۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
ثابت نگه داشتن دمای گلخانه در تابستان و زمستان

ثابت نگه داشتن دمای گلخانه در تابستان و زمستان

ثابت نگه داشتن دمای گلخانه یکی از مهمترین موضوعاتی است که به سلامت گیاهان درون گلخانه کمک می کند.

به گزارش بازار، ثابت نگه داشتن دمای گلخانه یکی از مهمترین موضوعاتی است که به سلامت گیاهان درون گلخانه کمک می کند. هم در فصل زمستان و هم در فصل تابستان باید دمای گلخانه ثابت نگه داشته شود تا گیاهان در بهترین حالت قرار بگیرند. مثلاً اگر در تابستان از وسیله مناسبی برای خنک کردن گلخانه استفاده نشود، دمای گلخانه تا حد خیلی زیادی افزایش پیدا می کند و گیاهان آسیب می بینند. به همین ترتیب، اگر در فصل زمستان هم از وسایل مناسبی برای گرم کردن گلخانه استفاده نشود، احتمال یخ زدن گیاهان وجود دارد.

پس می توان گفت که استفاده از لوازم و تجهیزات مناسب برای ثابت کردن دمای گلخانه اهمیت بسیار زیادی دارد و حتماً باید با استفاده از تجهیزات مناسب، دمای متعادلی در گلخانه به وجود آورد. در ادامه، برای شما توضیح می دهیم که چگونه می توانید بهترین سیستم گرمایش گلخانه برای زمستان و سرمایش در فصل تابستان را خریداری کنید و چگونه باید با استفاده از آن دمای گلخانه را ثابت نگه دارید.

راه های مختلف ثابت نگه داشتن

برای این که بتوانید دمای گلخانه را ثابت نگه دارید، روش های مختلفی پیش روی شما قرار دارند. شما باید با استفاده از این روش ها، به صورت مداوم دمای گلخانه را اندازه گیری کنید و مطمئن شوید که آیا دمای مناسبی دارد یا خیر. در صورتی که متوجه شوید دمای گلخانه خیلی بالا یا پایین است، باید هرچه سریع تر آن را تنظیم کنید تا مشکلی برای گیاهان درون گلخانه به وجود نیاید. در ادامه، برخی از مهمترین کارهایی که شما می توانید برای ثابت نگه داشتن دمای گلخانه انجام دهید را نام می برید.

استفاده از دماسنج در گلخانه

اولین و مهمترین کاری که شما باید برای تنظیم دمای گلخانه انجام دهید، استفاده از یک دماسنج معتبر و دقیق درون آن است. با استفاده از این دماسنج، باید به صورت مداوم دمای هوایی داخل گلخانه را اندازه بگیرید و مطمئن شوید که دمای مناسبی دارد.

پس قبل از این که از هر وسیله ای برای خنک یا گرم کردن گلخانه استفاده کنید، اول از همه باید یک دماسنج خریداری کنید. با استفاده از دماسنج، خیلی راحت تر می توانید دمای هوای داخل گلخانه را تنظیم نمایید. سپس اگر با استفاده از دماسنج متوجه شدید که دمای گلخانه خیلی بالا یا پایین است، اقدامات زیر را برای برطرف کردن مشکل آن انجام دهید.

تنظیم دمای گلخانه در فصل تابستان

اکنون که به فصل تابستان نزدیک می شویم و هوا به مرور گرم می شود، چالش های خیلی زیادی برای صاحبان گلخانه به وجود می آید. آنها نمی دانند که چگونه باید با استفاده از لوازم مناسب، دمای داخل گلخانه را کاهش دهند.

ثابت نگه داشتن دمای گلخانه در تابستان

زیرا با کاهش یافتن دما و گرم شدن هوا در فصل تابستان، اگر از لوازم مناسبی برای خنک کردن گلخانه استفاده نکنیم، ممکن است گیاهان پژمرده شوند و شادابی آنها به طور کامل از بین برود. در ادامه، برخی از بهترین سیستم هایی که می توانند برای ثابت نگه داشتن دمای گلخانه در فصل تابستان به شما کمک کنند را نام می بریم.

مه پاش صنعتی

بهترین و مطمئن ترین سیستمی که می تواند در خنک کردن دمای گلخانه به شما کمک بسیار زیادی کند، سیستم مه پاش است. مه پاش صنعتی با عملکرد بسیار خوبی که دارد، می تواند قطرات بزرگ آب را به ذرات مه تبدیل کرده و در فضای گلخانه پخش کند. این ذرات مه به هیچ عنوان باعث خیس شدن محیط گلخانه نمی شوند و فقط به کاهش دما منجر خواهند شد.

علاوه بر این، استفاده از مه پاش صنعتی در گلخانه در کنار تنظیم دما، تاثیر بسیار زیادی برای از بین بردن گرد و غبار و کاهش بیماری های قارچی در گیاهان دارد. همچنین برای رشد بهتر به رطوبت قابل توجهی نیاز دارند که شما می توانید با استفاده از مه پاش صنعتی علاوه بر کاهش دمای گلخانه، این رطوبت مورد نیاز آنها را فراهم آورید.

فن گلخانه ای

وسیله دیگری که ممکن است در برخی مناطق به خنک کردن دمای گلخانه کمک کند، فن گلخانه ای است. اگر در محیط های خیلی گرم زندگی می کنید و در فصل تابستان ممکن است گیاهان شما آسیب ببینند، می توانید از فن کمک بگیرید. البته اگرچه فن می تواند برای خنک کردن نسبی هوا تاثیرگذار باشد، اما فقط باد وارد محیط می کند و هیچ رطوبتی ندارد.

به همین دلیل اگر محیط مورد نظر شما بیش از اندازه خشک است، ممکن است فن به تنهایی نتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد و دمای مناسب گلخانه را به وجود بیاورد. اما در موارد معمولی، فن می تواند تا حدودی هوای داخل گلخانه را انتقال داده و به خنک کردن آن کمک کند.

سیستم تبخیری

یکی دیگر از لوازمی که می تواند تا حدودی برای ثابت نگه داشتن دمای گلخانه در تابستان کاربرد داشته باشد، سیستم تبخیری است. با استفاده از این وسیله، به احتمال خیلی زیاد می توان دمای داخل گلخانه را نزدیک به ۶ درجه کاهش داد. البته سیستم تبخیری برای مکان هایی مناسب است که میزان رطوبت در آنها کم است و با استفاده از فن و پد، می تواند هوای گرم را جذب کرده و به خنک کردن محیط گلخانه کمک کند.

تنظیم دمای گلخانه در فصل زمستان

از طرف دیگر، در فصل زمستان که هوا نسبتا سرد می شود، باید از لوازم و تجهیزات مناسبی برای افزایش دمای گلخانه استفاده کرد. زیرا اگر هوای داخل گلخانه بیش از اندازه خنک و سرد باشد، ممکن است به گیاهان آسیب برسد و روند رشد آنها متوقف شود. به همین دلیل باید با استفاده از برخی لوازم مانند سیستم های گرمایش گلخانه این محیط را برای رشد گیاهان در فصل زمستان آماده کرد. در ادامه، برخی از بهترین لوازم که می توانید برای بالا بردن دمای گلخانه در فصل زمستان از آنها استفاده کنید را نام می بریم.

گرماتاب گازی

بهترین و مطمئن ترین وسیله ای که به تنظیم دمای گلخانه در فصل زمستان کمک بسیار زیادی می کند، گرماتاب گازی است. سیستم گرماتاب استفاده از پنل ها و لوله های حرارتی که دارد، از طریق اشعه مادون قرمز دمای داخل گلخانه را افزایش داده و به گرم کردن محیط کمک می کند.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده گرماتاب نسبت به وسیله های دیگر بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، این است که با کمترین میزان مصرف انرژی، بهترین شرایط هوا را به وجود می آورد. به علاوه، با استفاده از این وسیله می توان گرمای سطوح را جذب کرد و گرما را در همه قسمت های گلخانه به یک اندازه توزیع کرد.

این در حالی است که اگر از روش های سنتی برای گرم کردن گلخانه استفاده کنید، دمای هوا در نزدیکی آن وسیله بیش از اندازه زیاد می شود و ممکن است گیاهان آسیب ببینند. این در حالی است که گیاهانی که در فاصله دوری تا لوازم گرمایشی سنتی قرار دارند، به هیچ عنوان گرمای مورد نیاز را دریافت نخواهند کرد.

ثابت نگه داشتن دمای گلخانه در زمستان

به همین دلیل باید با استفاده از سیستم گرمایش گلخانه و تنظیم آن در این محیط، شرایط مناسبی در گلخانه به وجود آورد. سیستم گرمایش گلخانه از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند و تاثیر بسیار زیادی در کاهش آفات و بیماری های گیاهی دارد.

بهترین سیستم گرمایش گلخانه

در قسمت قبل گفتیم که استفاده از سیستم گرمایش گلخانه تاثیر بسیار زیادی در تنظیم دمای داخل گلخانه دارد. از طرف دیگر، اگر دمای داخل گلخانه به درستی تنظیم نباشد، گیاهان شادابی قبل خود را از دست می دهند و ممکن است نتوانند ثمر دهی مناسبی داشته باشند.

از طرف دیگر، اگرچه شاید هنوز خیلی از افراد ترجیح دهند که از سیستم های گرمایش سنتی برای گرم کردن گلخانه استفاده کنند، اما این لوازم قدیمی نمی توانند گرما را به درستی در همه قسمت های محیط گلخانه پخش و توزیع کنند.

در این شرایط، بهترین سیستم گرمایش گلخانه سیستمی است که با کمترین میزان مصرف انرژی، بیشترین گرما را تولید می کند و می تواند این گرما را در همه قسمت های گلخانه پخش کند. همچنین شما می توانید خیلی راحت دمای مورد نیاز خود را با سیستم گرماتاب گازی مشخص کنید و تعیین کنید که این وسیله دمای داخل گلخانه را روی چه حالتی تنظیم کند. پس اصلاً نگران نباشید که گرماتاب گازی داخل گلخانه شما را بیش از اندازه گرم کند.

استفاده از سیستم گرمایش گلخانه چه تاثیری دارد؟

اگر شما در گلخانه از سیستم گرمایشی استفاده کنید و به درستی بتوانید آن را به کار بگیرید تا دمای داخل گلخانه به اندازه کافی تنظیم شود، گلخانه به یک محیط کاملاً ایده آل برای رشد و نمو گیاهان تبدیل می شود. استفاده از سیستم گرمایشی در گلخانه، تأثیر بسیار زیادی در روند عملکرد گلخانه دارد که در ادامه، برخی از آنها را نام برده ایم.

 ثمردهی بهتره گیاهان

هر گیاه برای رشد و ثمر دهی خود، به دمای قابل توجهی نیاز دارد و ممکن است شرایط گیاهان با یکدیگر متفاوت باشد. به همین دلیل با استفاده از گرماتاب بازی می توان دمای مورد نیاز گیاه را برای آن تعیین کرد و مشخص کرد که هوای اطراف گیاهان دقیقاً چقدر باشد.

از بین بردن آفات گیاهی

از طرف دیگر، با استفاده از سیستم گرمایش گلخانه می توان از بروز بیماری و آفات گیاهی تا حد خیلی زیادی جلوگیری کرد و این امر، به افزایش کیفیت محصولات گلخانه ای کمک بسیاری می کند. در نتیجه، صاحبان گلخانه می توانند به سود قابل توجهی دست پیدا کنند و با کمترین میزان مصرف انرژی، به بیشترین بهره وری برسند. به طور کلی، با استفاده از گرماتاب گازی در فصل زمستان، گیاهان سلامتی بسیار زیادی خواهند داشت و هیچ بیماری قارچی و آفات گیاهی بین آنها منتقل نخواهد شد.

تنظیم رطوبت داخل گلخانه

علاوه بر این که شما باید برای ثابت نگه داشتن دمای گلخانه در فصل زمستان و تابستان تلاش های زیادی کنید، رطوبت داخل گلخانه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مثال، اگر رطوبت داخل گلخانه خیلی کم شود، بافت های گیاهی خشک شده و لقاح بین گیاهان به صورت ناقص انجام می شود. در نتیجه، حتی اگر گیاهان شکوفه ای هم داشته باشند، این شکوفه ها می ریزند و ثمردهی گیاه تا حد خیلی زیادی توقف می شود.

از طرف دیگر، بیشتر شدن رطوبت در داخل گلخانه موجب می شود که گیاهان نتوانند به اندازه کافی تعریق کنند و تنفس گیاهی تحت خیلی زیادی کاهش پیدا می کند. در نتیجه، احتمال افزایش بیماری ها در گلخانه زیاد می شود و ممکن است به مرور زمان، این بیماری های گیاهی به سایر گیاهان نیز انتقال پیدا کند.

به همین دلیل با استفاده از سیستم گرماتاب گازی و گرمایش گلخانه می توان از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری کرد. زیرا این وسیله با تنظیم دقیق رطوبت داخل گلخانه، می تواند یک محیط ایده آل و فضای مناسب برای رشد گیاهان داخل گلخانه به وجود بیاورد.

چه کارهایی باید برای ثابت نگه داشتن دمای گلخانه انجام داد؟

بعد از این که متوجه شدید بهترین سیستم گرمایش گلخانه در زمستان و همچنین بهترین سیستم مه پاش صنعتی در تابستان چیست، نوبت به آن می رسد که اقدامات خاصی برای ثابت نگه داشتن دمای گلخانه انجام دهید. با استفاده از این اقدامات بسیار ساده و در عین حال کاربردی، شما می توانید یک محیط ایده آل برای رشد و نمو گیاهان و تکثیر ثمر آنها به وجود بیاورید. در ادامه، مهمترین اقدامات برای رسیدن به این هدف را نام می بریم.

جلوگیری از اتلاف انرژی

اولین و مهم ترین کاری که باید موقع استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی انجام دهید، این است که از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید. ممکن است منافذ گلخانه به اندازه باز باشند که هرچه گرما تولید شود، به خارج از گلخانه برود و گرمای کافی به گیاهان نرسد. از طرف دیگر، حتی اگر گرمای مورد نیاز گیاهان نیز به آنها برسد، اما هدر رفتن انرژی باعث می شود که هزینه های شما برای گرم یا خنک نگه داشتن گلخانه تا حد زیادی افزایش پیدا کند. به همین دلیل باید اول از همه مطمئن شوید که گلخانه هیچ راه نفوذی ندارد و انرژی اضافی هدر نمی رود.

چه کارهایی باید برای ثابت نگه داشتن دمای گلخانه انجام داد؟

 ذخیره انرژی در گلخانه

شما باید گلخانه خود را به گونه ای بسازید که بتواند انرژی های گرمایشی و سرمایشی را در خود ذخیره کند. در این شرایط، می توان از انرژی ذخیره شده تا چندین ساعت بعد از خاموش کردن سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیز استفاده کرد.

خارج کردن حرارت اضافی

در صورتی که شما حرارت خیلی زیادی در محیط گلخانه قرار دهید، ممکن است افزایش حرارت به گیاهان آسیب برساند. به همین دلیل باید کاری کنید که حرارت اضافی از گلخانه خارج شود و محیطی کاملاً ایده آل برای رشد گیاهان به وجود بیاید. در این شرایط، می توانید دماسنجی درون گلخانه قرار دهید و بعد از اندازه گیری دمای داخل گلخانه، متوجه شوید که باید تا چه مقدار از حرارت اضافی داخل گلخانه از بین برود.

کد خبر: ۲۹۰٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha