۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
خرید ۵۲ هزار تن برگ سبز چای| استحصال ۱۱ هزار تن چای خشک
رئیس سازمان چای کشور خبر داد

خرید ۵۲ هزار تن برگ سبز چای| استحصال ۱۱ هزار تن چای خشک

رئیس سازمان چای کشور از خرید ۵۲ هزار و ۵۱ تن برگ سبز چای درجه یک و دو به ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: از این میزان برگ سبز چای خریداری شده تاکنون ۱۱ هزار و ۷۱۲ تن چای خشک استحصال شده است.

به گزارش بازار، حبیب جهان ساز درباره وضعیت تولید و خرید برگ سبز چای در استان‌های شمالی کشور افزود: از این میزان خرید برگ سبز چای در چین اول، ۸۰ درصد آن برگ درجه یک و ۲۰ درصد برگ درجه دو است.

وی شروع برداشت برگ سبز چای را از ۱۰ اردیبهشت ماه عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به تاخیر ۱۰ روزه زمان برداشت برگ سبز چای به دلیل بارندگی‌ها و سرد شدن هوا، برداشت برگ سبز نسبت به مدت مشابه سال گذشته عقب‌تر است و در عین حال ۱۰ روز دیرتر به اتمام می‌رسد.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: از این میزان برگ سبز چای درجه یک و دو خریداری شده، ۱۱ هزار و ۷۱۲ تن چای خشک استحصال شده که به‌تدریج روانه بازار می‌شود.

جهان ساز خاطرنشان کرد: اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۸ هزار تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۵ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: قیمت مصوب خرید تضمینی نرخ میانگین و کف قیمت است؛ اما برخی کارخانجات برای خرید برگ سبز درجه یک کیفی و بذر کیفی حتی این محصول را کیلویی ۳۰ هزار تومان نیز از کشاورزان خریداری می‌کنند.

رئیس سازمان چای شمال کشور بر این باور است که تولید برگ سبز چای باید به حدی کیفی و مناسب باشد که کارخانجات این محصول را به بالاترین قیمت‌ها خریداری کنند.

جهان ساز گفت: امسال تولید برگ سبز چای همانند سال گذشته حدود ۱۴۵ هزار تن در سطح ۲۲ هزار هکتار باغات چای برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه چین دوم از ابتدای تیر ماه شروع می‌شود افزود: برگ سبز چای هر ساله در سه چین انجام می‌شود؛ بنابراین پایان برداشت برگ سبز چای تا مهرماه ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان چای کشور درباره قیمت امسال چای خشک شمال کشور گفت: در حال حاضر کارخانجات در حال خرید برگ سبز چای چین اول و تولید چای خشک هستند و هنوز قیمت مشخصی برای چای خشک امسال تعیین نشده، اما به طور معمول نرخ‌گذاری چای خشک هر سال بین دو چین اول و دوم مشخص می‌شود.

جهان ساز اضافه کرد: قیمت چای خشک تولید داخل امسال قیمت بالاتری نسبت به سال گذشته نخواهد داشت تا مردم بتوانند از چای تولید داخل بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: طبق آمارهای موجود ۱۶۰ کارخانه چای در شمال کشور داریم که از این تعداد ۱۵۶ کارخانه فعال هستند، در واقع فعالیت کارخانجات چای با توجه به کم و زیاد شدن برداشت برگ سبز تغییر می‌یابد.

به گزارش ایرنا، برداشت برگ سبز چای از اول اردیبهشت ماه شروع و تا مهرماه هر سال ادامه می‌یابد، بر اساس آمارها سال گذشته حدود ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور خریداری شد.

سال گذشته نیز قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

کد خبر: ۲۹۰٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha