۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
تعیین سقف اجاره بها برای تهران| بذرپاش: اجرای سقف اجاره بها در پایتخت قطعی است
«بازار» گزارش می دهد

تعیین سقف اجاره بها برای تهران| بذرپاش: اجرای سقف اجاره بها در پایتخت قطعی است

سقف اجاره بها برای تهران از سوی شورای مسکن استان ها تعیین شده و در هفته جاری از سوی بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: قانون ساماندهی مسکن امسال شکل و شمایل بهتری نسبت به خود گرفته و حالا که تعیین سقف اجاره بها برای اولین بار به قانون تبدیل شده است مستاجران با این امید که امسال التهاب بازار مسکن کاهش خواهد داشت به دنبال پیدا کردن واحد مسکونی مناسب و متناسب با قدرت مالی خود هستند.

اجاره مسکن با آغاز فصل خرداد ماه رسما استارت خورده است و رفته رفته با تعطیلی مدارس و پایان امتحانات باید منتظر داغ شدن تنور بازار مسکن باشیم

اجاره مسکن با آغاز فصل خرداد ماه رسما استارت خورده است و رفته رفته با تعطیلی مدارس و پایان امتحانات باید منتظر داغ شدن تنور بازار مسکن باشیم. امسال برای نخستین بار دولت در بازار مسکن دخالت کرده و آنرا برای خود افتخاری محسوب می کند.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی معتقد است که پیش از این هیچ ابزاری برای کنترل بازار اجاره مسکن نداشتیم که خوشبختانه با قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها می‌توانیم از قشر مستاجران حمایت‌های خوبی را داشته باشیم.
نکته‌ای که امسال بازار مسکن را نسبت به سال‌های قبل متمایز ساخته است این است که دولت برای اولین بار در بازار مسکن به صورت مستقیم دخالت خواهد کرد.

مستاجران امسال با سه بازیگر «قانون تعیین سقف اجاره‌بها»، «سامانه خودنویس با کد رهگیری رایگان» و در نهایت «وام ودیعه مسکن» مواجه هستند

مستاجران امسال با سه بازیگر «قانون تعیین سقف اجاره‌بها»، «سامانه خودنویس با کد رهگیری رایگان» و در نهایت «وام ودیعه مسکن» مواجه هستند. اگر چه هر سه مورد می‌تواند از نظر روانی بر بازار اجاره مسکن تاثیر بگذارد اما در عمل همه‌چیز به تورم عمومی و نرخ ارز بستگی دارد.

تعیین سقف اجاره بها برای تهران| بذرپاش: اجرای سقف اجاره بها در پایتخت قطعی است

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید نرخ تورم در تهران بالاتر از ۳۰ درصد است آیا سقف اجاره بها برای تهران تعیین می شود؟ خاطر نشان کرد: برای تهران نیز سقف اجاره بها تعیین می شود. اما تا چند روز آینده و احتمالا تا شنبه هفته جاری صبر کنید تا نتیجه نهایی اعلام و ابلاغ شود.

بذرپاش: برای تهران نیز سقف اجاره بها تعیین می شود. اما تا چند روز آینده و احتمالا تا شنبه هفته جاری صبر کنید تا نتیجه نهایی اعلام و ابلاغ شود

او گفت: به شورای مسکن استان تهران اعلام کرده ام که این هفته سقف اجاره بها برای تهران تعیین و نهایی شود.

بذرپاش تاکید کرد: برای اینکه به جزییات بیشتری برسیم فردا جلسه ای با همکاران خود دارم که موضوع تعیین سقف اجاره بها برای تهران نهایی شود تا ابلاغ شود.

تعیین سقف اجاره بها برای تهران| بذرپاش: اجرای سقف اجاره بها در پایتخت قطعی است

مجید گودرزی کارشناس حوزه مسکن درباره قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره می گوید: «امسال قانونی برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره تصویب شده که به نظر می‌رسد مصوبه خوبی است. ضمانت اجرایی بالایی برای آن تعریف شده است. امید می‌رود پس از سال‌های متمادی تا حدودی فشار از روی مستاجران برداشته شود.»

گودرزی: وضعیت فعلی بازار اجاره برای مردم قابل ادامه دادن نیست، مگر اینکه قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کند

وی افزود: «وضعیت فعلی بازار اجاره برای مردم قابل ادامه دادن نیست، مگر اینکه قیمت‌ها کمی کاهش پیدا کند. اکنون در اغلب موارد، ۱۰۰ درصد درآمد خانوار صرف هزینه‌های مسکن می‌شود که قابل قبول نیست و فشار زیادی بر خانوارها وارد می‌کند. این وضعیت همچنین مشکلات اجتماعی زیادی را با خود به همراه دارد.»

او در این باره توضیح داد: «همه‌چیز به این بستگی دارد که قانون مذکور به چه نحوی اجرا شود. تا کنون بازار مسکن هیچ قانونی نداشته و این مصوبه امیدها را زنده کرده است تا قفل بازار مسکن شکسته شود و این فشار بی‌امان از روی دوش خانوارهای مستاجر کاهش یابد.»

طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن تعیین سقف اجاره برای مناطقی که نرخ تورم آن‌ها بیش از ۳۰ درصد باشد امکان‌پذیر است

اما در مقابل برخی کارشناسان نیز معتقد هستند که طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن تعیین سقف اجاره برای مناطقی که نرخ تورم آن‌ها بیش از ۳۰ درصد باشد امکان‌پذیر است. به همین منظور به نظر می رسد در برخی استان ها تعیین سقف اجاره بها منتفی باشد.

اما برخی کارشناسان و فعالان بازار مسکن می‌گویند که طبق قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، نرخ گذاری بازار اجاره باید از قیمت گذاری تبعیت کند. این اظهارات نشان می‌دهد که وقتی قیمت ملک و نهاده های تولید مسکن روند رو به رشدی دارد باید به افزایش نرخ اجاره بها تن داد. اما این افزایش اجاره بها نباید بیشتر از تورم موجود و عمومی باشد.

تعیین سقف اجاره بها برای تهران| بذرپاش: اجرای سقف اجاره بها در پایتخت قطعی است

بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا دخالت دولت در بازار مسکن و اجاره بها می تواند برای بخش مسکن مفید باشد؟ گفت: این آدرس غلط است که به بخش مسکن داده می شود که دولت ها در تمام دنیا در مسکن و اجاره داری دخالت می کند. چرا که اگر دولت ها در بخش مسکن دخالت می کنند آن بخش مسکن استیجاری است که خود دولت ها احداث کرده اند.

ستاریان: این آدرس غلط است که به بخش مسکن داده می شود که دولت ها در تمام دنیا در مسکن و اجاره داری دخالت می کند

وی تاکید کرد: هیچ گاه دولت ها در روابط موجر و مستاجر دخالت نمی کند. یعنی اگر قیمت مسکن کاهش یافت اجاره بها نیز افت کند. اما وقتی مسکن تولید نمی شود نمی توان به روش پلیسی قیمت را کنترل کرد. در قوانین مدنی کشور موضوع موجر و مستاجر به طور کامل دیده شده است.

اگر چه دولت درصدد است تا بازار اجاره را به دور از التهاب نشان دهد اما در همین ماه گذشته و در اردیبهشت ماه یعنی قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات اجاره‌بها در سطح کشور ۴۳ درصد در قراردادها افزایش پیدا کرد.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شنبه IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      0 0
      دولت خودرو راعرضه نمی کند که قیمت انرا افزایش دهد تقریبا سالی سه بار قیمت انرا افزایش می دهد حالا می خواهد قیمت اجاره را مثل خودرو سالی سه بار افزایش دهد همان بهتر که دخالت نکند یامانند دلار ...اجناس بادلار گران می شود اما با پایین امدن دلار ارزان نمیشود چرا؟