۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
فرسودگی کمباین ها؛ معضل پارسال و امسال برای کشاورزان استان ایلام
بازار گزارش می دهد؛

فرسودگی کمباین ها؛ معضل پارسال و امسال برای کشاورزان استان ایلام

ایلام- کمباین‌های موجود در استان ایلام به علت فرسودگی، کارآیی لازم را ندارند و موجب هدر رفت محصولات زراعی شده اند، از این رو باید کمباین‌های جدید و استاندارد جایگزین کمباین‌های فرسوده و قدیمی شوند.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام یکی از استان‌های پیشرو در حوزه تولید غلات به ویژه گندم محسوب می‌شود، به گونه‌ای که امسال ۵۷ هزار هکتار از اراضی آبی و ۷۷ هزار و ۷۸۴ هزار هکتار زمین دیم در استان ایلام به زیر کشت گندم رفته است.

در این راستا برداشت محصولات کشاورزی نظیر گندم جو و کلزا از اوایل اردیبهشت ماه در استان ایلام آغاز شده، با این حال همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزی مشکلات دیگری نظیر فرسودگی کمباین‌ها امسال نیز دامنگیر کشاورزان هم استانی شده است.

بررسی‌ها نشان داده بیش از ۵۰ درصد کمبان‌هایی که در امر برداشت محصول کشاورزی در استان فعالیت دارند، به دلیل فرسودگی نه تنها کارایی لازم را ندارند بلکه موجب هدر رفت میزان بالایی از محصولات کشاورزی می‌شوند؛ به گفته کارشناسان فرسودگی کمباین‌ها نقش مهمی در ایجاد ضایعات محصولات زراعی دارند و بر اساس آمار بین پنج تا شش درصد محصولات در این بین به ضایعات تبدیل می‌شود.

اهمیت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

زهرا سبحانی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برداشت محصولات زراعی ایلام کمتر از یک ماه دیگر آغاز می‌شود و این درحالی است که حدود ۵۰ درصد کمباین‌هایی که در امر برداشت محصولات فعالند، فرسوده‌اند و تولیدات کشاورزی را به هدر می‌دهند.

کارشناس کشاورزی:هر سال سطح زیر کشت غلات افزایش می‌یابد اما دغدغه کشاورزان در هنگام برداشت به دلیل کمبود و فرسودگی کمباین‌ها هر سال بیشتر می‌شود

وی افزود: مکانیزاسیون کشاورزی به ویژه کمباین به‌عنوان یک رویکرد اساسی در تولید محصولات کشاورزی مطرح هست و اهدافی نظیر انجام به‌موقع عملیات کشاورزی، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش سختی کار، مدیریت مصرف نهاده‌های کشاورزی، ایجاد جذابیت در فعالیت‌های کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی، ارتقای کمی و کیفی تولید شده و اصولاً موجبات اقتصادی کردن تولید انبوه محصولات کشاورزی را هم فراهم می‌سازد.

فرسودگی کمباین ها؛ معضل پارسال و امسال برای کشاورزان استان ایلام

سبحانی با بیان اینکه هر سال سطح زیر کشت غلات افزایش می‌یابد اما دغدغه کشاورزان در هنگام برداشت به دلیل کمبود و فرسودگی کمباین‌ها هر سال بیشتر می‌شود، تصریح کرد: کمباین‌های فرسوده در افزایش هدر رفت تولید در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت تأثیر بسزایی دارد که بدین ترتیب باید به سمت‌وسوی تجهیز ابزار آلات کشاورزی و صنعتی کردن کشاورزی حرکت کرد تا در آینده بخش کشاورزی محتاج سرمایه‌گذاری نباشد.

خرید مکانیزاسیون کشاورزی در ایلام

حشمت عزیزان رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کمباین‌های امروزی ماشین‌هایی هستند که در شرایط مختلف محصول و مزرعه به منظور برداشت، کوبیدن، جدا کردن و تمیز کردن دانه‌ها به کار برده می‌شوند و برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردارند.

رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام : در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه کمباین در استان مشغول برداشت محصول گندم کشاورزان بوده و تا پایان مردادماه تعداد کمباین‌های مستقر در استان به تدریج به ۷۰۰ تا ۷۵۰ دستگاه افزایش خواهد یافت

وی افزود: سال گذشته ۶۳۳ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید مکانیزاسیون کشاورزی در ایلام پرداخت شده است که در راستای پرداخت اعتبارات مذکور، تعداد ۳۲۵ دستگاه انواع ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات در زیربخش‌های مختلف کشاورزی توسط کشاورزان استان خریداری شده است.

فرسودگی کمباین ها؛ معضل پارسال و امسال برای کشاورزان استان ایلام

عزیزان تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه کمباین در استان مشغول برداشت محصول گندم کشاورزان بوده و تا پایان مردادماه تعداد کمباین‌های مستقر در استان به تدریج به ۷۰۰ تا ۷۵۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در پایان بیان کرد: کمباین‌ها متعلق به بخش خصوصی است و کمباین داران باتوجه به هزینه‌های بالای برداشت، صرفه‌های اقتصادی حضور در مناطق مختلف را می‌سنجند و در صورت صرفه اقتصادی، در مناطق مورد نظر حضور می‌یابند.

بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی و همه جانبه کشورنقش مهمی را ایفا می‌کند، با این حال در سایه بی توجهی‌ها به این بخش؛ کشاورزان با مشکلات زیادی روبرو هستند و این خود باعث کاهش عملکرد سالیانه و تولید محصول می‌شود، از این رو می‌بایست تجهیز و افزایش کمباین‌ها و سایر ابزارآلات کشاورزی به طور ویژه در دستورکار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸۹٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نتشناس IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
      0 0
      جناب رییس کمباینها دراین استان مردم بیچاره رااستثمارمیکنن.وهیچ نظارتی هم برعملکردشان نیست.ریزش شان چندبرابر حالت معمول هست.کسی نطارتی برکارشاننیست. درشهرستان بدره وضعیت برداشت افتضاحه وکمبایندارها مردم بیچاره راسرکیسه میکنن.یک هکتاررو ۲ تا ۳ساعت برداشت وبابت هرساعت یک میلیون دریافت میکنند