فرصت مناسبی برای رایزنی درباره تعامل و همکاری و چشم‌انداز گروه بریکس خواهد بود.

قرار است سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ را برعهده دارد، عصر سه‌شنبه در پایان این اجلاس به تبیین دستاوردهای این مذاکرات بپردازد.

وی پیش‌تر گفته است که حدود ۳۰ کشور متقاضی عضویت یا ارتقای سطح همکاری‌ها با گروه بریکس هستند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ۱۸ خردادماه در مجمع عمومی همایش بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ گفت:‌ گروه بریکس ظرفیت زیادی برای پیوستن کشورهای جدید به عنوان عضو دارد، روسیه از این امر استقبال می‌کند و به هر طریق ممکن از آن حمایت خواهد کرد.

نیژنی نووگورود، با نام سابق گورکی، شهری در بخش اروپایی روسیه است که در ۴۶۰ کیلومتری مسکو قرار دارد. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهای تجاری و صنایع دستی در روسیه محسوب می‌شود.

گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۰۶ در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ با مشارکت وزرای اقتصاد برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست. در دی ماه سال ۱۴۰۲ مقارن با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوستند. ریاست دوره ای سالانه بریکس در اول ژانویه ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به روسیه واگذار شد. در این دوره، مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت قرار داده است. بیش از ۲۵۰ رویداد بریکس در بیش از ۱۰ شهر روسیه در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است. رویداد اصلی، اجلاس سران بریکس در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

کد خبر: ۲۹۰٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha