ایجاد هزار میلیارد تومان همرسانی فناورانه در سال ۱۴۰۲
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران اعلام کرد

ایجاد هزار میلیارد تومان همرسانی فناورانه در سال ۱۴۰۲

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: در سالی که گذشت، قریب به هزار میلیارد تومان همرسانی فناورانه، توسط کارگزاران شبکه فن بازار ملی ایران رقم خورد.

به گزارش بازار، محمد صالح خالقی، دبیر شبکه فن بازار ملی ایران با اشاره بر اینکه شبکه فن‌بازار ملی ایران براساس نقشه جامع علمی کشور و ابلاغیه‌ معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی، ذیل پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کند؛ اظهار داشت: امروزه توجه به فناوری، تسهیل و تسریع تبادل آن، یکی از عوامل بسیار مهم توسعه کشورها است؛ در کشور ما نیز ساختاری برای تسهیل این مبادلات، تحت عنوان «شبکه فن‌بازار ملی ایران» به منظورتسهیل در خرید و فروش محصولات دانش‌بنیان و فناورانه، جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها، اختراعات و طرح‌های سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری و رفع نیاز فناورانه صنایع کشور ایجاد شده است.

وی افزود: این شبکه به‌عنوان مرجع اطلاعات فناوری کشور با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی افرادی که با مقوله تجاری‌سازی دانش فنی و مبادله آن سروکار دارند و نیز کمک به توسعه بازار فناوری از طریق تجاری‌سازی نوآوری‌ها در کشور در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد.

خالقی، ماموریت اصلی شبکه فن‌بازار ملی ایران را «توسعه و مدیریت بازار فناوری کشور» برشمرد و ادامه داد: فن‌بازار ملی با داشتن فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی، ابزارهای قانونی و زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، ماموریت خود را دنبال می‌کند.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران در خصوص ارزش فناوری های تبادل شده در سال ۱۴۰۲ گفت: در سالی که گذشت، قریب به هزار میلیارد تومان همرسانی فناورانه، توسط کارگزاران شبکه فن بازار ملی ایران رقم خورد همچنین نزدیک به ۱۰ برابر این عدد اثرگذاری بوده که کارگزاران در همرسانی داشته‌اند.

خالقی افزود: این شبکه سالانه، بیش از ۱۰۰ رویداد در سراسر کشور به منظور تسهیل در به‌هم‌رسانی فناور و متقاضی برگزار می‌کند (حدود سه رویداد در هر استان) که این رویدادهای شامل ارائه نیازهای فناورانه، فستیوال اختراعات و نوآوری ها، استارت آپ دمو، نشست بهره‌برداری از توان داخلی، نمایشگاه نیاز محور، نمایشگاه فرصت سرمایه‌گذاری و تورهای فناوری است.

به گفته وی، در حال حاضر شبکه فن بازار ملی ایران، دارای ۳۱ دفتر فن‌بازار منطقه‌ای و شش دفتر فن‌بازار تخصصی در سراسر کشور است.

دفتر خدمات فن‌بازار ملی ایران
خالقی، دفتر خدمات فن‌بازار ملی ایران را به‌عنوان راه ارتباطی و ارائه‌دهنده خدمات شبکه‌فن‌بازار ملی ایران به کارگزاران تجارت فناوری و زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور خواند و تصریح کرد: این دفتر از سال ۱۴۰۱ ایجاد شده است که از جمله خدمات آن می‌توان به ارزیابی کارگزاران تجارت فناوری و دفاتر فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی کشور؛ آموزش و توانمندسازی کارگزاران تجارت فناوری و دفاتر فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی و خدمات منتورینگ، ارزیابی و صدور شناسنامه محصولات فناور؛ راهبری و مدیریت سایت شبکه فن‌بازار ملی ایران، تسهیل‌گری جهت ارائه خدمت لیزینگ و دریافت تسهیلات بروکری، ارائه خدمات شتابدهی به بروکرهای فناوری کشور (استقرار و آموزش)؛ ارائه خدمات و مشاوره در طراحی و عقد قراردادهای استاندارد بروکری و بسترسازی صادرات محصولات فناورانه و رفع نیاز صنایع بزرگ کشور و دولت با استفاده از توان بروکرهای فناوری کشور اشاره کرد.

وی در ادامه، توسعه دفاتر فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی، توسعه شبکه کارگزاران تجارت فناوری، سامانه شبکه فن‌بازار ملی ایران، نشست‌های سراسری فن‌بازارها و نشست‌های مجازی بروکری و رویدادهای همرسانی شبکه فن‌بازار ملی ایران را ابزارهای شبکه فن‌بازار ملی ایران جهت ایجاد هم‌رسانی دانست.

توسعه دفاتر فن‌بازارهای منطقه‌ای و تخصصی
خالقی ضمن اشاره به اینکه فن‌بازار موظف است در تمام استان‌های کشور و در حوزه‌های اولویت‌دار فناوری کشور دفتر فن‌بازار ایجاد کند، گفت: این فن‌بازارها تحت عنوان «فن‌بازار منطقه‌ای» شناخته می‌شوند؛ شبکه به منظور تسهیل مبادلات حوزه‌های اولویت دار کشور، سازوکاری ایجاد کرده است که به آن «فن‌بازار تخصصی» گفته می‌شود. آنچه در این دفاتر حائز اهمیت است، همکاری مناسب بخش خصوصی و دولتی برای تسهیل تبادلات فناوری است. در حال حاضر ۳۷ دفتر فن‌بازار منطقه‌ای و تخصصی در کشور ایجاد شده است.

توسعه شبکه کارگزاران تجارت فناوری
کارگزاران تجارت فناوری یا بروکرهای فناوری، شرکت‌های خصوصی چابکی هستند که وظیفه عملیات اجرایی به‌منظور تسهیل همرسانی را عهده‌دار هستند.

دبیر شبکه فن بازار ملی ایران، وظیفه کارگزاران تبادل فناوری را «تسهیل و تسریع مبادلات فناورانه» خواند و گفت: این کارگزاران فراتر از یک مشاور هستند و در کنار عرضه‌کننده یا متقاضی تا مرحله نهایی مبادله حضور دارند همچنین دارای اطلاعات جامعی از عرضه‌ها و تقاضاهای فناوری و شبکه گسترده برای همرسانی بوده و مواجهه عرضه‌کننده و متقاضی فناوری را عهده‌دار هستند. این کارگزاران مسلط به قوانین جاری در اکوسیستم نوآوری و فناوری بوده و نیز اقداماتی نظیر تنظیم قرارداد و... را برعهده دارند.

وی ادامه داد: کارگزاران تبادل فناوری در نمایشگاه‌هایی که فن‌بازارهای استانی و فن‌بازارهای تخصصی حضور دارند؛ پس از بررسی و شناسایی نیاز و فناوری، هم‌رسانی می‌کنند. مبادلات فناورانه نیز شامل بازاریابی محصولات دانش بنیان، رفع نیاز فناورانه صنایع از توان داخلی، تسهیل سرمایه‌گذاری در زیست بوم نوآوری و انتقال فناوری است.

سامانه شبکه فن‌بازار ملی ایران
خالقی در ادامه، سامانه شبکه فن‌بازار ملی ایران را به‌عنوان جامع‌ترین بانک اطلاعات فناوری کشور در دسترس عموم برشمرد و اظهار کرد: این سامانه شامل عرضه‌ها و تقاضاهای فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و نیز اخبار بازار فناوری کشور به نشانی techmart.ir است؛ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور جهت عرضه محصول و فناوری خود به شرکت‌ها و سازمان‌های کشور و همچنین دسترسی به این توانمندی‌ها و ارائه نیازهای فناورانه خود، می‌توانند از این سامانه بهره‌برداری کنند.

نشست‌های سراسری فن‌بازارها و نشست‌های مجازی بروکری
وی ضمن اشاره به اینکه شبکه فن‌بازار ملی ایران از سال ۱۳۹۲ به منظور همگرایی و هم‌افزایی بیشتر فن‌بازارها، نشست‌های سراسری را با حضور و مشارکت همه فن‌بازارهای منطقه‌ای و کارگزاران استانی در هر سال، دو بار و به میزبانی فن‌بازارهای منطقه‌ای برگزار می‌کند؛ گفت: در این نشست‌ها ضمن ارائه آخرین اقدامات و فعالیت‌های فن‌بازارها، کارگزاران شبکه فن‌بازار نیز به اشتراک تجربیات می‌پردازند.

به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، خالقی افزود: همچنین از سال ۱۳۹۹ و هر دو هفته یکبار، نشست‌های بروکری مجازی جهت ارتباط بهتر کارگزاران تجارت فناوری با یکدیگر و هم‌افزایی آنها در جهت بازاریابی، رفع نیاز و جذب سرمایه برگزار می‌شود.

رویدادهای همرسانی شبکه فن‌بازار ملی ایران
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران در پایان از برگزاری "رویدادهای تجاری در حوزه توسعه بازار فناوری" توسط شبـکه فـن‌بازارها و کارگزاران تجارت فناوری به‌منظور تسریع یک فرآیند همرسانی طی سال خبر داد و عنوان کرد: این رویدادها با چهار دسته‌بندی ارائه نیاز فناورانه، فستیوال عرضه نوآوری‌ها، نشست بهره‌برداری از توان داخلی و استارت‌آپ دمو برگزار می شوند.

کد خبر: ۲۹۰٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha