۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟ کدام برای مبل من مناسب تر است؟

فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟ کدام برای مبل من مناسب تر است؟

خیلی وقت ها هنگام خرید مبل جدید فروشنده به شما در مورد متریال به کار رفته در آن توضیحاتی ارایه می دهد.

فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟

خیلی وقت ها هنگام خرید مبل جدید فروشنده به شما در مورد متریال به کار رفته در آن توضیحاتی ارایه می دهد. برخی مبل ها از فوم سرد استفاده شده و در برخی دیگر از اسفنج. البته نه اسفنج های زمان مدرسه، اسفنجی ویژه با چگالی بالا که مخصوص مبل است. اینجا ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که برای مبل فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟ اصلا کدام یک گزینه مناسبی برای یک مبل مقاوم و با دوام است؟ در ادامه این مطلب به این سوالات پاسخ می دهیم و شما را در انتخاب مبلی مناسب راهنمایی خواهیم کرد.

انتخاب مبل مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مبلمان منزل کالایی پرمصرف است که اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد در گذر زمان راحتی و زیبایی خود را از دست می دهد. بنابراین لازم است هنگام خرید مبل نگاهی تخصصی به ظاهر و البته متریال به کار رفته در آن بیندازیم. کلاف مبل، جنس پارچه، نوع فومی که در قسمت های مختلف آن به کار می رود باید به شکلی اساسی مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه مطلب به بررسی انواع فوم به کار رفته در مبلمان و کاربردهای هر یک می پردازیم.

فوم سرد چیست؟

ابتدا بیایید نگاهی به ساختار فوم سرد بیاندازیم و ببینیم فوم سرد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ فوم سرد یکی از بهترین فوم های پلی یورتان است که از نظر ساختاری سلول باز است. این محصولات پلی یورتان خاصیت ارتجاعی بالایی دارد. معمولا پوسته ای نازک بر روی این فوم شکل می بندد که مانع از پوسیدن سریع سلول ها می شود. این فوم‌ها در قالب های فلزی و به دور از حرارت محیط تولید می شوند؛ به همین علت، حالت مولکول‌های آن بهتر شکل‌گرفته و خاصیت ارتجاعی فوق‌العاده‌ای به این ماده می‌دهد. زمانی که از محصولات ساخته شده از فوم سرد استفاده می‌کنید سفتی بیشتری در مبل احساس خواهید کرد. مبلمان ساخته شده از فوم سرد معمولا از عمر مفید بالایی برخوردارند و تولید کنندگان مبل ضمانت محصولات خود را بالا می برند.

اسفنج مبل چیست؟

اسفنج های مخصوص مبل همان ابرهای متراکمی هستند که در دانسیته های بالا تولید و استفاده می شوند. طول عمر این اسفنج به چگالی آن بستگی دارد و معمولا از دانسیته ۳۰ تا ۴۰ کیلویی در کف مبل ها استفاده می شود. هرچه دانسیته بالاتر می رود به افزایش استحکام و طول عمر مبل اضافه می شود. البته این به این معنا نیست که استفاده از دانسیته های بالا در قسمت های مختلف مبلمان صحیح است. برای پشتی و دسته های مبل معمولا از دانسیته های پایین تر استفاده می شود و نوع خاصی از اسفنج مبل، موسوم به اسفنج یورولوکس بهترین گزینه برای پشتی مبلمان است.

انواع اسفنج برای مبل

اسفنج یا ابر مبل، با ضخامت‌ های مختلفی عرضه می شود و برای نقاط مختلف مبل مورد استفاده قرار می گیرد. در دسته و پشت مبل، از اسفنج های نازک تر استفاده می‌ شود و در قسمت نشیمن مبلمان از ضخامت های بالاتر استفاده می شود. فوم سرد و اسفنج را می‌توان هسته مرکزی مبل معرفی کرد که می‌تواند بخش مهمی از راحتی مبلمان منزل شما را به ارمغان بیاورد. از مهم ترین فاکتورها در هنگام خرید مبل بررسی فوم و اسفنج به کار رفته در آن است. محل استفاده از فوم سرد نشیمن مبل های استیل است که دارای درجه های کیفی مختلفی است. قیمت این محصول بسته به درجه کیفی آن متفاوت است. نشیمن مبل ساخته شده از فوم سرد کمی خشک و سفت می شود که در مقابل مبلمان راحتی، آن راحتی خاص را ندارد. فوم سرد استفاده شده در مبل اگر از کیفیت بالایی برخوردار باشد سالیان زیادی شکل خود را از دست نمی دهد.

تفاوت فوم سرد و اسفنج

اولین چیزی که باید به آن توجه داشت این است که فوم سرد و اسفنج هر دو مواد اولیه مناسبی برای مبلمان هستند و بسته به نوع مبلمان، باید بررسی کرد که فوم سرد بهتر است یا اسفنج. یعنی نوع مبل را در نظر بگیرید و بعد بررسی کنید که برای این مبل، با این کاربری فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟ در کل فراموش نکنید که راحتی و دوام مبل از همه چیز مهم تر است، بنابراین با توجه به سبک مبلمان این موضوع را مورد بررسی قرار دهید. فوم سرد خوب دارای فشردگی و خاصیت ارتجاعی بالایی است و از طول عمر بالایی برخوردار می باشد. اما میزان سفتی آن ممکن است برای مبل راحتی اتاق نشیمن که دادم مورد استفاده قرار می گیرد مناسب نباشد. البته تراکم فوم نیز در میزان سفتی و نرمی آن موثر است، هرچه فوم سرد متراکم تر باشد سفت تر خواهد بود. تراکم فوم با طول عمر محصول رابطه ای مستقیم دارد، بنابراین هرچه تراکم آن بالاتر می رود ظاهر مبلمان دیرتر حالت دفرمه و کج و ماوج می گیرد. در طرف دیگر اسفنج متراکم قرار دارد که در انواع مختلفی موجود است، اسفنج فشرده پلی یورتان در گرید های مختلفی تولید می شود که بسته به میزان نرمی به چند دسته زیر تقسیم می شود.

  • اسفنج فشرده معمولی
  • اسفنج فشرده یورولوکس (ویژه)
  • اسفنج فشرده اچ آر (HR)

موارد فوق به ترتیب علاوه بر فشردگی از حالت های نرمی مختلفی برخوردارند. به عنوان مثال اسفنج اچ آر از یورولوکس نرم تر است و برای مبل های راحتی تختخوابشو بسیار مناسب است. اسفنج یورولوکس یک درجه سفت تر است و برای مبل های راحتی مناسب تر است. اسفنج ۳۵ کیلویی معمولی سفت است و میزان سفتی آن تقریبا در حد فوم سرد است و برای مبلمان استیل مناسب تر است. یکی از بزرگ ترین مزیت های استفاده از فوم سرد، مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و گرما است. به دلیل دارا بودن پوسته ای نازک، فوم سرد در برابر رطوبت از اسفنج مقاوم تر است.

تفاوت فوم سرد و اسفنج مبل

برای مبل فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟

تا به اینجای این مقاله از تحلیل بازار به بررسی تخصصی فوم سرد و اسفنج پرداختیم. گفتیم فوم سرد و اسفنج هر یک ساختار منحصر بفردی دارند و استفاده از هر یک در مبلمان مختلف می تواند مفید واقع شود. با توجه به توضیحات ارایه شده متوجه شدیم که اساسا این سوال که "فوم سرد بهتره یا اسفنج" یک سوال غلط است. چرا که هر یک از این دو ماده برای کاربردی خاص در مبلمان مورد استفاده قرار می گیرند و بسته به نوع مبل می توان از یکی از این دو استفاده کرد. هر دو می توانند طول عمر و دوام خوبی داشته باشند، اما هر یک از این دو مواد اولیه دارای ویژگی منحصر به فرد خود هستند و نمی توان انکار کرد که بر هم برتری دارند. آنچهلازم است بدانید این است که در تولید عمده مبل های سلطنتی و البته در قسمت نشیمن آن ها از فوم سرد و در اکثر مبل های راحتی از اسفنج متراکم ۳۰، ۳۵ یا ۴۰ کیلویی استفاده می شود.

فوم سرد بهتر است یا اسفنج فشرده

سوالات متداول

  • برای مبل فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟

فوم سرد برای مبل های سلطنتی (استیل) مناسب تر است و اسفنج عمدتا در مبلمان راحتی استفاده می شود.

  • استفاده از فوم سرد و اسفنج در چه قسمت هایی از مبل رایج تر است؟

عموما از فوم سرد و اسفنج فشرده در کف مبل(نشیمن) استفاده می شود و از اسفنج های با دانسیته پایین تر در دسته ها و پشتی ها.

  • چند نوع اسفنج مبل داریم؟

اسفنج مبل در ۳ نوع معمولی، یورولوکس و اچ آر تولید و عرضه می شود.

  • چند نوع فوم سرد وجود دارد؟

فوم سرد از نظر ظاهر و کاربرد به دو نوع تخت و عدسی تقسیم می شود، فوم سرد عدسی حالتی محدب دارد.

  • طول عمر فوم سرد چقدر است؟

فوم سرد در گدشته از مواد درجه یک آلمانی تولید میشد و در حدود ۱۰ سال گارانتی داشت، امروزه فوم های سرد دارای ۴۸ ماه گارانتی شرکتی هستند.

  • طول عمر اسفنج چقدر است؟

اسفنج ها بسته به میزان فشردگی شان طول عمر متفاوتی دارند. اسفنج متراکم و فشرده مثل اسفنج ۳۰ کیلویی معمولا برای کف مبل ۴ سال کار می کند، اسفنج ۳۵ کیلویی حدودا ۶ سال دوام دارد، نوع اچ آر آن می تواند تا ۸ سال هم کار کند.

توجه داشته باشید که حدود زمان برای استفاده های مختلف متفاوت است و کارشناسان ما صرفا مدت زمان استاندارد را بیان می کنند.

کد خبر: ۲۹۰٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha