۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
ضرورت فراوری گل محمدی در اشکال جدید به غیر از گلاب|
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

ضرورت فراوری گل محمدی در اشکال جدید به غیر از گلاب|

اصفهان -محلوجی؛ مدیر جهاد کشاورزی کاشان با تاکید بر ضرورت فراوری گل محمدی در اشکال جدید به غیر از گلاب و فروش گل محمدی خشک گفت: با فراوری این محصول در اشکال جدید مانند شکلات، شاهد توسعه صادراتی هستیم.

علی محلوجی در گفت‌ و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی از اوایل اردیبهشت ماه در کاشان آغاز شده است، اظهار کرد: گل محمدی در منطقه کاشان (شامل آران و بیدگل و شهرستان کاشان) به لحاظ کیفیت و میزان اسانس دارای بالاترین و بهترین نوع اسانس است و هر سال هنگام شستشوی خانه کعبه از این گلاب استفاده می شود.

وی با بیان اینکه شهرستان کاشان دارای رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان اصفهان و رتبه چهارم در کشور از نظر سطح زیر کشت این محصول است، بیان کرد: سطح زیر کشت این محصول امسال در بخش‌ برزُک یک هزار ۳۲۰، قمصر ۵۸۷، نیاسر ۴۰۲ و در بخش مرکزی کاشان ۲۹۱ هکتار است.

برداشت ۴.۲ تن گل از هر هکتار از گلستان های گل محمدی کاشان

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با اشاره به اینکه برداشت این گل در بخش های کوهستانی و خنک ترکاشان تا اوایل تیرماه ادامه دارد، افزود: به طور معمول از مقدار ۴.۲ تن گل محمدی از هر هکتار زمین های کاشان برداشت می شود و بر این اساس پیش بینی می شود با پایان فصل برداشت، در مجموع مقدار ۱۰ هزار تن گل محمدی از گلستان های مختلف سطح شهر کاشان برداشت شود.

وی با اشاره به اشتغالزایی خوب فرایند کاشت و برداشت گل محمدی در کاشان بیان کرد: بیش از پنج هزار باغدار کاشانی در  زمینه کاشت گل محمدی مشغول فعالیت هستند که هر یک حداقل چهار نفر کارگر را برای فرایند گل چینی از هر یک هکتار زمین به کار گرفته اند که اشتغالزایی بالایی در شهرستان به همراه داشته است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی کاشان با اشاره به اینکه گلابگیری گل های برداشت شده به طور جداگانه در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در استان و شهرستان کاشان نقش بسزایی دارد، گفت: ۴۸ واحد گلابگیری در کاشان فعالیت دارند و حدود یک هزار و ۶۸۰ واحد گلابگیری سنتی نیز در کاشان وجود دارد.

ضرورت فراوری گل محمدی در اشکال جدید

وی بر ضرورت فراوری گل محمدی در اشکال جدید به غیر از گلاب و فروش گل محمدی خشک تاکید کرد و گفت: صادرات این محصول نیز بسیار مناسب است اما این ظرفیت در کشورمان وجود دارد که با فراوری آن در اشکال جدید و مطابق نیازهای روز دنیا مانند شکلات، بیسکویت و غیره میزان صادرات به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۲۹۰٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha