۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶
افت ۷۶درصدی صادرات فولاد ایران| الزام به عرضه ۱۰۰درصدی ارز صادراتی در سامانه نیما؛ مهمترین عامل سقوط

افت ۷۶درصدی صادرات فولاد ایران| الزام به عرضه ۱۰۰درصدی ارز صادراتی در سامانه نیما؛ مهمترین عامل سقوط

انجمن تولیدکنندگان فولاد با اعلام کاهش ۷۶درصدی صادرات فولاد ایران در فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، الزام فولادسازان به عرضه ۱۰۰درصدی ارز صادراتی در سامانه نیما را مهمترین عامل این سقوط دانست.

بازار؛ گروه صنعت: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرده است که حجم صادرات فولاد ایران در فروردین ماه جاری افت ۷۶ درصدی را تجربه کرده است. این در شرایطی است که شرکت های «فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد آلیاژی پاسارگاد، فولاد زرند ایرانیان، فولاد کویر، آهن و فولاد ارفع، معدنی و صنعتی چادرملو» در حقیقت ۱۰ صادرکننده برتر فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ بوده اند که بیش از ۵۳ درصد حجم صادرات فولاد کشور را به خود اختصاص داده اند.

انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور: حجم صادرات ۱۰صادر کننده برتر کشور در در نخستین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۷۶ درصدی داشته و از ۳۶۸ هزار تن به ۷۶ هزار تن رسیده است و الزام فولادسازان به عرضه ۱۰۰درصدی ارز صادراتی خود در سامانه نیما از مهم‌ترین علل این سقوط است

با این وجود در این گزارش آمده است که حجم صادرات این ۱۰ صادر کننده برتر فولاد ایران در نخستین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۷۶ درصدی داشته و از ۳۶۸ هزار تن به ۷۶ هزار تن رسیده است و به اصطلاح سقوط صادرات را شاهد بوده ایم. نکته قابل تامل اینکه به گفته انجمن تولید کنندگان فولاد کشور الزام فولادسازان به عرضه ۱۰۰درصدی ارز صادراتی خود در سامانه نیما را از مهم‌ترین علل این سقوط می توان دانست. ضمن اینکه وضع عوارض صادراتی و لغو معافیت مالیاتی صادرات نیز از ترمزهای دیگر صادرات فولاد کشور است.

رشد ۶.۵درصدی صادرات جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳

بر اساس این گزارش در حالی صادرات فولاد ایران در فروردین ماه جاری کاهشی ۷۶ درصدی را تجربه کرده است که طبق آمارهای انجمن جهانی فولاد، در حوزه صادرات فولاد کشورهای «چین با ۹۴.۳ میلیون تن، ژاپن با ۳۲.۲ میلیون تن، کره جنوبی با ۲۷ میلیون تن، اتحادیه اروپا با ۲۶ میلیون تن و آلمان با ۲۲.۵ میلیون تن» اصلی ترین صادرکنندگان فولاد در سال ۲۰۲۳ هستند. این در شرایطی است که طبق این گزارش در سال ۲۰۲۳ صادرات جهانی فولاد با ۶.۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۴۰۲.۸ میلیون تن رسیده است.

در واقع در این گزارش آمده است: در سال ۲۰۲۳ عمده صادرات ورق و کلاف نورد گرم ۷۵.۶ میلیون تن، محصولات نیمه تمام ۵۳.۲ میلیون تن، فولاد گالوانیزه ۴۱ میلیون تن، لوله و میلگرد فولادی ۳۶.۵ میلیون تن و ورق و کلاف نورد سرد نیز ۳۰.۳ میلیون تن بوده است.

اتحادیه اروپا؛ در صدر واردات محصولات فولادی

از سوی دیگر در این گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است:، اتحادیه اروپا با ۳۹.۲ میلیون تن بزرگترین واردکننده محصولات فولادی است و ایالات متحده ۲۶.۴ میلیون تن فولاد، آلمان ۱۸.۷ میلیون تن، ایتالیا ۱۸.۷ میلیون تن و ترکیه ۱۸ میلیون تن فولاد وارد کردند و به این ترتیب در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

نکته قابل تامل اینکه در سال ۲۰۲۳، تولید جهانی فولاد نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۰.۱ درصد کاهش به ۱.۸۵ میلیارد تن رسید. در این میان میزان تولید فولاد ایران نیز سالانه ۳۰ تا ۳۲ میلیون تن است و در جایگاه دهم تولید جهانی جای دارد. با این وجود به نظر می رسد بنا به دلایل نامبرده از جمله الزام فولادسازان به عرضه ۱۰۰درصدی ارز صادراتی خود در سامانه نیما در حوزه صادرات با چالش و افت صادرات روبرو است.

کد خبر: ۲۹۰٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha