۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
رمزگشایی از دلیل مخالفت آمریکا با صدور قطعنامه اروپا علیه تهران!
بازار بررسی کرد؛

رمزگشایی از دلیل مخالفت آمریکا با صدور قطعنامه اروپا علیه تهران!

خبرگزاری رویترز روز ۹ خرداد ماه از تهیه پیش نویس قطعنامه ای جدید توسط تروئیکای اروپایی علیه برنامه هسته ای ایران خبر داد که به گفته این خبرگزاری، ایالات متحده مخالف تصویب آن بوده است.

وحید پورتجریشی؛ بازار: خبرگزاری رویترز روز ۹ خرداد ماه از تهیه پیش نویس قطعنامه ای جدید توسط تروئیکای اروپایی علیه برنامه هسته ای ایران خبر داد که به گفته این خبرگزاری، ایالات متحده مخالف تصویب آن بوده است.

رویترز که پیشتر در گزارشی از مخالفت ایالات متحده آمریکا با قطعنامه پیشنهادی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران خبر داده بود، به نقل از سه دیپلمات اروپایی ادعا کرد که پیش‌نویس این قطعنامه بین ۳۵ عضو شورای حکام توزیع شده است.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام ارشد اروپایی، نوشت: «ما آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار داده‌ایم اما آنها همچنان گمان می‌کنند که نباید کاری برای تشدید تنش با ایران انجام داد. اما این سیاست تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است و ما معتقدیم که اکنون باید سرسختی خود را نشان دهیم.»

این قطعنامه در حالی تنظیم شده که بیش از ۱۸ ماه از تاریخ آخرین قطعنامه صادر شده علیه ایران در مجامع بین المللی و غرب می گذرد. اما نکته مهم نهفته در آن، مخالفت آمریکا است که امری کم سابقه به حساب می آید. لذا، باید دید که چه اتفاقی منجر به مخالفت واشنگتن را تصویب این قعنامه علیه ایران شده است. میزان این مخالفت نیز تا حدی بوده که یک مقام مطلع اروپایی در این خصوص به رویترز گفت: «این تلاش‌ها تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته و ما معتقدیم که اکنون زمان نشان دادن قاطعیت است».

خبرگزاری رویترز در متن گزارش خود، از عدم تمایل واشنگتن به گسترش دامنه تنش در خاورمیانه در آستانه برگزاری انتخابات آمریکا، به عنوان دلیل اصلی واشنگتن برای مخالفت با تصویب این قطعنامه خبر داده و اعلام کرد که ایالات متحده به هیچ روی، علاقمند به افزایش تنش و رویارویی با ایران آن هم پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در این کشور نیست.

تنش در بازار انرژی جهان، دغدغه فعلی آمریکا

همانطور که می دانیم، دولت آمریکا موفق شده نرخ تورم این کشور را طی یک سال گذشته و به لطف سیاست افزایش نرخ بهره بانکی به محدوده ۲ درصد برساند که نرخ مطلوب فدرال رزرو است. با اینحال، قرار گرفتن نرخ تورم ماهانه در محدوده ۲ درصد و کاهش محسوس به زیر این منطقه، همچنان منجر به ادامه نگرانی فدرال رزرو و دولت آمریکا در خصوص بازگشت احتمالی تورم در صورت آغاز کاهش نرخ بهره بانکی شده است.
حال آنکه در صورت تصویب قطعنامه اتحجادیه اروپا علیه ایران، واشنگتن باید منتظر وارد آوردن یک شوک نفتی نسبتا چشمگیر به بازار باشد. چنین شوکی، علاوه بر سخت تر شدن شرایط در کنترل قیمت ها و تورم در بازار داخلی آمریکا، منجر به استفاده دونالد ترامپ از چنین موقعیتی برای متهم کردن بایدن به عدم توانایی در ایجاد شرایط اقتصادی مطلوب در آمریکا خواهد شد. به ویژه اینکه رئیس جمهوری پیشین آمریکا به تازگی نیز در دادگاه فدرال محکوم شده و بدیهی است که از چنین فرصت بزرگی برای ضربه زدن به بایدن و تیم اقتصادی وی به سادگی نخواهد گذشت.

افزایش ریسک کشتیرانی در دریای سرخ

حملات نیروهای یمنی به کشتی های تجاری مرتبط با اسرائیل و بعضا آمریکا، بریتانیا و دیگر متحدین تل آویو در دریای سرخ، تا همین جای کار نیز منزج به افزایش چشمگیر قیمت کالاهای صادراتی از آسیا به اروپا و همچنین، هزینه کشتیرانی در آب های دریای سرخ شده است. به طوریکه بسیاری از خطوط کشتیرانی بزرگ جهان همچون مرسک، فعالیت خود در این آب ها را تا حد زیادی کاهش داده و در برخی مقاطع زمانی به طور کامل قطه کرده اند که این به معنای ایجاد اختلال در توزیع کالای آسیا در غرب خواهد بود.

افزودن مشکلی جدید در دریای سرخ یا بازار انرژی جهان، به هیچ عنوان به سود دولت بایدن نخواهد بود.

به طور حتم، میزان مخاطرات کشتیرانی در دریای سرخ با تصویب قطعنامه ای جدید علیه ایران افزایش یافته و هزینه حمل بار در این مسیر نیز با افزایش مواجه خواهد شد؛ موضوعی که به ویژه در استانه برگزاری انتخحابات ریاست جمهوری آمریکا، مطلوب شخص بایدن و حزب دموکرات نخواهد بود. باید به این نکته توجه داشت که بایدن در قیاس با سلف دموکرات خود یعنی باراک اوباما، نتوانسته در حوزه سیاست خارجی، نقش آفرینی مطلوب ایالات متحده را داشته باشد که البته بخشی از آن نیز به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و تنش های ژئوپولیتیکی حاکم بر جهان فعلی است. با اینحال، صرف نظر از قیاس شرایط در دوران بایدن و اوباما با ترامپ، باید این را در نظر داشت که کارنامه بایدن در بسیاری از حوزه ها، به ویژه سیاست خارجی، کارنامه چندان موفق و در سطح ایالات متحده به عنوان داعیه دار رهبری جهان نبوده و از این جهت در موضع ضعف قرار دارد. لذا، افزودن مشکلی جدید در دریای سرخ یا بازار انرژی جهان، به هیچ عنوان به سود دولت بایدن نخواهد بود.

کاهش قدرت چانه زنی آمریکا در سرزمین های اشغالی

ایالات متحده به خوبی متوجه این موضوع شده است که برای مذاکره کنش گرانه با نیروهای مقاومت در منطقه مانند حزب الله یا حماس، نمی توان حامی اصلی جبهه مقاومت یعنی تهران را نادیده گرفت. لذا، جدیت و میزان موفقیت در مذاکرات احتمالی میان واشنگتن و نیروهای مقاومت، نیازمند کاهش تنش با تهران است. از سوی دیگر، عملیات موشکی تهران علیه تل آویو، فارغ از میزان اثربخشی فیزیکی آن، این پیام را برای آمریکا در بر داشت که خطر تهدید موجودیت اسرائیل، دستکم به سطوح بسیار بالاتری در قیاس با گذشته رسیده و هرگونه افزایش تنش با ایران، آن هم در اوج دوران حملات اسرائیل به رفح و کشتارجمعی گسترده در سرزمین های اشغالی، می تواند با واکنش احتمالی ایران مواجه شود که این موضوع، چیزی جز تهدید بیشتر امنیت اسرائیل در بر نخواهد داشت.

بدیهی است که جو بایدن تاکنون نیز دستکم حمایت لابی های رادیکال صهوینیستی همچون آیپک در آمریکا را تا حد زیادی از دست داده و به نظر می رسد آراء آنها نزدیک به صندوق ترامپ باشد.

حال این دو گزاره را با یکدیگر مقایسه کنید: اقدام ترامپ برای تاسیس سفارت آمریکا در اورشلیم و به رسمیت شناختن آن به عنوان خاک صهیونیست ها در دولت ترامپ و شکل گیری حملاتی کم سابقه علیه صهیونیست ها طی دوره ریاست جمهوری جو بایدن.

بدیهی است که جو بایدن تاکنون نیز دستکم حمایت لابی های رادیکال صهیونیستی همچون آیپک در آمریکا را تا حد زیادی از دست داده و به نظر می رسد آراء آنها نزدیک به صندوق ترامپ باشد. لذا، در صورت وخیم تر شدن شرایط امنیتی علیه اسرائیل، به طور حتم تمامی آراء طیف صهیونیست رادیکال آمریکا به سمت ترامپ و حزب جمهوریخواه سوق پیدا خواهد کرد که چنین گزینه ای مطلوب بایدن و حزب دموکرات نخواهد بود.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 25
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      25 30
      با سلام. آمریکا و متحدانش بدانند. ما مردم ایران قدر گفتار واندیشه های شهدا را در مورد شیطان بزرگ می دانیم و تا پای جان ایستاده ایم.
      • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
        7 5
        افرین .شما و همدست هاتون دلار ذخیره کردین و بدنبال افزایش دلار و طلا خودتون هستین که جنگ و اشوب در منطقه و تحریم و خیلی زیاد دوست دارید. مردم عادی ایران باهیچ کشور یا گروهی یا هیچ دین و نژادی جنگ و دشمنی ندارد بجز عده ای چون شماها
      • ایران IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
        0 0
        در دنیای زور و استبداد ترسوها زیر بار ظلم ظالم ذلیلانه زندگی خفت بار کرده و خواهند مرد. لبیک یا حسین
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      4 4
      وقتش رسیده که آژانس اتمی راازایران اخراج کنند
    • ع ا ز CA ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      4 4
      در چنین شرایت سخت غرب آسیا و جنگ در غزه که دنیا آن را محکوم میکنند و داد‌گاه لاهه که خودش بطور رسمی اسرائیل را بعنوان نقض حقوق بشر حکم باز داشت سران نظامی و است و زیر را صادر میکند چرا دولتهای اروپای بجای محکوم کردن سران اسرائیل که در مقابل دارند ایران را تحریم میکنند .
    • Mahdi قاسم سلیمانی IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      3 3
      دشمنی آمریکا با تمام ملل جهان اثبات شده است.دوستی آمریکا با منافع تما کشورها مغایرت دارد.اگر دوستی هم باشد بدون استثنا از خوی استعمارگری اش هست ولا غیر... اما مسولین ما هم که قدرت ایران از مردمش میباشد به اقتصاد ویک انقلاب اقتصادی مبتنی بر آرمان ایرانی تلاش کنند... تا در همه حال مردم همان یاریگر وتداوم دهنده ارزش‌های ملی باشند.اصل تمام قوانین اگر بر وفق مراد ملت نباشد هر سیاست آهنینی هم باشد رو به زوال است. میدان را برای مردم محیا کنند مردم از مسئولین بهتر مدیریت میکنند
    • عبدالکريم منافی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      2 2
      از آنجایی که تروئیکای اروپایی همچنان نقش پادویی آمریکا را ایفا می نمایند لذا بلوف زدن های حاکمان جنایتکار آنها هرگز قابل اعتنا نخواهد بود و مخالفت ابر جنایتکار آمریکای مکار جهان خوار نیز نه از روی دلسوزی و حمایت از ایران مظلوم مقتدر؛بلکه از روی استیصال و پذیرش شکست مفتضحانه در برابر قدرت رو به افزایش اعجاب انگیز در داخل و خارج از کشور است.تکریم جهانی و ادای احترام اکثر ملت ها و سران دولت های جهان حتی برخی از دشمنان تاریخی ایران؛نسبت به شهادت رئیس جمهور خدمت و همراهان آیسان نیز گویای بارز این بینش است.دشمنان بدانند و دانسته اند کشور ایران اسلامی طلایه دار حمایت از ملت ها و دولت‌های آزاده و مستقل و نیز تنها حامی ملت های مظلوم جهان است که در شرایط آخرالزمانی و شکست استکبار جهانی و رژیم غاصب؛جعلی و کودک کش صهیونیستی؛پرچم حکومت عدل الهی را توسط ولی امر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظ الله تعالی به صاحب اصلی یعنی مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف تحویل داده خواهدشد و این مهم وعده صادق الهی است.
    • دانشیا ر. دانشگاه. IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      2 3
      دشمنی مساوی تحریم شدید. وفقر شدید مردم. ومهاجرت تخبگان وسرمایه داران. وورشکستگی تولید. و.و.و‌د عواقب جبران ناپدیر. صلح وتعامل. با دنیا. پیشرفت. در کل زمینه ها. علمی اقتصادی تولید. بازرگانی. ودارویی وپزشکی و و و و حالا. ادم عاقل وباسواد. قضاوت. کنه. ......استکبار ستیزی،،خوبه ولی حد واندازه داره. برادر من.....
    • کاکا IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      1 0
      لطفا دلال های دلار و عزیزانی که سرمایه شون رو تبدیل کردند نظر و جو ندن ببینیم نطر بقیه چیه شما هم اگر جیگر ضرر نداری سرمایتو تبدیل نکن نفرین کلی بیمار که داروهای نایاب از بازار تهیه میکنند پشت پولته بنظر من که خدا رو شکر داره یه پالس های خوب میاد اگر اخبارش درست و صحیح باشه خواهشا بچه هاتون رو با بلا کارد اگر دلار فلان بشه ما بازم میایم جایی نفرستید
    • ناشناس IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      3 1
      با سلام آمریکا اگر منافعش ایجاب کند ،ایران که سهله،کره شمالی را هم سر جاش مینشونه و خلع سلاحش میکنه.
    • ناشناس IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      5 9
      کاملا مشخصه که اگر ایران و عربستان نفت خود را به بازار جهانی عرضه نکند ، مردم اروپا سرما را تا استخوان خود احساس می کنند ، درست مثل وقتی که روسیه از ارسال گاز به اروپا خودداری کرد ، در بعضی از خانه ها جسد های یخ زده یافت شد . اگر ایران تحریم شود ، نفت کمتری به اروپا ارسال می شود ؛ قیمت بنزین ، گاز ، و صنایع حاصل از ان افزایش میابد و در پی این افزایش قیمت ، امریکا و اروپا شاهد اعتراضات مردمی برای گرانی خواهد بود ، امریکا متوجه شده ولی سایر اروپایی ها خیر...
    • انسانم آرزوست IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      7 8
      آمریکایی ها اخیرا وضعیت استراتژیک ایران در منطقه را بهتر از اروپایی های متوحش و متوهم درک کردند . اونها جوانب و حوادث پسا قطعنامه‌ را می‌دانند بنابراین سعیشان در اجرايي نشدن و عدم صدور قطعنامه شورای حکام است . عنگلیس مادر فتنه در جهان باید مجازات شود .
    • علی IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      1 2
      چونکه سیاست پدرومادر نمیشناسه فقط ملت ایران داره بدبخت تر میشه و سیاستمدارانش همه خواب و در رفاه کامل و غرب نشینن و پولهای ملت تو امریکا و اروپاست
    • پرویز خوروش IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      2 1
      کس کار اروپاها امریکاست بدون اون حتی یک لیوان اب زهر مار نمکنند
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      2 1
      من فقط موندم عنگلیس با این همه توطئه علیه کشورمان ، چرا هنوز در سفارتش در کشور مان باز است ؟؟؟؟
    • تاری IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      1 1
      اروپا بدون آمریکا آب نمی خورد سیاست یک بام دو هوا
    • داودسلطانی IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      3 1
      اقای جوی بایدن پی برده است صدورقطعنامه برعلیه ایران بنفع انان نیست باین دلیل مخالفت میکند
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      0 0
      عجب خیال پردازید
    • علی صفی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      0 2
      ایرانی ها چقدربدبخت و ناقص عقل هستند اگر نفهمیدند که اروپای بدون اجازه آمریکا ها آب هم نمی خوردند
    • سعید IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      3 1
      سلام همین طور که امام خمینی فرمودن آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکند ما که ۴۰سال است تحریمیم دیگه چه غلطی میخوادبکند
      • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
        1 1
        ما خاک بر سر با حقوق هشت میلیون داریم با گرونی دست و پنجه نرم میکنیم
    • علی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
      0 1
      من یک بازنشسته تاُمین اجتماعی هستم ودرحال حاضرهم جایی مشغول کارهستم یکی ازدوستان راجب به دلارصحبت کردنددرتاُییدفرمایش ایشان بایدبگم بنده سه تایک دُلاری تاشده چندسالی بودداشتم تاچندماه پیش که یکی ازدوستان باعث شدکه دوتاشدنددوست عزیزاین روگفتم که بدونی اینطورکه فکرمیکنی نیست البّته مُنکرنیستم هستندجانورانی که تحت هرشرایطی دنبال سودومنفعت هستن دراینطورشرایط بهتره انسان یکلحظه خودش روجای اون افرادی بزاره که مصیبت دیده هستند بعدتصمیم روواگذاربه وجدانش بکنه انسانم آرزوس
    • بر طرف IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
      0 0
      هر که فکر منافع خودش امریکاه این میدون که اگر آقایان آقازاده پولشون از بانک وسرمایه بازار امریکاه بردارن به نفعش نیست سیاست پدر مادر نداره
    • محمدرضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
      0 0
      چقدربعضی هادل بسته شیداامریکاهستندامریکافقط برای کسانی هنوزقدرقدرت است دررویا هستندآنهاکه امریکاونگهبان خودقرارش دادنددل کندندپشم پیلیش ریخت تمام شدامریکاازخودمراقبت کندیاالله داره
    • بهرام IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
      0 0
      سلام. ایران ژاندارم آسیاست وچوب فلک دردستان اوست که ژاندارم بین المللی مخالف بکاربردن چوب زوروفشاراست .دیروزمستندی درباره جنگ جهانی دوم میدیدم که چگونه قدرتمندان ضعیفها وناتوانها را بابمبهای آتشزا واتم وغیره زیرپای خودنابودمیکردند.ماهنوزامکانات دفاعی وبازدارنده کافی نداریم وبایدازدرجازدن بیرون بیائیم.