۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
ماموریت مسئولان در ویرانکده بورس تمام شده است؟
یادداشت؛

ماموریت مسئولان در ویرانکده بورس تمام شده است؟

تداوم محدودیت دامنه نوسان، انگیزه سرمایه‌گذاری را از بازار سرمایه حذف خواهد کرد.

سمیه شوریابی؛ بازار: روزهای فرسایشی و نزولی بازار بورس تهران همچنان ادامه دارد و امروز نیز به رغم محدود کردن دامنه نوسان به دو درصد باز هم شاخص کل حدود ۱۹ هزار واحد ریزش داشت، بازاری که نه محدودیت دامنه نوسان و نه وعده وعیدها دردی از آن دوا نکرد و سهامدارانش ناچارا به تماشای دود شدن سرمایه شان نشسته اند و هیچ یک از مسئولان آن را حتی قابل نیم نگاه هم نمی‌دانند!

ظاهرا مسئولان بورسی و اقتصادی ماموریت خود را تمام شده در پست های خود فرض کرده اند و به رقم دستورات سرپرست ریاست جمهوری بیش از هر چیزی به فکر بقا و لابی برای دولت آینده هستند!

اکنون دیگر برای سهامداران و لابد برای مسئولان باید اثبات شده باشد که تداوم محدودیت دامنه نوسان قیمت کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام در تمامی بازارهای بورس و فرابورس دردی از مشکلات بازار سرمایه را دوا نمی‌کند و تنها با هدف کنترل افت شاخص انجام می‌شود، این در حالی است که بازار سرمایه در حال حاضر به خوبی در حال ادامه مسیر است و تداوم محدودیت در دامنه نوسان منجر به کاهش بیشتر تقاضا می‌شود.

محدودیت دامنه نوسان درحالی برای چهارمین هفته پیاپی تداوم یافته که هیچ‌گونه ریسک داخلی و خارجی در شرایط کنونی برای بازار سرمایه وجود ندارد، ضمن اینکه کارشناسان معتقدند تداوم محدودیت دامنه نوسان، انگیزه سرمایه‌گذاری را از بازار سرمایه حذف خواهد کرد در صورتی که سهامداران بسیاری (تریدر ها) که تمایل به سرمایه‌گذاری به شکل حرفه ای هستند دارند، اما به‌ دلیل وجود دامنه نوسان مثبت و منفی دو درصدی حاضر به سرمایه‌گذاری نبوده و به این طریق سطح تقاضا دچار کاهش خواهد شد.

بازار سرمایه در این روزها وضعیت نابسامانی را تجربه می‌کند، ریزش بی وقفه‌ شاخص کل از ابتدای اردیبهشت ماه تا به امروز و خروج پول‌هایی که به صورت پیوسته از این بازار صورت گرفته، بازار سرمایه را دچار رکود بی سابقه‌ای کرده که ظاهرا اصلا برای متولی و مدیران بازار سهام مهم نیست.

اگرچه منفی شدن بورس به عوامل متعددی بستگی دارد، اما به صورت کلی می‌توان اقتصاد جهانی، متغیرهای اقتصاد کلان و شرایط اقتصادی داخل کشور، تحولات درونی صنایع و شرکت‌ها، وقایع سیاسی، رشد بیش از حد قیمت در بلند مدت و... را از مهم‌ترین عوامل ریزش بورس نام برد که به احتمالا قوی همه این موارد در بازار سهام پیش خور شده است. لذا به دلیل این که ریزش های اخیر هیچ عامل بنیادی ندارد آنچه که می توان درباره ریزش های اخیر متصور شد ترس سهامدارانی است که احتمالا بازار بورس را بازار رها شده می دانندو مسئولان را بی خیال می بینند!

کد خبر: ۲۹۰٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      مملکت رها شده و بی صاحب