۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
فشار کشورهای غربی باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد خود شده است
سخنگوی وزارت‌ امور خارجه:

فشار کشورهای غربی باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد خود شده است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در بسیاری از گزارش‌ها اینگونه مطرح شده که نیروهای نظامی و اطلاعاتی امریکا و انگلیس هم در جنایات «اردوگاه النصیره» نقش داشتند.

به گزارش بازار، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری، در مورد جنایات اردوگاه النصیره، اظهار داشت: جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در این اردوگاه را شدیداً محکوم می‌کنیم. در بسیاری از گزارش‌ها اینگونه مطرح شده که نیروهای نظامی و اطلاعاتی امریکا و انگلیس هم در این عملیات نقش داشتند. این بیانگر این است که در یک عملیات سه گانه بیش از ۷۰۰ نفر از شهروندان فلسطینی به شهادت رسیدند که این یک ابرو ریزی بزرگ برای رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: این عملیات وحشیانه به شدیدترین عبارات از منظر جمهوری اسلامی ایران محکوم است.

جابه جایی چند قاتل در کابینه رژیم صهیونیستی
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در ارتباط با موضوع آتش‌بس آنچه مسلم است ۸ ماه جنایت جنگی صهیونیست‌ها علیه شهروندان فلسطینی با حمایت تمام عیار دولت آمریکا صورت گرفته است و در این مدت آمریکا با حمایت‌های نظامی، سیاسی و تبلیغاتی در کنار این رژیم بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد آتش بس در غزه گفت: هشت ماه جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه با حمایت تمام عیار آمریکا از آغازین روز صورت گرفته است. هیچ‌گونه از شواهد نشان نمی‌دهد که امریکا در برقراری آتش بس جدی است. اگر ذره‌ای صداقت در دولت امریکا وجود دارد باید از ارسال تجهیزات نظامی به این رژیم اجتناب کند.

کنعانی تصریح کرد: استعفاهای مکرر در کابینه رژیم صهیونیستی نشاندهنده فروپاشی داخلی و عدم دستیابی این رژیم به هیچکدام از اهداف خود است و نشاندهنده شکست‌های راهبردی این رژیم است. البته جابه جایی چند قاتل در کابینه رژیم صهیونیستی تغییری در وضعیت فلسطین ایجاد نخواهد کرد.

ابلاغ دستورالعمل‌های لازم جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج کشور
کنعانی در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور، افزود: ملت ایران در پس یک رخداد تلخ و از دست دادن رییس جمهور خدوم در آستانه برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند. دستگاه دیپلماسی در جهت افزایش مشارکت ایرانیان خارج از کشور از مدتی قبل اقدامات اولیه خود را انجام داده است. دستورالعمل‌های لازم جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و حضور حداکثری ایرانیان در خارج از کشور به همه سفارت خانه‌ها ابلاغ شده است.

وی گفت: وزارت خارجه معتقد است شهروندان ایرانی خارج از کشور که بخش موثر جامعه ایرانی هستند باید این حق را به راحتی داشته باشند و در انتخابات شرکت کنند و با حداکثر تسهیلات رای خود را به صندوق بیندازند. در این راستا کمیته‌های شکل گرفته است. زمینه سازی های لازم هم در کشورهای که انتخابات در آنجا برگزار می‌شود برای ایجاد شرایط امن انجام خواهد شد.

کنعانی با اشاره به فشار غرب به ایران در زمینه هسته‌ای، تصریح کرد: طبیعی است اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران در مورد موضوع هسته‌ای اقدامات غیر سازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط وضعیت موضوع هسته‌ای و برجام‌متهم اول و آخر هستند. ایران به قوانین و مقررات و معاهدات بین المللی پایبند است و فعالیت هسته‌ای خود در چارچوب توافق با آژانس بین المللی و معاهدات بین المللی و ان پی تی عمل می‌کند. فشار کشورهای غربی باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد و حرفه‌ای خود شده است.

وی در مورد اینکه ایا اروپا به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشه است، گفت: اینکه در نیت اروپا چه می‌گذرد، نیت خوانی نمی‌کنم. به رفتارهای سازنده عکس العمل سازنده نشان خواهیم داد و در مقابل رفتارهای غیر سازنده عکس العملی مطابق قوانین بین الملل خواهیم داشت.

وی درباره کمیته کنسولی اربعین حسینی و اقدامات انجام شده در این خصوص، گفت: وزارت خارجه ایران به عنوان مسوول کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین، برگزاری راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی را با جدیت از ماه پیش محل توجه قرار داده است. این کمیته از چند ماه پیش در وزارت خارجه شکل گرفته و نمایندگی‌های ذیربط تاکنون در محل وزارت خارجه حضور بهم رسانده‌اند. دستورالعمل‌ها صورت گرفته و شرح وظایف نمایندگی‌ها روشن و مشخص و به مسوولین ابلاغ شده است. همچنین مذاکرات لازم با مقامات عراق انجام شده است. ما از ماه‌های پیش عملاً خودمان را برای کمک موثر به برگزاری مراسم حماسی اربعین آماده کرده‌ایم.

وی در خصوص پرونده قضایی علیه آمریکا توسط خانواده‌های قربانیان گروهک تروریستی پژاک نیز گفت: من از جزئیات پرونده اطلاع ندارم اما اینکه در منطقه برخی طرف‌ها از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار سیاسی در مسیر تحقق اهداف غیر مشروع خود استفاده می‌کنند، این تخریب کننده امنیت منطقه‌ای است.

وی درباره درخواست بحرین برای عادی سازی روابط گفت: ضمن تشکر از مقامات عالی دولت بحرین در ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و اعزام هیاتی به تهران جهت ابراز همدردی، ما مواضع بحرین را شنیدیم و محل توجه در مسیر مدیریت و از سرگیری روابط سیاسی دو کشور قرار خواهیم داد.

کنعانی در مورد دستگیری خبرنگاران پوشش مراسم حج، گفت: در اینباره از همان ابتدای این رخداد، سرکنسولگری ما در جده پیگیر بودند. بلافاصله نمایندگی سیاسی وکنسولی ما در اینباره فعال شدند. سفیر ما شخصاً در این زمینه ورود کردند. در تهران گفتگوهای لازم با سفیر عربستان انجام شد. تلاش حداکثری دستگاه دیپلماسی این بود که مشکل رفع شود. در این رابطه مقامات دولت عربستان دلایلی را مطرح کردند که ما انرا در چارچوب سوتفاهم مطرح کردیم. متاسفانه نتیجه تلاش های ما در ان بازه زمانی به نتیجه مطلوب نرسید و این خبرنگاران به کشور بازگشتند.

وی در مورد روابط با مصر، گفت: روند گفتگوهای دیپلماتیک ایران و مصر در عالی ترین سطح دیپلماتیک تا قبل از شهادت وزیر امور خارجه ادامه داشت و پس از شهادت برادر عزیزمان آقای امیرعبداللهیان نیز این گفتگوها ادامه دارد. دو طرف بر نقشه راه دو رییس جمهور بر رفع موانع روابط دو کشور تاکید دارند. امیدواریم در استکرار این روند نتایج مطلوب به دست آید.

کد خبر: ۲۹۰٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha