۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم خرداد ۱۴۰۳
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم خرداد ۱۴۰۳

افت رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصاد آلمان، افزایش شاخص جهانی قیمت غذا، کاهش تورم در آرژانتین و افزایش آن در ترکیه و افزایش رشد اقتصادی در منطقه یورو از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته سوم خرداد است.

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۱۰ هزار
طبق مطالعه فدراسیون صنعت ساخت‌وساز آلمان صنعت ساخت‌وساز این کشور در سال جاری چهار درصد کاهش می‌یابد که کمی بدتر از پیش‌بینی قبلی ۳.۵ درصد بوده و منجر به از دست دادن حدود ۱۰ هزار شغل خواهد شد. این مطالعه نشان می‌دهد که این بخش به دلیل ضعف در ساخت‌وسازهای مسکونی به سمت پایین کشیده شده است، به‌طوری‌که انتظار می‌رود فروش مسکن به ۱۲ درصد کاهش یابد، درحالی‌که فعالیت‌های ساختمانی عمومی نیز ضعیف‌تر از حد انتظار عمل خواهند کرد. با توجه به نتایج این مطالعه، تنها منطقه رشد در این بخش، ساخت‌وساز تجاری خواهد بود که با افزایش فروش ۱.۵ درصدی مواجه خواهد شد. این به تاریکی دورنمای ساخت‌وساز در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا می‌افزاید، که با افزایش نرخ‌های بهره، تورم بالاتر و رکود اقتصادی دچار بحران شده است.

۰.۹ درصد
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هفته گذشته اعلام کرد که شاخص قیمت این سازمان در ماه می به‌طور میانگین ۱۲۰.۴ واحد بود که ۰.۹ درصد نسبت به سطح آوریل افزایش داشته است. بااین‌حال، شاخص ماه می ۳.۴ درصد کمتر از سطح سال قبل بوده است. شاخص فائو در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید، زیرا قیمت مواد غذایی از رکوردی که در مارس ۲۰۲۲، پس از تهاجم روسیه به اوکراین ثبت شد همچنان کاهشی باقی ماند. فائو گفت که قیمت لبنیات در ماه می نسبت به آوریل ۱.۸ درصد افزایش‌یافته است که دلیل آن افزایش تقاضا برای محصولات در آستانه تعطیلات تابستانی در میان نگرانی‌ها از کاهش تولید شیر در غرب اروپاست. شاخص شکر در ماه می فائو به‌شدت کاهش یافت، به‌صورت ماهانه ۷.۵ درصد. قیمت روغن نباتی هم در این ماه ۲.۴ درصد کاهش یافت، زیرا قیمت روغن پالم در بحبوحه افزایش تولید فصلی کاهش‌یافته است. در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، فائو تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵را ۲.۸۴۶ میلیارد تن پیش‌بینی کرد که تقریباً برابر با رکورد تولید سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ است، زیرا تولید جو، برنج و گندم در حال افزایش است و کاهش تولید ذرت را جبران می‌کند.

۵٫۲ درصد
در ماه می، پیش‌بینی‌های ۲۳ موسسه مشاوره و ۱۳ موسسه مالی، تورم ماهانه آرژانتین را با ۲٫۳ واحد درصد کاهش به ۵٫۲ درصد تخمین زدند، درحالی‌که تورم ژوئن ۱٫۳ واحد نسبت به پیش‌بینی قبلی ۵٫۵ درصد کاهش داشت. در همین حال، این نظرسنجی پیش‌بینی کرد که سومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین باید ۳٫۸ درصد به‌صورت واقعی در سال جاری کاهش یابد که ۰٫۳ واحد نسبت به پیش‌بینی قبلی وخیم‌تر است. پیش‌بینی‌ها برای بیکاری هم در سه‌ماهه اول سال با ۰٫۴ واحد درصد افزایش به ۷٫۴ درصد رسیده است. باوجود چهار ماه متوالی کندی افزایش ماهانه قیمت‌ها، تورم سالانه همچنان نزدیک به ۳۰۰ درصد است و دولت رئیس‌جمهور آزادیخواه خاویر مایلی در تلاش برای مبارزه با بحران، کمپین ریاضتی سختی را به راه انداخته است. ماه گذشته آرژانتین برای سومین بار متوالی نرخ بهره کلیدی خود را کاهش داد زیرا مقامات روی کاهش مداوم قیمت‌های مصرف‌کننده و رقابت برای کاهش بدهی‌های سودآور بانک مرکزی حساب می‌کنند. ماه گذشته با توجه به کاهش قابل‌توجه فشار قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، سیاست‌گذاران این بانک نرخ معیار را از ۶۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش دادند.

۰.۱ درصد
اداره آمار فدرال آلمان اعلام کرد که تولید صنعتی این کشور در ماه آوریل نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد کاهش‌یافته است؛ درحالی‌که تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز رشد ۰.۳ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. تولید در بخش ساخت‌وساز ۲.۱ درصد کاهش یافت درحالی‌که صنعت خودرو ۴.۲ درصد رشد ماهانه داشت. توماس گیتزل، اقتصاددان ارشد بانک وی پی اظهار کرد که داده‌ها این نگرانی را افزایش می‌دهد که رشد اقتصادی کلی در سه‌ماهه دوم ناچیز باشد. تولید بالاتر در صنعت در ابتدا مستلزم رشد قوی‌تر سفارش‌ها ورودی است. سفارش‌ها صنعتی نیز در ماه آوریل به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت و چهارمین ماه کاهش متوالی بود که دلیل آن کاهش قابل‌توجه تعداد سفارش‌ها در مقیاس بزرگ بود. براساس گزارش رویترز، کاهش در سفارش‌های جدید و همچنین موجودی‌های بالا در انبارها نشان می‌دهد که هرگونه بازگشت به فعالیت‌های صنعتی راکد باقی خواهد ماند.

۳۰۲ میلیارد دلار
صادرات چین در ماه مه نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۷.۶ درصد رشد کرد و به ۳۰۲.۳۵ میلیارد دلار رسید؛ یعنی با سریع‌ترین سرعت از آوریل ۲۰۲۳ افزایش یافت که این افزایش باوجود تنش‌های تجاری، بالاتر از انتظارات بود. واردات این کشور هم ۱.۸ درصد افزایش‌یافته است و به ۲۱۹.۷۳ میلیارد دلار رسیده است که این رقم هم نسبت به ۸.۴ درصد ماه آوریل جهش داشته است. صادرات چین برای دومین ماه متوالی در ماه مه رشد کرد که نشان می‌دهد صاحبان کارخانه‌ها در حال یافتن خریداران خارج از کشور هستند و به رشد اقتصاد کمک می‌کنند. صادرات قوی باعث شد که مازاد تجاری چین به ۸۲.۶۲ میلیارد دلار افزایش یابد که بیشتر از ۷۲.۳۵ میلیارد دلار ماه آوریل است. رشد صادرات در حالی رخ می‌دهد که چین با تشدید تنش‌های تجاری با آمریکا و اروپا مواجه است. آمریکا در حال افزایش تعرفه‌های تجاری خود در حوزه‌های مختلف ازجمله خودروهای برقی ساخت چین است، و اروپا هم پا جای پای آمریکا می‌گذارد.

۷۵٫۴۵ درصد
براساس گزارش موسسه آماری ترکیه، قیمت مصرف‌کننده در ماه می ۷۵٫۴۵ درصد به‌صورت سالانه و ۳٫۳۷ درصد به‌صورت ماهانه افزایش‌یافته است. بخش‌هایی که شدیدترین افزایش قیمت سالانه را داشتند آموزش با ۱۰۴٫۸ درصد، مسکن در ۹۳٫۲ درصد و هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها با ۹۲٫۹ درصد افزایش بوده‌اند. اقتصاددانان پیش‌ازاین پیش‌بینی کرده بودند که تورم در این کشور ۸۵ میلیون نفری به حدود ۷۵ درصد خواهد رسید. ترکیه در یک ماجراجویی یک‌ساله با افزایش مداوم نرخ بهره در تلاش برای کاهش قیمت‌ها بوده است که منجر به مشکلات مالی قابل‌توجهی برای مصرف‌کننده متوسط در این کشور ترکیه شده است. بانک مرکزی ترکیه با اشاره به ادامه نیاز به مقابله با افزایش تورم در این کشور، نرخ بهره خود را از ماه مارس روی ۵۰ درصد نگه‌داشته است. این بانک در آن زمان اعلام کرد که موضع پولی فشرده تا زمانی که کاهش قابل‌توجه و پایدار درروند زیربنایی تورم ماهانه مشاهده شود، حفظ خواهد شد. افزایش ۳٫۴ درصدی ماه‌به‌ماه شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه می بیشتر از ماه‌های مارس و آوریل بود که باعث شد برخی از تحلیلگران روند کاهش قیمت را پیچیده‌تر از حد تصور در نظر بگیرند. لیام پیچ، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کاپیتال اکونومیکس مستقر در لندن دراین‌باره گفت که تورم اکنون به اوج خود رسیده است، اما با توجه به اینکه انتشار آمار جدید حاوی چند اتفاق ناخوشایند است، سرعت کاهش تورم در نیمه دوم سال کمی نامطمئن‌تر به نظر می‌رسد.

۰.۳ درصد
براساس سومین برآورد یوروستات، مرکز آمار اتحادیه اروپا، اقتصاد منطقه یورو در سه‌ماهه اول نسبت به سه‌ماهه قبل ۰.۳ درصد رشد داشته است. اتحادیه اروپا همچنین شاهد افزایش ۰.۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی خود بود و منطقه یورو در مقایسه با سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳، رشد ۰.۴ درصدی را به ثبت رسانده است؛ مشابه پیش‌بینی قبلی، برآورد اتحادیه اروپا از ۰.۴ درصد به ۰.۵ درصد افزایش‌یافته است. اشتغال هم در سه‌ماهه اول نسبت به سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ در این منطقه و هم در اتحادیه اروپا ۰.۳ درصد افزایش‌یافته است. در مقایسه با سه‌ماهه مشابه در سال قبل، اشتغال در منطقه یورو یک درصد و در اتحادیه اروپا ۰.۹ درصد افزایش‌یافته است. درحالی‌که ارقام منطقه یورو نسبت به تخمین دوم بدون تغییر باقی ماندند، تغییر ماهانه اشتغال اتحادیه اروپا ۰.۱ درصد و تغییر سالانه ۰.۲ درصد بوده است.

کد خبر: ۲۹۰٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha