۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
مناقصه توسعه نیروگاه‌های بادی به‌زودی برگزار می‌شود

مناقصه توسعه نیروگاه‌های بادی به‌زودی برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع انرژی‌های تجدیدپذیر سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: مناقصه عمومی برای تعیین سرمایه‌گذاران متقاضی ساخت نیروگاه‌های بادی در آینده نزیک برگزار می شود.

به گزارش بازار، میترا غلامی در باره فرایند انتخاب مناطق مستعد برای تدوین اسناد برگزاری مناقصه عمومی ساخت نیروگاه‌های بادی خاطرنشان کرد: نخست با استفاده از اطلس‌های انرژی بادی ملی و بین‌المللی، محدوده‌های مستعد بر اساس مدل‌های هواشناسی و مدل‌های جریان سیال جداسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: در ادامه با بررسی داده‌های بادسنجی موجود و داده‌های هواشناسی این محدوده‌ها اعتبارسنجی شده‌اند و در نهایت پهنه‌های مشخصی برای بررسی شرایط اتصال به شبکه، زمین و محیط‌زیست تعیین شدند.

این مقام مسئول افزود: هم‌زمان با این امر، مذاکرات با شرکت‌های برق‌های منطقه‌ای و شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) در خصوص ظرفیت آزاد شبکه در این مناطق صورت گرفت و ساختگاه‌هایی را در مناطق مذکور متناسب با ظرفیت قابل‌قبول شبکه در نظر گرفتند که به تأیید توانیر رسید.

وی از توسعه نیروگاه‌های بادی در شرق کشور خبر داد و گفت: ساختگاه‌های مندرج در مناقصه ساخت ۱۷۵۰ مگاوات نیروگاه‌های بادی، کانال‌های باد شرقی کشور را پوشش داده‌اند که در جوار کشور افغانستان قرار دارد؛ در اصل این بادها از اختلاف ارتفاع بین دشت مرکزی ایران و ارتفاعات کشور افغانستان ناشی شده‌اند، لذا ساختگاه‌های مدنظر در سه استان خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان توزیع شده‌اند.

غلامی به سهم ۳۰۰۰ مگاواتی در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان برنامه هفتم توسعه اشاره و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی وزارت نیرو در دولت سیزدهم احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده که تولید برق از انرژی بادنقش ویژه‌ای در توسعه این ظرفیت دارد و سهم ۳۰۰۰ مگاواتی از برنامه توسعه را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده در کشور بالغ بر ۱۱۹۵ مگاوات است که سهم نیروگاه‌های بادی از این ظرفیت در سراسر کشور معادل ۳۶۶.۳۱ مگاوات است.

غلامی از برگزاری مناقصه عمومی برای مشخص‌شدن سرمایه‌گذاران متقاضی ساخت نیروگاه‌های بادی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در فاز اول توسعه ۳۰۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های بادی ظرفیت ۱۷۵۰ مگاوات در ۳۰ ساختگاه در استان‌های سیستان بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی در ظرفیت‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ مگاوات در مرحله برگزاری مناقصه از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که بازگشایی پاکت این مناقصه به‌زودی در ساتبا برگزار می‌شود.

وی در باره جزئیات ساختگاه‌های در نظر گرفته شده در استان‌های دارای پتانسیل ساخت نیروگاه‌های بادی خاطرنشان کرد: برای استان سیستان و بلوچستان ۱۰ ساختگاه در میل نادر و رامشار به ظرفیت مجموع ۶۵۰ مگاوات، در استان خراسان رضوی ۱۳ ساختگاه با مجموع ظرفیت ۶۵۰ مگاوات، در خواف و بشیرآباد و در خراسان جنوبی ۷ ساختگاه با مجموع ظرفیت ۴۵۰ مگاوات در سربیشه و کرچ در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر پتانسیل‌سنجی و ارزیابی منابع انرژی‌های تجدیدپذیر ساتبا ادامه داد: برندگان مناقصه بعد از برنده‌شدن باید اقدام‌های لازم برای اخذ مجوزها و تملک زمین بر اساس شرایط و قوانین جاری کشور را به انجام برسانند.

کد خبر: ۲۹۰٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha