۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵
خط لوله پارس در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار/ طراحی بنیادی پایان یافت

خط لوله پارس در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار/ طراحی بنیادی پایان یافت

مجری طرح خط لوله پارس در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: در مجموع در طول هشت ماه کار، مطالعات اولیه و طراحی بنیادی طرح احداث خط لوله پارس پایان یافت.

به گزارش بازار، محمدرضا حبیب‌زاده درباره کلیات و اهداف طرح خط لوله پارس توضیح داد: مصوبه طرح ابتدای سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد و طراحی بنیادی آن در دستور کار قرار گرفت. با توجه به مصوبه ابلاغی، مناقصه مربوطه باید در قالب EPCF برگزار شود، به عبارتی باید پیمانکار به همراه خود یک سرمایه‌گذار نیز معرفی کند.

وی افزود: طول این خط لوله ۱۴ اینچی که برای انتقال روزانه ۷۳ هزار و ۳۰۰ بشکه فرآورده‌های نفتی (بنزین و گازوئیل)، معادل تقریبی روزانه ۱۲ میلیون لیتر در نظر گرفته شده، حدود ۴۰۰ کیلومتر است که به‌صورت انشعاب از خط لوله بندرعباس - رفسنجان، از تلمبه‌خانه مهرآران به‌سمت داراب، فسا، سروستان و شیراز امتداد می‌یابد.

مجری طرح خط لوله پارس در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بیان کرد: سرمایه پیش‌بینی‌شده این طرح حدود ۱۴۰ میلیون یورو است که بنا به مصوبه ابلاغی از طریق قرارداد EPCF تأمین می‌شود.

حبیب‌زاده تأکید کرد: خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مهرآران‌ - فسا - شیراز که به‌عنوان خط لوله پارس شناخته می‌شود، با هدف تأمین پایدار سوخت استان فارس، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، افزایش امنیت و پایداری انتقال انرژی از طریق احداث و توسعه انبارهای نفت استان تعریف شده است.

وی تصریح کرد: دو تلمبه‌خانه در ابتدای انشعاب و میانه مسیر خط لوله در فسا، همچنین یک پایانه در انتهای خط و در جوار پالایشگاه شیراز ایجاد می‌شود. در این طرح، احداث یک انبار نفت جدید در فسا با ظرفیت ذخیره ۸۰ میلیون لیتر فرآورده نیز پیش‌بینی شده است.

مجری طرح خط لوله پارس با اشاره به اقلام مورد نیاز پروژه، افزود: اقلام اصلی موردنیاز پروژه شامل لوله‌ها، پمپ‌ها، مخازن انبار نفت، سیستم کنترل، سیستم میترینگ، تابلوها و ترانس‌های برق است.

حبیب‌زاده درباره مزایای این طرح گفت: افزایش پایداری و امنیت انتقال سوخت به استان فارس، حذف تأثیرات نامطلوب زیست‌محیطی ناشی از تردد نفت‌کش‌ها و کاهش سوانح و خطرهای جاده‌ای از مزایای اجرای این طرح است. همچنین پس از بهره‌برداری، با کاهش قابل توجه تردد نفت‌کش‌هایی که هم‌اکنون برای تأمین فرآورده‌های موردنیاز استان از پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان، به حمل فرآورده مشغول‌اند، در سوخت مصرفی این نفت‌کش‌ها، مقدار قابل‌ توجهی صرفه‌جویی خواهد شد که رقمی حدود سالانه ۶۰ میلیون لیتر است و می‌توان از محل صرفه‌جویی این حجم سوخت، بازپرداخت و برگشت سرمایه طرح را نیز تأمین کرد.

وی تصریح کرد: طراحی بنیادی این پروژه برای نخستین بار در طراحی طرح‌های خط لوله و انبار نفت، کامل در شرکت ملی مهندسی انجام شده است. مزیت ویژه‌ای که در این طراحی دیده شده، استفاده از تعداد ضخامت محدود برای کل خط است که به‌طور معمول برای خطوط طولانی، از چند ضخامت مختلف استفاده می‌شود. این‌گونه طراحی افزون بر تسهیل در اجرای پروژه، تسهیل در زمینه ثبت سفارش و ساخت لوله‌ها را هم در پی خواهد داشت.

مجری طرح خط لوله پارس بیان کرد: همچنین در انتخاب مسیر، حداکثر استفاده از مسیرهای موجود به‌گونه‌ای انجام شده است که تخریب و آسیب‌های زیست‌محیطی آن را به حداقل ممکن می‌رساند. پیش از مرحله طراحی، همه مسیرهای موجود را از نزدیک بررسی کرده و طراحی را برمبنای آن مسیرها انجام داده‌ایم. همچنین، از اداره‌های مختلف وزارت نفت همه اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده‌ایم. به همین دلیل، در مرحله تحصیل اراضی نیز کار آسان‌تر خواهد شد. برای طراحی در مجموع بیش از ۷۰۰ مدرک در همه بخش‌های مهندسی تولید شده است.

حبیب‌زاده با اشاره به اینکه در کنار این پروژه یک انبار نفت نیز احداث خواهد شد، تأکید کرد: همه این اقدام‌ها ظرف مدت ۸ ماه انجام شده است که نسبت به روال معمول پروژه‌های خط لوله، بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش پدافند غیرعامل و محیط‌زیست نیز در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم، گفت: اخذ مجوزهای زیست‌محیطی به‌طور معمول قدری طولانی و زمان‌بر است، اما انتظار می‌رود مجوز پدافند غیرعامل در آینده نزدیک صادر شود. در حوزه مجوز محیط‌زیست نیز همه گزارش‌های مربوطه تهیه و به کارگروه‌های استانی و مرکزی ارسال شده است.

کد خبر: ۲۹۰٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha