۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
پیش‌بینی تولید حدود ۲۰۰ هزار تن پسته در سال جاری
نایب رئیس انجمن ملی پسته خبر داد

پیش‌بینی تولید حدود ۲۰۰ هزار تن پسته در سال جاری

نایب رئیس هیات امنای انجمن ملی پسته ایران تولید ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن پسته در سال جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: امسال نیز همانند سال گذشته صادرات ۱۲۰ هزارتنی پسته برآورد می‌شود.

به گزارش بازار، جلیل کاربخش راوری اظهار داشت: سال گذشته ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید شد که از این میزان ۱۲۰ هزار تن پسته به ارزش بین ۹۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار به کشورهای هدف صادر و مابقی به مصرف داخلی رسید.

وی با بیان اینکه پیش از این محصول پسته در سطح حدود ۴۵۰ هزار هکتار تولید می‌شد، افزود: همچنان ۸۰ درصد پسته تولیدی کشور از باغات شهرستان رفسنجان استان کرمان و ۲۰ درصد پسته کشور در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، یزد، مرکزی، قزوین و مناطقی از استان تهران برداشت می‌شود.

نایب رئیس هیات امنای انجمن ملی پسته ایران دلیل کاهش تولید پسته کشور طی سال گذشته را سرمازدگی، گرمازدگی، کاهش بارندگی، استمرار خشکسالی، کمبود منابع آبی، کاهش سطح و کیفیت آب‌های زیرزمینی اعلام کرد و گفت: ۸۰ هزار تن پسته از سال گذشته به دلیل کاهش مصرف داخلی به دلیل افزایش قیمت و صادرات به امسال منتقل شده که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.

به گفته کاربخش راوری، از سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ هزار تن محصول پسته به سال ۱۴۰۲ منتقل شده بود.

وی بر این باور است که در صورت تسهیل مشکلات صادراتی و رفع تعهدات ارزی برای تجار میزان صادرات به کشورهای هدف می‌تواند افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۲۹۰٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha