۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
کشاورزان گلستانی از بذور لیبل دار سویا استفاده کنند| علوفه ای شدن به نوع بذر ارتباطی ندارد
رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان:

کشاورزان گلستانی از بذور لیبل دار سویا استفاده کنند| علوفه ای شدن به نوع بذر ارتباطی ندارد

گرگان- موسی خانی، رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان گفت: استفاده از بذور خود مصرفی به زارعان توصیه نمی شود و  بهتر است که از بذور لیبل دار مورد تایید مرکز تحقیقات استفاده کنند.

علی موسی خانی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کشاورزان برای کشت سویا ۳۰ تا ۴۰ درصد از بذور خودمصرفی استفاده می کنند، اظهار کرد: استفاده از بذور خود مصرفی به زارعان توصیه نمی شود و بهتر است که از بذور لیبل دار مورد تایید مرکز تحقیقات استفاده کنند.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان افزود: میزان بذر مورد نیاز برای کشت سویا در استان توسط ۶ شرکت بخش خصوصی و بر اساس پیش بینی تولید در سال آینده تامین می شود.

وی با بیان اینکه بذور تولیدی در بخش خصوصی توسط مرکز تحقیقات مورد بررسی قرار می گیرد، بیان کرد: از زمانی که شرکت ها برای تولید بذر مزارع را آماده می کنند، نماینده مرکز تحقیقات استان بر مراحل تولید نظارت می کند.

موسی خانی ادامه داد: بعد از تولید بذر، نمونه گیری انجام می شود و در مرکز تحقیقات میزان خلوص بذر و دیگر استاندارد ها مورد بررسی قرار گرفته که در صورت دارا بودن موارد مورد نظر، محصول در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بذور تولید شده در استان از کیفیت خوبی برخوردارند، خاطرنشان کرد: کتول، سامان، ساری و امیر از ارقام تولید شده سویا در استان هستند.

به گفته رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان، در سال گذشته ۳۶۰ تن بذر از کشاورزان توسط شرکت های تولیدی خریداری شده که از این میزان ۲۷۸ تن دارای استانداردهای لازم برای کشت بودند.

خسارت به مزارع سویا ارتباطی به کیفیت بذر ندارد

موسی خانی با بیان اینکه در سال های اخیر مزارع سویا برخی کشاورزان دچار اختلال شده، یادآورشد: علوفه شدن برخی مزارع کشت سویا ربطی به کیفیت بذور نداشته بلکه طی بررسی سه ساله مرکز تحقیقات، خسارت به مزارع به نحوی مدیریت مزرعه مربوط است.

وی اضافه کرد: زمان درست آغاز کشت، سم پاشی و کنترل آفات و همچنین تغذیه مناسب مرزعه از مواردی است که در مدیریت مزرعه اهمیت دارد.

به گفته رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان، کنترل آفات مکنده در کشت سویا در زمان مناسب موضوع بسیار مهمی است که کشاورزان سویا کار استان باید آن را جدی بگیرند.

موسی خانی با بیان اینکه چقندر و سویا هیچ آفات مشترکی باهم ندارند، گفت: تصور کشاورزان از علوفه ای شدن سویا به دلیل کشت چغندر قند در استان ثابت نشده و درست نیست.

وی در پایان به کشاورزان گلستانی توصیه کرد که دستور العمل های کارشناسان مرکز تحقیقات را در خصوص مدیریت مزرعه در زمان کشت سویا جدی بگیرند تا مزارع آنها دچار اختلال و خسارت نشود.

پیش بینی می شود امسال در ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان دانه روغنی سویا کاشته شود که حدود چهار هزار هکتار بیشتر از پارسال است.

کشت سویا در گلستان به صورت بهاره و بعد از برداشت محصولات پاییزه مانند کلزا ، جو و گندم از خرداد آغاز و زمان برداشت محصول نیز از مهر تا دی ماه خواهد بود.

کد خبر: ۲۹۰٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha