۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
تحریم‌های غرب علیه ایران بی‌اثر شده‌اند
وال‌استریت‌ژورنال:

تحریم‌های غرب علیه ایران بی‌اثر شده‌اند

یک رسانه آمریکایی در گزارشی تاکید کرد: ایالات متحده به‌طور ناخواسته موجب ایجاد یک محور متشکل از کشورهای تحت تحریم شده‌ است و آن‌ها تجربه موفقی برای خنثی‌سازی این محدودیت‌ها داشته‌اند.

به گزارش بازار، روزنامه چاپ آمریکا در گزارش خود با اشاره به اینکه «هدف از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی غرب، تحت فشار قرار دادن دشمنان آمریکا بوده است» نوشت غرب با استفاده از قدرت دلار تلاش کرده است دولت‌های قدرتمند را تحت فشار قرار دهد تا آنها بدون درگیری نیروی نظامی تسلیم شوند اما آنها به‌طور ناخواسته یک اقتصاد سایه در جهان ایجاد کرده‌اند که دشمنان اصلی آمریکا را به هم پیوند می‌دهد و چین را به‌عنوان دشمن اصلی واشنگتن در مرکز قرار داده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال ادامه داد: محدودیت‌های مالی و تجاری بی‌سابقه علیه روسیه، ایران، ونزوئلا، کره شمالی، چین و کشورهای دیگر با محدود کردن دسترسی به کالاها و بازارهای غربی، اقتصاد آنها را تحت فشار قرار داده است، اما به گفته مقامات غربی و داده‌های گمرکی، پکن به طور فزاینده‌ای با تقویت روابط تجاری خود، این تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده را خنثی کرده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، اکنون بلوک کشورهای تحریم شده در مجموع از مزیت مقیاسی که بتواند از آنها در برابر جنگ اقتصادی واشنگتن محافظت کند، برخوردار شده‌اند و در حال تجارت با یکدیگر در تمام زمینه‌ها از پهپاد و موشک گرفته تا طلا و نفت هستند.

«دانا استراول» مقام سابق وزارت دفاع آمریکا و تحلیلگر اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک در این باره گفت: چین یک رقیب راهبردی است که از اراده و توانایی لازم برای تغییر شکل نظم فعلی جهانی برخوردار است.

«لی پنگ‌یو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن نیز با دفاع از سیاست‌های پکن گفت این کشور به هیچ یک از طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین سلاح نمی‌فروشد. چین در حال انجام مبادلات تجاری و اقتصادی معمول با کشورهای مربوطه بر اساس اصل برابری و نفع دوجانبه است.

وی افزود: تجارت‌های مربوطه به موجب قوانین بین‌المللی قانونی و مشروع هستند و بایستی مورد احترام و محافظت قرار گیرند.

کد خبر: ۲۸۹٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha