۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
نامه ضدایرانی سه کشور اروپایی به شورای امنیت سازمان ملل

نامه ضدایرانی سه کشور اروپایی به شورای امنیت سازمان ملل

سه کشور اروپایی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل بدون اشاره به ریشه‌های واقعی مربوط به وضعیت کنونی برجام و خروج یکجانبه‌ آمریکا از آن، کشورمان را به نقض این توافق متهم کرده‌اند.

به گزارش بازار، انگلیس، فرانسه و آلمان در این نامه به صورت مستقیم ایران را به کلید زدن ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» تهدید نکرده‌اند اما خاطرنشان کرده‌اند که قطعنامه ۲۲۳۱ که برای تأیید برجام صادر شده ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد.

تروئیکای اروپایی در این نامه که ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) ارسال شده به گزارش چند هفته پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استناد کرده و مدعی شده‌اند ایران با اقدامات مختلف از جمله توسعه ذخایر اورانیوم خود مفاد توافق برجام را نقض کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است: «تنش‌آفرینی‌های هسته‌ای ایران باعث تهی شدن برجام و کاهش ارزش منع اشاعه‌ای آن شده است.»

این در حالی است که نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز دیروز پنجشنبه ضمن رد ادعاهای مطرح‌شده علیه ایران توسط سه کشور اروپایی تصریح کرد که این کشورها به عمد منشا اصلی وضعیت کنونی را نادیده گرفته‌اند.

با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته هدف تروئیکای اروپایی تلاش برای افزایش فشار بر ایران در شورای امنیت و خرید زمان برای یک راهکار سیاسی قبل از اتمام اختیاراتشان برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از طریق کلید زدن مکانیسم ماشه است.

«داریل کیمبال»، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحاتی آمریکا که یک نهاد غیردولتی است ضمن تأکید بر اینکه رسیدن به راهکار دیپلماتیک هنوز امکان‌پذیر است گفته که نگارش این نامه ممکن است نوعی زمینه‌چینی برای کلید زدن مکانیسم ماشه علیه ایران باشد.

وی گفت: «اشاره تروئیکای اروپایی به تاریخ اکتبر ۲۰۲۵ که تاریخ انقضای مکانیسم بازگشت خودکاری تحریم‌های سازمان ملل است به معنی این است که آنها دارند به سادگی تلاش می‌کنند زمینه‌های حقوقی بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در یک مقطع آتی را فراهم می‌کنند.»

وی اضافه کرد: «با وجود این، چنین گزینه‌ای به ویژه با توجه به خروج آمریکا از برجام احتمالاْ ایران را به سمت همکاری سوق نخواهد داد بلکه منجر به افزایش تنش‌ها از جمله از طریق خروج از معاهده منع اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) منجر خواهد شد.»

کد خبر: ۲۹۰٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha