۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
کاهش تولید اوره در یکی از قطب های اصلی تولید | صادرات آمونیاک به صفر رسید
افت تولید و صادرات در پتروشیمی شیراز

کاهش تولید اوره در یکی از قطب های اصلی تولید | صادرات آمونیاک به صفر رسید

طبق گزارش کدال فروش داخلی  پتروشیمی شیراز در اردیبهشت ۷۵۹۳۱ تن به ارزش یک هزار و ۶۰ میلیارد تومان بوده؛ حال آنکه فروش این واحد در فروردین ۸۵۹۶۰ تن به ارزش ۸۹۹ میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان بوده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: پتروشیمی شیراز شرایط خوبی را در اردیبهشت نداشته است. بر اساس آنچه در کدال آمده، مقدار فروش داخلی این مجتمع در اردیبهشت ماه امسال ۷۵۹۳۱ تن به ارزش یک هزار و ۶۰ میلیارد تومان بوده است. حال آنکه فروش این واحد در فروردین ۸۵۹۶۰ تن به ارزش ۸۹۹ میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان بوده است.

البته مقایسه وضعیت فروش ۲ ماه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته از رشد فروش خبر می دهد. آمارها حاکی از این است که مجموع فروش داخلی ۱۶۱۸۹۱ تن و ارزش آن نیز حدود یک هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است مقدار فروش این مجتمع در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴۴ هزار و ۸۵۰ تن به ارزش یک هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان بوده که از رشد حدود ۵۷۰ میلیون تومانی در این بخش خبر می دهد.

مجموع فروش صادرات پتروشیمی شیراز در 2ماهه نخست امسال ۱۵۲ هزار و ۴۳۲ تن به ارزش یک هزار و ۸۷۳ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که مقدار صادرات این مجتمع در مدت مشابه سال گذشته آنگونه که در کدال آمده ۱۷۳ هزار و ۷۵۹ تن به ارزش ۲ هزار و ۳۸ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده افت حدود ۱۶۵ میلیارد تومانی است

مجموع فروش صادرات این مجتمع هم در این مدت ۱۵۲ هزار و ۴۳۲ تن به ارزش یک هزار و ۸۷۳ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که مقدار صادرات این مجتمع آنگونه که در کدال آمده ۱۷۳ هزار و ۷۵۹ تن به ارزش ۲ هزار و ۳۸ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده افت حدود ۱۶۵ میلیارد تومانی است.

کاهش فروش داخلی و صادراتی اوره

فروش اوره توسط پتروشیمی شیراز کاهشی شد. صورت های مالی منتشر شده در کدال نشان می دهد که مقدار تولیدات این محصول در فروردین و اردیبهشت در مجموع ۳۰۲ هزار و ۴۵۱ تن بوده حال آنکه مقدار تولید ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته ۳۰۴ هزار و ۶۷۴ تن بوده است. کاهش بیش از ۲ هزار تنی تولید اوره در شرایطی است که شیراز یکی از بزرگترین تولید کنندگان اوره در کشور محسوب می شود.

مقدار صادرات اوره کیسه ای هم در از ۵۱ هزار و ۷۷۴ تن در ۲ ماهه نخست سال گذشته به ۴۵ هزار و ۷۰ تن کاهش یافته است. ارزش صادرات این محصول هم از حدود ۷۱۱ میلیارد تومان به ۶۱۴ میلیارد تومان رسیده است. همچنین مقدار صادرات اوره فله هم از ۱۱۹ هزار و ۳۶۹ تن به ۱۰۷ هزار و ۳۶۲ تن و ارزش آن نیز از یک هزار و ۲۸۳ میلیارد و ۸۸۲ میلیون تومان به یک هزار و ۲۵۸ میلیارد و ۸۶۳ میلیون تومان کاهش یافته است.

صادرات آمونیاک به صفر رسید

هم زمان با کاهش اوره، تولیدات آمونیاک هم سیر نزولی به خود گرفته است. مقدار تولید شده آمونیاک در این مدت ۲۰۱ هزار و ۲۲۲ تن و مقدار فروش این محصول ۳۱۴۲ تن و مبلغ حاصل از فروش آن نیز ۴۷ میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که تولیدات آمونیاک در ۲ ماهه نخست سال گذشته ۲۰۲ هزار و ۶۳۰ تن و مقدار فروش آن ۴ هزار و ۵۲۳ تن و مبلغ آن نیز ۴۷ میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان بوده است. جالب اینجاست که صادرات آمونیاک در امسال به صفر رسیده این در حالی است که مقدار صادرات این محصول در مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۵۴۶ تن و ارزش آن ۴۲ میلیارد و ۲۸۲ میلیون تومان بوده است.

پتروشیمی شیراز چقدر متانول تولید کرده است؟

مقدار تولید متانول این مجتمع در اردیبهشت نسبت به فروردین کمتر بوده و از ۸۶۶۰ به ۸۲۹۸ تن رسیده است. برخلاف تولید اما مقدار فروش این محصول افزایشی بوده و از ۷۶۵۸ تن به ۸۷۲۳ تن رسیده است. با این اوصاف می توان گفت که مجموع تولید در ۲ ماهه نخست امسالحدود ۱۶۹۵۸ تن و مقدار فروش آن نیز ۱۶۳۸۱ تن و مبلغ آن نیز ۱۶۱ میلیارد و ۳۵۵ میلیون تومان بوده است. لازم به یادآوری است که در ۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۶ هزار و ۸۵۳ تن آمونیاک تولید و ۱۷ هزار و ۴۵ تن به فروش رسیده است. مبلغ آن نیز در کدال ۱۳۰ میلیارد و ۷۹۹ میلیون تومان بوده است.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha