۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
قیمت مسکن از تورم پیشی می گیرد| دخالت دولت ها در روابط موجر و مستاجر آدرس غلط دادن است
کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «بازار»:

قیمت مسکن از تورم پیشی می گیرد| دخالت دولت ها در روابط موجر و مستاجر آدرس غلط دادن است

ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه برخی از انبوه سازانی که خُرده ساز بودند بنا به دلایل مختلفی از ساخت مسکن خودداری می کنند گفت: دخالت دولت ها در روابط موجر و مستاجر دادن آدرس غلط است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بخش مسکن همواره در فصل نقل و انتقالات مورد توجه زیادی قرار می گیرد و اتفاقا امسال با توجه به ورود دولت به بازار مسکن و اجاره بها می تواند یکی از حساس ترین روزهای خود را طی سال های گذشته داشته باشد.

قانون ساماندهی مسکن را باید در روزها و ماه های آینده قضاوت کرد اما سوالی که مطرح است این است که آیا دخالت دولت در بازار مسکن به خصوص بازار اجاره می تواند مفید و مثبت باشد؟ آیا این دخالت که به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی این دخالت برای نخستین بار است که انجام می شود می تواند مستاجران را در این روزها راضی و خشنود کند؟

بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد این روزها انبوه سازان از ساخت مسکن چندان استقبالی ندارند و آمارها نشان می دهد که صدور پروانه ساختمانی نیز افت داشته است؟ گفت: زمانی که دولت سیزدهم وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را داد و قرار شد سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود اکثر سازندگان مسکن به خصوص سازندگان کوچک ترجیح دادند که ساخت و ساز را چندان جدی نگیرند.

او همچنین در خصوص ورود و دخالت دولت در بازار اجاره مسکن گفت: این تصور غلطی است که گفته می شود دولت ها در اکثر کشورها در بازار مسکن مداخله می کنند. بله درست است اگر دولت و یا شهرداری ها مسکن احداث می کردند و آنرا در اختیار مستاجر قرار می دادند دولت نیز می توانست در تعیین سقف اجاره بها ورود کند.

در خصوص دلایل افت تولید مسکن و اینکه آیا دولت می تواند در بازار مسکن و اجاره بها دخالت کند با بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن گفتگو کرده ایم که با هم می خوانیم:

این روزها شاهد خالی شدن بازار مسکن از تقاضای موثر هستیم. اگر در چند سال گذشته آمار تولید مسکن را پیگیری و دنبال می کردید متوجه می شدید که روند نزولی ساخت مسکن از سالها قبل شروع شده است

* این روزها در اکثر محلات تهران و برخی شهرهای بزرگ شاهد این هستیم که ساخت و ساز به آن شکل باید و شاید رونق ندارد. یعنی به نظر می رسد که تولید مسکن دیگر آن سود را برای انبوه ساز و یا سازنده ندارد که تولید مسکن کاهش یافته است و یا اینکه دلایل دیگری دارد؟

اگر بخواهیم در مورد مشکلات بخش مسکن و ساخت و ساز با هم صحبت کنیم باید گفت که ساعتها باید وقت گذاشت چون بخش مسکن و به خصوص بازار اجاره مسکن مشکلات زیادی دارند که نمی توان در مورد آنها تنها چند دقیقه اظهارنظر کرد. به هر حال همانطور که اشاره کردید ساخت و ساز به آن شکل گذشته رونق ندارد و شاید رابطه مستقیمی بین عرضه و تقاضای موثر باشد. اما آنچه که هست این است که این روزها شاهد خالی شدن بازار مسکن از تقاضای موثر هستیم. اگر در چند سال گذشته آمار تولید مسکن را پیگیری و دنبال می کردید متوجه می شدید که روند نزولی ساخت مسکن از سالها قبل شروع شده و الان هم به اوج مشکلات خود رسیده است.

* الان و در حال حاضر تولید مسکن در سال توسط بخش خصوصی چقدر است؟

تولید سالانه مسکن این روزها به زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی رسیده و این روزها شاهد کوچ خُرده سازها و انبوه سازان مسکن از بازار مسکن هستیم. این تولید کننده های کوچک که به عنوان مثال در سال شاید ۲۰ تا ۵۰ واحد مسکونی می سازند بنا به دلایلی مثل نبود تقاضای موثر، نبود نقدینگی لازم، مشکلات دریافت جواز و در نهایت سود مناسب مثل گذشته رغبتی از خود برای ساخت مسکن نشان نمی دهند. اما شاید در این دو یا سه سال گذشته یک دلیل دیگر به این دلایل اضافه شده باشد.

تولید سالانه مسکن این روزها به زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی رسیده و این روزها شاهد کوچ خُرده سازها و انبوه سازان مسکن از بازار مسکن هستیم

* چه دلیلی؟ منظورتان از مشکلاتی که پیش روی سازندگان است این است که برخی نهادها و یا شهرداری ها تلاش دارند که سنگ اندازی شدیدی پیش روی تولید مسکن ایجاد کند؟ مثلا شهرداری ها در زمان صدور پروانه ساخت مسکن که کفته بود دو ماهه صادر شود اما در برخی مواقع به شش ماه هم می رسد؟

نه فقط این نیست. دولت سیزدهم زمانی که وعده داد قصد دارد سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث کند خُرده سازان مسکن از بازار مسکن کوچ کردند و سرمایه خود را به سایر بازارها و حتی سپرده گذاری در بانک ها هدایت کردند. وعده دولت در بخش مسکن این بود که سالانه باید یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. همین مساله باعث شد تا برخی سازندگان بترسند و سرمایه خود را وارد بخش مسکن بنا به دلایل مختلف نکنند. به هر حال وقتی به آمارها نگاه می کنیم متوجه می شویم که روند نزولی ساخت و ساز توسط بخش خصوصی بنا به دلایل مختلفی ادامه پیدا کرد.

زمانی که دولت اعلام می کند سالانه یک میلیون واحد مسکونی خواهد ساخت حتی اگر هم نتواند تاثیر خود را خواهد گذاشت

* شاید بی رغبتی سازندگان مسکن برای تولید کاهش سود آنها باشد؟ آیا سختگیریهای شهرداری و یا سازمان های خدمات رسان باعث این اتفاق شده است یا اینکه سود سازندگان مسکن کاهش داشته است؟

به هر حال سود سازنده های مسکن که مثل گذشته نیست و کاهش داشته است و شاید این یک مساله باشد که نمی توان از ان عبور کرد. اما موضوعی که حائز اهمیت است این است که زمانی که دولت اعلام می کند سالانه یک میلیون واحد مسکونی خواهد ساخت حتی اگر هم نتواند تاثیر خود را خواهد گذاشت. به هر حال این مساله به یکباره اکثر سازنده های خُرد را که مثلا سالانه ۱۰ تا ۱۰۰ واحد مسکونی احداث می کردند دچار تردید کرد و باعث شد سرمایه های خود را از بخش مسکن هراسان خارج کنند. سازنده های خُرد معمولا با یک تبلیغ منفی علیه بخش مسکن از بازار مسکن کوچ می کنند. اگر خاطرتان باشد در مسکن مهر نیز این اتفاق اقتاد و بسیاری از خُرده سازان مسکن ازر بازار مسکن خارج شدند. البته این یک دلیل است و دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد که چرا تولید مسکن توسط بخش خصوصی کاهش یافته است.

اگر قرار است قیمت مسکن و اجاره بها کنترل شود بهتر است که ساخت و ساز رونق و شرایط سازندگان مسکن تسهیل شود

* در مورد دخالت و ورود دولت به بخش اجاره بها چطور؟ آیا دولت می تواند و آیا این دخالت می تواند موثر و مفید باشد؟

ابتدا باید عرض کنم که اگر می خواهیم و اگر قرار است قیمت مسکن و اجاره بها کنترل شود بهتر است که ساخت و ساز رونق و شرایط سازندگان مسکن تسهیل شود. پس اگر قرار است ابتدا تورم کنترل شود تا کالایی با ثبات بهتری ادامه فعالیت بدهد باید تولید آن کالا نیز به شکل قابل توجهی افزایش یابد. متاسفانه آمار صدور پروانه ساختمانی و در ادامه آمار تولید مسکن پایین است. همانطور که گفتم الان در سال بخش خصوصی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی احداث می کند و به نظر می رسد اگر چاره ای برای این کار اندیشیده نشود تولید مسکن از این هم کمتر شود.

قیمت مسکن هنوز به اندازه تورم رشد نکرده است اما باید توجه داشت که همین الان هم قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است و متقاضیان مسکن نمی توانند مسکن مورد نظر خود را انتخاب و خرید کنند

* البته برخی فعالان بازار مسکن عنوان می کنند که قیمت مسکن همچنان با دلار ۴۰ هزار تومانی محاسبه می شود. پس اگر قرار باشد قیمت مسکن باز هم افزایش یابد سازنده ها نباید نگران متضضر شدن خود باشد؟

به هر حال ظاهرا باید گفت که قیمت مسکن هنوز به اندازه تورم رشد نکرده است اما باید توجه داشت که همین الان هم قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است و متقاضیان مسکن نمی توانند مسکن مورد نظر خود را انتخاب و خرید کنند. تولید مسکن هم که اعلام کردم پایین است و آنچه که مشخص است این است که بازار مسکن متقاضی موثر ندارد. اما موضوعی که حائز اهمیت است این است که اگر قفل بازار مسکن به لحاظ معاملات باز شود قیمت مسکن از تورم جلوتر خواهد زد. وقتی تولید مسکن پایین است حتی اگر بازار مسکن هم قفل باشد باز هم رشد قیمت مسکن احتمالا رخ می دهد. متاسفانه در حال حاضر تولید مسکن به زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در سال رسیده است در حالیکه سالها بود که تولید مسکن ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بود.

* آیا تعیین سقف برای اجاره بها می تواند راهکاری برای کنترل بازار مسکن و کاهش التهابات اجاره بها باشد؟

مشکل بازار مسکن یا سایر بخش های اقتصادی کشور در اقتصاد خُرد نیست. به هر حال اگر قرار است اقتصاد دولتی با تصدیگری دولتی ادامه یابد باید تا انتها این مسیر طی شود. به هر حال باید تکلیف مشخص شود. اما آنچه که مشخص است این است که این آدرس غلط است که به بخش مسکن داده می شود که دولت ها در تمام دنیا در مسکن و اجاره داری دخالت می کنند. چرا که اگر دولت ها در بخش مسکن دخالت می کنند آن بخش مسکن استیجاری است که خود دولت ها احداث کرده اند. دولت سالانه باید مسکن استیجاری احداث و با شرایطی مشخص آنها را در اختیار این بخش از قشر جامعه قرار دهد. پس دولت ها در بخش مسکن استیجاری که حالا سازمان های عمومی و یا شهرداری ها احداث کرده اند دخالت کرده و می کند.

هیچ گاه دولت ها در روابط موجر و مستاجر دخالت نمی کنند. یعنی اگر قیمت مسکن کاهش یافت اجاره بها نیز افت کند. اما وقتی مسکن تولید نمی شود نمی توان به روش پلیسی قیمت را کنترل کرد

* یعنی دولت ها در رابطه موجر و مستاجر دخالت نمی کنند؟

هیچ گاه دولت ها در روابط موجر و مستاجر دخالت نمی کنند. یعنی اگر قیمت مسکن کاهش یافت اجاره بها نیز افت کند. اما وقتی مسکن تولید نمی شود نمی توان به روش پلیسی قیمت را کنترل کرد. در قوانین مدنی کشور موضوع موجر و مستاجر به طور کامل دیده شده است. در کشور مسکن استیجاری نداریم پس چطور می توانیم برای کل بخش مسکن و جامعه نسخه واحدی بپیچیم و برای اجاره بها سقف تعیین کنیم.

کد خبر: ۲۸۹٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      2 0
      کو گوش شنوا
    • بهلول IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 2
      هو العلیم ستاریان کیست .چرا فروپاشی نظام اقتصادی و فرهنگی علیه قوانین خدا اسلام قران و عترت وامت اسلامی شروع شد بنام مالکیت در اسلام محترم است هرج و مرج اقتصادی و فرهنگی بنام املاک و مسکن ساواک و مخبران رقم خورد واقتصاد کشور به سمت تورم احتکار رانت امضا ربا و رشوه وسرمایه ملی کشور ساکن مرده شد .علم توان فکری علمی کاری معرفتی ازبین رفت .به جای توانا بود هر که دانا بود تغییر توانا بود هر که دارا بود براستی ۸۷٪ غارت ملی حقوقی و حقیقی اشرافیت و لاکچری طاغوتیان پسماند پهلوی و لیبرال دزد و غارتگر ۳۰هزار جاسوس سازمان سیا در ایران سیاسی فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در دانشگاا و اصناف و احزاب پدید آمد براستی وقتی پهلوی خائن رفت سی هزار جاسوس و سیصد هزار مخبر در نظام اسلامی شهیدان و مستضعفان گذاشت رفت .امروز در نهادهای انقلابی در سه قوه مجریه و قضائیه ومقننه و احزاب و دانشگاه و اصناف نفوذی اند آیا ۱۷ میلیون مجرد فرو پاشی کانون خانواده فرو پاشی اقتصادی و فرهنگی علیه قوانین خدا اسلام قران و عترت وامت اسلامی پسماند پهلوی و لیبرال دزد و غارتگر بهرمانی اصلاحات وتکنوکرات یزیدی و زیبری پیروان یهودا و
    • مهدی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      1 7
      نمی‌دونم چرا همیشه آقایان کارشناس و همه چیز دان به سمت سرمایه داران (کسی که چندین خانه داره ) محترم غش میکنند. وقتی فردی خانه ای رو به قیمت ۱۵ میلیون البته چند سال قبل خریداری می‌کنه که نصف بیشترش وام و پول رهن همون خونه هست و اجاره میده وبا اجاره ای که میگیره هم اقساط وام رو میده و هم قسمتی از اموراتش رو میگذرونه والان چندین میلیارد ارزش پیدا می‌کنه و اما مستاجر که چند صد برابر اون خونه رو اجاره پرداخت می‌کنه و الان نمیتونه یک آلونک بخره پس چرا شما همچین نسخه ای براشون میپیچید؟ وقتی مستاجر هیچ امیدی بجز دخالت دولت نداره بایدچه اتفاقی بیفته که شاید کمی از بار این زندگی کم بشه. این راهکاری که شما می فرمایید فقط برای سازنده ها که ارزون میساختن و با تورم چندین برابر گرانتر میفروختن و کسانیکه ده تا خانه دارن و بفکر خرید بعدی هستند خوبه وگرنه جز ضرر برای قشر ضعیف که نه ولی زحمتکش مستاجر نداره چون بجز بعضی از مالکین باانصاف بقیه فقط بفکر گرانتر کردن اجاره هستند و بجز خودشان و مشکلاتشان هیچی مهم نیست که اونم البته باید اجاره خانه تامین کننده مخارج باشه.
    • علی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      4 0
      متاسفانه با وجود نمایندگان کم سواد و یا بیسواد دررابطه با قانونگزاری، اقتصاد و سیاست وضعیت جامعه بویژه در ارتباط با مسکن سال به سال مشگل دارتر می شود. در تمام کشورهایی که دولت‌ها در موضوع مسکن دخالتی دارند، این دخالت‌ها از طریق ساخت مسکن توسط دولت ها و یا شوراهای شهر و شهرداری‌ها است بخش عمومی پس از ساخت مسکن خود عهده دار اجاره آن به مردم می شود. حتی ذولت ها به لحاظ مشکلات عدیده‌ای که ساخت و ساز مسکن برای کشور ایجاد می کند، در همین موارد هم سعی در فروش واحدهای مسکونی متعلق به دولت به مردم می کند تا تصدیگری و دخالت در امر مسکن را کاهش دهد. بر عکس در کشور ما این نمایندگان سعی دارند تا تصدیگری دولت را در کل ساخت و ساز و حتی واحدهای مسکونی ساخته شده توسط مردم را گسترش دهند که واقعا آدرس غلط دادن است و نتیجه بر عکس دادن آن قبل از اجرا مشخص بوده و آنهم چیزی جز شکست طرح نیست.
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 3
      قطعا در تمام کشورها دولت و بخش شه دولتی در قیمت مسکن دخالت داره در ولقع باید دخالت داشته باشه همینطور که برای تنام بخشها مالیات تعیین میکنه و کسی اعتراضی نداره برای کنترل مافیای مسک،خودرو،ارز و غیره..... باید سازوکاری داشت والا همه چی به نفع سرمایدارهای رقم میخوره طبقه دوم که فقیر شدن و طبقه فقیر هم نابود شدن این جناب کارشناس انگار خودش از مشاران تودم در مسکنه که سود میبره..
    • بهلول IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      هو العلیم دولت دخالت نکند تو دخالت نکن کلام شما اقتصاددان دولت جرا دخالت می کند حکومت کشوری و لشگری استاد دانشگاه تو هم اعضای دولتی دخالت نکن مگر حقوق از حکومت نمیگیری پس ملت باید هر کاری خواستند بکنند کشوری قوه مجریه و قضائیه ومقننه تعطیل کنید کلام شما این است .ملت ازادید هرکاری خواستید بکنید امروز شما باید جوابگوی نابسامانی ثروت افسانه ای و فقر افسانه ای باشید شما باید جوابگوی ۱۷ میلیون مجرد باشید شما باید جوابگوی امت اسلامی شیعه پول درمان ندارنند پول برای فرستادن بچه به مدارس ندارنتد پول اجاره ندارنتد تو زمین خدا امانت در بندگان خداست با کلامت تایید کنی زمین شمرون متری ۴۰۰میلیون تومان .ایا نظام حقوق شهروندی کارمندان حکومت پایه حقوقشان چند درصد اجاره چنددرصد معیشت تامین اجتماعی چند درصد پس انداز ایا زندگیممکن است یا غیر ممکن اساتید دانشگاه اصلاحات وتکنوکرات جوجه آخر پاییز شما و کشت ۴۵ ساله شما ثروت افسانه ای و فقر افسانه ای بود شما لشگری مشاهده کنید امروز در جهان اسلام میدرخشد دشمنان حرات دست اندازی ندارنند اما شما اگر علوم انسانی اسلامی رعایت می کردید کشور دچار فقر نبود
    • ناشناس US ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 2
      چون خودتون مالک هزاران واحد وویلا وزمین هستید این حرفو میزنید چون به ضرر خودتان هست چرا کشورهای دیگه اینطور نیست همه جا قانون داره جز ایران که رو باد هواست مگه دولت مظارتی رو مسکن واجاره بها داشته وبه اون عمل کرده یه حرفی میزنه وول میشه املاکی وسایت دیوار قیمت میزنه ایران شده شهر هرت بی قانون کی به حرف شماست دندونتون شمردن چون میدونند کاری نمیکنید
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      ای‌کاش مسئولان محترم مربوطه به نظرات کارشناسان مجرب و دلسوزی مانند ایشان توجه نمایند.در اقتصادهای موفق با انواع تشویق ها از معافیت مالیاتی در مورد ساخت و خرید تعداد زیاد مسکن و اجاره مسکن موجب رونق آن می‌شوند و اثرات مفید آن در رشد اقتصادی کلان آن هم با بهترین نوع توزیع ثروت و درآمد به دلیل انتفاع بخش خصوصی و عمومی، اعم از کارگر و کارفرما و متخصصین و ارگان های مربوط نظیر شهرداری نمود می‌یابد و ضمن ایجاد مسکن در سطح وسیع، نهایتأ باعث کنترل خودبخودی قیمت ها به دلیل ایجاد رقابت می‌شود. طبیعی است با جوسازی‌های منفی نظیر مالیات بر خانه خالی و یا کنترل نرخ اجاره و... نیروها و سرمایه های سازنده را فراری می‌دهیم و نهایتاً با کاهش تولید مسکن در بخش خصوصی و افزایش بیکاری موجب مشکلات جدی خصوصاً برای اقشار ضعیف تر می‌شویم. باید قوانین اقتصادی بر مبنای برد-برد اقشار جامعه و تعاملات مثبت تنظیم شود؛ اگر عده ای با کارهای مفید برای جامعه سود می‌برند باید تشویق شوند.
    • پرویز IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      بهتراست بجای واردکردن سیاستهای بیدلیل برای حل مشکل مالک ومستاجرسری بدادگاهابزنیدوببینیدتلنبارشدن پروندهاوعدم رسیدگی به آنهارا‌بازدولت هم هرچندوقت یک دخالت بیمسئولانه وسردرگم دیگری میکند.
    • ناشناس IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      1 0
      این چه اسلام عدالتی است که کسی ۷سال پیش یک میلیارد اپارتمان خریده الان شده ۲۰ مییلیارد تکلیف مستاجر در قوانین اسلام چیست؟ مراجع چرا اینجا سخنی نمی گویند؟ وطایف دولت چیست؟
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      دخالت دولت در مسکن وحمل نقل بهترین راه کنترل قیمت ها در این دو بخش است ونمونه بارز این دخالت در کشورهای اروپایی مصداقی روشن است بعضی از به اصطلاح کارشناس ها بدون مطالعه تطبیقی عملا آدرس غلط به حاکمیت است.
    • N IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      خود دولت ومسئولانش باعث اینهمه گرانی وتورم وبالا رفتن قیمت هاست چه در مسکن وچه در دیگر موارد سرشان دراین گرم شده ودیگران در باره حاکمیت ملی تصمیم میگیرند
    • شهروند IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      ای مسئولین با ۲ اقدام ساده همه بحران های کشور ومسکن حل میشود۱- دولت باید فوری ۲۰ میلیون مهاجر افغان رابه کشورشان بازگرداند تابحران مسکن بنزین آب دارونان تورم گاز اشتغال و... برطرف گردد سالانه تریلیاردهاتومن هزینه مهاجران می‌شود درحالیکه کسری بودجه باعث تورم وحشتناک شده ۲-دولت باید فوری بنگاه‌های املاک ومردم راملزم به ثبت قراردادهای خریدوفروش خانه زمین باغ ويلا در سامانه املاک یاخودنویس کندتاهم سالانه مالیات سرشاری ازملاکان نصیب کشور شود وهم باعث فرار سوداگران ودلالان ازترس مالیات و عرضه چندمیلیون خانه خالی واحتکارشده ببازارگردد بخش مسکن مامن سودهای باداورده وبدون مالیات وبدون آمار شده بحدی که مهاجران غیرقانونی درشهرمشهد خانه خریدوفروش میکنند
    • شهروند IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      1 0
      اقای مسئول ۲۰ میلیون مهاجر افغان رادیپورت کنید خواهید دیدمسکن وتورم چجوری ریزش می‌کنند وکمرشکن میشوندخوب می‌فهمید ولی بخاطر اینکه فقط بفکرجیب خودتان وخوشگذرونی آقازاده هایتان هستیداگرافغانی هارابه کشورشان بفرستید تورم از ۵۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش میابد،خوروهایتان رانمیتوانید به ۸۰۰ میلیون بفروشید
    • بهاج IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      0 0
      سلام دوستان عزیز و گرامی متاسفانه دولت وشهرداری وهیچ یک از ارکانهای دیگر به فکر مردم نیستند اگه ساخت ساز از رونق افتاده هزاران شغل از رونق افتاده پس همه باید تشویق بشند برای ساخت مسکن و رونق مسکن .ان موقع هست اقتصاد مملکت می چرخه
    • علیرضا FR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
      0 0
      با این روش دستوری که به هیچ عنوان جواب نمی‌دهد دارند بی کفایتی خودشون را ماست مالی میکنند در صورتی که اگر اقتصاد سالم داشتیم همه چیز به روال عادی طی میشد پس ایراد کار در ضعف مدیریت خوشان است
    • رضا ES ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
      0 0
      این مزخرف ها نیست قیمت زمین با ید کاهش پیدا کند حالا اگر هر دولتی اراده کنه ک قیمت زمین و پایین بیاره موفق میشه
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
      0 0
      انبوه سازان و بساز بفروش ها و بنگاه های املاک بخاطر منافع چند برابری خودشان یک عمر خون مردم را تو شیشه کردن. به درک نساختن؛ دولت باید برای حل این بحران و نابود کردن این مافیا با شرکت‌های خارجی قرارداد ببنده اونا هن مسکن ارزان‌تر و هم با کیفیت بالاتر می‌سازند چند وقت پیش چند شرکت چینی که در همین کشورهای حوزه خلیج فارس هم سابقه درخشانی دارند اعلام آمادگی کردند که توانایی بالایی در ساخت سریع و ارزان و با کیفیت بالا دارند ولی همین مافیای داخلی اجازه ورود ندادند ، تو کل دنیا بخصوص بلاد کفر هرگز اجازه نمیدن تو این حوزه یعنی مسکن که با روح و روان جامعه ارتباط داره کسی سوداگری کنه ولی تو کشور اسلامی ما هنوز آقایان تازه یخورده قلقکشون اومده و هنوزم درگیر اما واگر هستند باید دولت سخت دخالت کنه سقف قیمت قرار بده و یکبار برای همیشه این بحران را حل کنه ، نکته بعدی فرمول اشتباه سود مشاوره املاک هاست مسلمه وقتی که سود این صنف از گران فروشی و قیمت تمام شده ملک یا مورد اجاره باشه ، هرگز اجازه نمیدن قیمت‌ها پایین بیاد تو کل دنیا دولت دخالت مستقیم در قیمت‌ها میکنه و کاملا کارشناسی قیمت گذاری صورت میگیره