۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
رازهای تحلیل فاندامنتال برای معامله‌گران باتجربه فارکس

رازهای تحلیل فاندامنتال برای معامله‌گران باتجربه فارکس

چیزی که منجر به موفقیت یک تریدر در بازار فارکس می‌شود میزان جستجوی شما در بازار و اطلاعاتی که از وضعیت بازار به دست می‌آورید.

به گزارش بازار، چیزی که منجر به موفقیت یک تریدر در بازار فارکس می‌شود میزان جستجوی شما در بازار و اطلاعاتی که از وضعیت بازار به دست می‌آورید. روش‌ها و منابع متعددی برای کسب اطلاعات از بازار وجود دارد. به عنوان یک تحلیلگر به عنوان یک معامله‌گر شما باید با تحلیل فاندامنتال آشنا باشید تا بتوانید بازار را از نگاهی متفاوت مورد ارزیابی قرار دهید. انجام تحلی ل بنیادین یا فاندامنتال به شما اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد که برای موفقیت در بازار لازم هستند.

در تحلیل بنیادین یا فاندامنتال به شما اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهد که برای موفقیت در بازار لازم هستند در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با راه‌های تحلیل فاندامنتال برای موفقیت در بازار فارکس آشنا شوید در ادامه نکات مهم برای اجرای این تحلیل را با شما در میان می‌گذاریم.

 تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل روشی برای ارزیابی وضعیت بازار است در تحلیل فاندامنتال شمااز داده‌ها و اطلاعات تاریخی بازار و نمودارهای قیمت برای پیش‌بینی روند بعدی استفاده می‌کنید. این روش که از آن با نام تحلیل بنیادی نیز یاد می‌شود تلاشی برای مطالعه و بررسی بنیاد اقتصادی یک دارایی و یا یک کشور است. این نوع از تحلیل شما قدرت اقتصادی یک دارایی را در طول تاریخ مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهید و با تماشای نحوه عملکرد آن در گذشته می‌توانید رفتار آن در زمان حال و آینده را بهتر درک کنید. 

از سوی دیگر با این تحلیل شما به ارزش ذاتی یک دارایی پی می‌برید و متوجه می‌شوید که آیا این دارایی در زمان حال به قیمت واقعی و ارزش واقعی خود فروخته می‌شود یا با ارزشی بالاتر و پایین‌تر در حال خرید و فروش است.

دلیل اهمیت تحلیل فاندامنتال

معامله‌گران بسیاری در سراسر جهان از این نوع تحلیل برای ارزیابی بازار فارکس استفاده می‌کنند و دلیل خوبی نیز برای این موضوع وجود دارد. معمولاً معامله‌گرانی که به صورت بلند مدت در بازار خرید و فروش می‌کنند از این نوع تحلیل استفاده می‌کنند. این نوع از تحلیل برای معامله‌گرانی که از استراتژی‌هایی مانند اسکالپ و نوسان‌گیری بهره می‌برند مناسب نیست.

بنابراین اگر با قصد سرمایه‌گذاری و معامله طولانی مدت وارد بازار شده‌اید می‌توانید از این نوع تحلیل به بهترین شکل استفاده کنید. زیرا در این نوع از تحلیل شما به بررسی ارزش ذاتی و واقعی یک دارایی می‌پردازید که در طول زمان خود را نشان می‌دهد و ممکن است در نوسانات کوتاه مدت و در بازارهای بی‌ثبات قادر به شناسایی این ارزش نباشید.

در این شیوه تحلیل شما می‌توانید میزان بدهی و دارایی یک شرکت یا یک کشور را مورد بررسی قرار دهید و با در نظر گرفتن میزان سود و زیان کسب شده در طول تاریخ به ارزش ذاتی دارایی پی ببرید. 

رازهای تحلیل فاندامنتال برای معامله‌گران باتجربه فارکس

پنج ابزار برای تحلیل فاندامنتال

تا به اینجا متوجه شده‌اید که برای تحلیل فاندامنتال باید به سراغ اساس و ریشه یک کسب و کار و دارایی بروید و برای این منظور می‌توانید از ابزارهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم استفاده کنید:

 تقویم اقتصادی فارکس

 اولین و شاید مهم‌ترین ابزار شما برای تحلیل بنیادی بازار استفاده از تحلیل اقتصادی فارکس است که به شما اجازه می‌دهد از نزدیک شدن رویدادهای اقتصادی مهم اطلاع پیدا کنید. با تنظیم و در اختیار داشتن یک تقویم اقتصادی شما از زمان انتشار گزارش‌های مالی و رویدادهای اقتصادی مهم مطلع می‌شوید و می‌توانید وضعیت قیمت دارایی را در زمان قبل و بعد از انتشار اخبار بررسی کنید. شما می‌توانید تقویم مالی مورد نظر خود را با توجه به اولویت‌ها و نیازهای خود به عنوان یک تریدر سفارشی سازی کنید تا تنها اطلاعاتی برای شما به نمایش گذاشته شود که برای شما حائز اهمیت هستند.

با کمی جستجو تقویم‌های اقتصادی متعددی را پیدا می‌کنید و علاوه بر آن می‌توانید در کانال‌های تلگرامی متعددی عضو شده و از زمان برگزاری رویدادهای اقتصادی مطلع شوید.

اخبار اقتصادی

 صرف نظر از اینکه تحلیل فاندامنتال را برای معامله در بازار فارکس در نظر گرفته باشید یا هر نوع تحلیل دیگری در نهایت شما باید اخبار اقتصادی مرتبط با بازار فارکس را زیر نظر بگیرید. بازار فارکس یک بازار جهانی است و تحولات سیاسی و اجتماعی سراسر جهان روی قیمت‌های آن تاثیرگذار است. ا زیر نظر گرفتن اخبار اقتصادی و اطلاع از آخرین رویدادها و تنش‌های موجود در فضای سیاسی و اقتصادی جهان متوجه تغییرات آتی قیمت خواهید شد.

ماشین حساب فارکس

این ابزار نیز برای شما به عنوان یک تریدر بسیار ضروری است و با استفاده از آن می‌توانید ریسک معاملات را محاسبه کنید و با در نظر گرفتن اسپرد و هزینه‌های هر معامله نسبت به ارزیابی میزان سود و زیان اقدام کنید. ماشین حساب‌های متعددی در بازار وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به اولویت‌ها و نیازهای خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

پلتفرم معاملاتی

 یکی از ابزارهای ارزشمند برای تحلیل فاندامنتال دسترسی به یک پلتفرم معاملاتی مجهز است. شما در یک پلتفرم معاملاتی مانند متاتریدر۵ به نمودارها، حلیل‌ها و اطلاعات ارزشمندی در مورد یک دارایی دسترسی خواهید داشت.

 ژورنال معاملاتی 

به عنوان یک تریدر شما همواره باید گزارشی از عملکرد خود در گذشته را داشته باشید تا در کنار تحلیل بنیادین بازار بتوانید عملکرد خود را نیز مطالعه کنید. به این ترتیب متوجه تفسیرهای خود در مورد قدرت‌های بنیادین یک دارایی خواهید شد و یک اشتباه را تکرار نمی‌کنید.

رازهای تحلیل فاندامنتال برای معامله‌گران باتجربه فارکس

در تحلیل فاندامنتال چه چیزهایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم؟

 برای اجرای یک تحلیل بنیادین دقیق و منظم شما باید عوامل متعددی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید که در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم:

  • تولید ناخالص داخلی یا GDP

  • داده‌های مربوط به اشتغال و تراز تجاری

  • آمار خرده‌فروشی

  • ارقام مربوط به تورم مانند شاخص CPI 

  • داده‌های مرتبط با نرخ بهره

  • شاخص مدیران خرید PMI

  • شاخص PPI

  • تراز تجاری (Trade Balance)
    حساب جاری (Current Account) شامل میزان نقدینگی وارد و خارج شده

  • سفارشات کالاهای بادوام

  • قیمت کالاها 

  • بیانیه‌های نرخ بهره بانک مرکزی

  • سخنرانی‌های سیاست‌گذاران و مسئولان بانک مرکزی
    خرید دارایی و سیاست تسهیل کمی

  • رویدادهای جغرافیای سیاسی یا ژئوپلیتیک از جمله جنگ، انتخابات و بلایای طبیعی

  • احساس حاکم بر بازار و مطالعه میزان ریسک پذیری 

  • مطالعه نظرسنجی‌های مالی و اقتصادی

  • بررسی اندیکاتورهای سنتیمنت (Sentiment Indicators)

رازهای تحلیل فاندامنتال برای معامله‌گران باتجربه فارکس

نکات مهم برای تحلیل بنیادی

 برای اینکه بتوانید از تحلیل بنیادی به بهترین شکل استفاده کنید نکات زیر را در نظر بگیرید:

 سود و زیان را بررسی کنید:

سود و زیان یکی از اولین اطلاعاتی است که باید برای بررسی میزان سلامت اقتصادی یک شرکت یا کشور مورد بررسی قرار دهید. برای این منظور باید اطلاعات مالی شامل درآمدها، هزینه‌ها و سود و زیان شرکت در یک بازه زمانی مشخص را مورد مطالعه قرار دهید. ه این ترتیب متوجه میزان افزایش یا کاهش حقوق صاحبان سرمایه خواهید شد و به پتانسیل کسب سود شرکت پی می‌برید.

بررسی نسبت جاری:

در قدم بعدی باید نسبت جاری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. بت جاری در واقع اصطلاحی است که برای اشاره به میزان توانایی یک شرکت در بازپرداخت بدهی‌های کوتاه مدت به کار برده می‌شود. اگر نسبت برابر با یک باشد شرکت مشکلی در بازپرداخت بدهی‌ها ندارد. اگر نسبت جاری بزرگتر از یک باشد شرکت در مدیریت منابع موفق عمل نکرده و نقدینگی در وضعیت خوبی نیست. اگر عدد کوچکتر از یک باشد شرکت در بازپرداخت بدهی‌ها به مشکل برمی‌ می‌خورد.

 ترازنامه مالی:

 در پایان هر سال مالی یک ترازنامه که شامل دارایی، دهی و حقوق سهامداران است با جزئیات کامل منتشر می‌شود. این صورت وضعیت مالی ارزش خالص شرکت را نشان می‌دهد و فاکتور بسیار خوبی برای تحلیل فاندامنتال فارکس است.

طرز استفاده از تحلیل فاندامنتال

شما می‌توانید با استفاده از این تحلیل استراتژی‌های متنوعی را برای معامله در بازار فارکس در نظر بگیرید اما برخی از کاربردهای این تحلیل به شرح زیر هستند:

  • معاملات حملی که در آن شما یک ارز با نرخ بهره پایین را قرض گرفته و از آن برای خرید یک ارز با نرخ بهره بالا استفاده می‌کنید و ارزی که نرخ بهره بالاتری دارد را سرمایه‌گذاری می‌کنید. 

  • معامله با اخبار که در آن شما باید با بررسی تقویم اقتصادی و پیش‌بینی واقب رویدادهای اقتصادی در مورد استراتژی خود تصمیم‌گیری کنید. البته پیش از اینکه در با اخبار وارد معامله شوید باید سطوح تکنیکال بازار را مورد بررسی قرار دهید و درست تصمیم بگیرید.

رازهای تحلیل فاندامنتال برای معامله‌گران باتجربه فارکس

 در آخر

در این مقاله در مورد ابزارها و نکات مهم برای اجرای تحلیل فاندامنتال صحبت کردیم و شما را با جزئیات این تحلیل نیز آشنا کردیم. روش‌های متعددی برای استفاده از این تحلیل در بازار فارکس وجود دارد که در این مقاله تنها به دو مورد از آنها اشاره کردیم. اگر به عنوان یک معامله‌گر سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار فارکس را ترجیح می‌دهید بهتر است از همین امروز تحلیل فاندامنتال بازار را بیاموزید و به ارزش واقعی دارایی‌ها پی ببرید و بر آن آثار سبد سرمایه خود را تشکیل دهید.

کد خبر: ۲۹۰٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha