۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
بارش‌های شدید در ۴ استان

بارش‌های شدید در ۴ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار بارش‌های شدید محلی در ۴ استان برای ۱۴ استان از امروز تا سه‌شنبه ۲۲ خردادماه هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی صادر کرد.

به گزارش بازار، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی پنج روز آینده برای شمال غرب کشور گذر متناوب امواج کم دامنه تراز میانی جو پیش‌بینی شده و در سایر مناطق کشور جوی پایدار و آرام مستقر است.

بر این اساس طی امروز و فردا در مناطقی از شمال غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در استان‌های همدان، مرکزی و جنوب قزوین، همچنین در جنوب شرق کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

دوشنبه در شمال غرب و برخی نقاط غرب کشور و استان‌های گیلان و قزوین در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده و وزش باد روی می‌دهد. در این روز شرایط برای تشکیل گردوخاک در کشور عراق مهیاست و نفوذ گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور انتظار می‌رود.

روز سه‌شنبه علاوه بر شمال غرب و دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در استان‌های همدان، مرکزی و قم، ارتفاعات غرب اصفهان و چهارمحال و بختیاری، دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان‌های قزوین، البرز و تهران و سواحل غربی دریای خزر نیز افزایش ابر و رگبار پراکنده روی خواهد داد.

روز چهارشنبه تنها در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی افزایش ابر گاهی رگبار، رعدوبرق، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی شده است.

هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی
زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۲

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰: آذربایجان غربی، زنجان، شمال کردستان، ارتفاعات استان‌های مرکزی و همدان.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۱: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، مرکزی، همدان، شمال لرستان، گیلان، قزوین، ارتفاعات استان‌های مازندران، البرز و تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۲: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، مرکزی، همدان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، غرب مازندران، غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، وزش باد نسبتاً شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع.

هشدار نارنجی بارش‌های شدید
زمان پایان: یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

نوع مخاطره: رگبارباران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۹: شمال و شرق هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰: اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: ظهر یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی در غرب دریای عمان، تنگه هرمز و جزایر شرقی خلیج فارس،

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۹: مناطق ساحلی و دور از ساحل نواحی غربی دریای عمان، تنگه هرمز و نواحی شرقی خلیج فارس.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰: مناطق ساحلی و دور از ساحل تنگه هرمز و نواحی شرقی خلیج فارس.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌ سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

کد خبر: ۲۹۰٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha