۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۱
افزایش تولید نفت ایران به بالاترین رقم طی ۵ سال گذشته

افزایش تولید نفت ایران به بالاترین رقم طی ۵ سال گذشته

رویترز با اشاره به افزایش تولید نفت اوپک به ۲۶.۶۳ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته میلادی اعلام کرد تولید نفت ایران به بالاترین رقم طی ۵ سال گذشته رسیده است.

به گزارش بازار، تولید نفت اوپک در ماه مه افزایش یافته است. به نظر می‌رسد بالا رفتن صادرات نیجریه و عراق تاثیر کاهش تولید داوطلبانه برخی دیگر از اعضا را در ائتلاف اوپک پلاس خنثی کرده است.

اطلاعات ردیابی کشتی‌ها و منابع صنعتی نشان می‌دهد سازمان کشورهای صادر کننده نفت ۲۶.۶۳ میلیون بشکه در روز در ماه گذشته میلادی تولید کرده که ۱۴۵ هزار بشکه در روز بالاتر از ماه آوریل است.

افزایش تولید عراق در شرایطی صورت گرفته که دومین تولید کننده بزرگ اوپک به همراه قزاقستان قول داده بودند در ادامه سال جاری میلادی تولید خود را پایین بیاورند تا جبران مازاد تولید در ماه‌های گذشته را کرده باشند.

چندین عضو ائتلاف اوپک پلاس که شامل گروه اوپک روسیه و سایر متحدان می‌شود از ماه ژانویه تولید خود را پایین آورده‌اند تا با ضعف اقتصاد و افزایش عرضه تولیدکنندگان خارج از این گروه مقابله کنند. این تولیدکنندگان در روز یکشنبه تصمیم گرفتند کاهش تولید خود را در سه ماهه سوم هم ادامه دهند.

عراق و نیجریه هر کدام تولید خود را ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند و عربستان و امارات هم افزایش تولید مختصری داشتند. تنها الجزایر به خاطر نگهداری میادین نفتی، تولید خود را پایین آورد.

اوپک حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سهمیه تایید شده توسط اوپک پلاس برای ۹ عضو آن، تولید کرده که بیشتر این مازاد تولید متعلق به عراق است.

در میان کشورهایی که مشمول طرح کاهش تولید نمی‌شوند، ایران و ونزوئلا تولید خود را افزایش داده‌اند. تولید نفت ایران به بالاترین رقم طی ۵ سال گذشته رسیده است. ایران در ۲۰۲۳ علی رغم تحریم‌های آمریکا بیشترین افزایش تولید اوپک را ثبت کرد.

کد خبر: ۲۸۹٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha