۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶
اولین دستگاه شستشوی خطوط جاده‌ای در یزد طراحی و ساخته شد
رئیس اداره ایمنی راه‌های یزد:

اولین دستگاه شستشوی خطوط جاده‌ای در یزد طراحی و ساخته شد

یزد- رئیس اداره ایمنی راه‌های یزد گفت: اولین دستگاه شستشوی خطوط جاده‌ای با روشی نوین و الگوبرداری از نمونه‌های خارجی، با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در یزد طراحی و ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از روابط‌عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یزد، مصطفی عزیزی از طراحی و ساخت اولین دستگاه شستشوی خطوط جاده‌ای با روشی نوین و الگوبرداری از نمونه‌های خارجی، با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در یزد خبر داد و گفت: این دستگاه علاوه بر تسریع در شستشوی خطوط و ماندگاری و افزایش طول عمر و بهره‌وری آنها، موجب صرفه‌جویی تا ۸۵ درصد در هزینه های خط کشی خواهد شد.

رئیس اداره ایمنی راه‌ها با بیان اینکه یزد در مرکز کشور بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب کشور را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: به دلیل شرایط جغرافیایی استان، کمبود بارش، وجود کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی در بخش‌های مهمی از مسیر و... بخش عمده‌ای از خط‌کشی‌های انجام شده (که برای اجرای آن هزینه‌های بسیاری صرف شده است) در مدت‌زمان کوتاهی دچار تیرگی و سیاه‌شدگی می‌شود.

عزیزی اذعان کرد: این امر موجب می‌شود خطوط ترافیکی در مدت‌زمان کمتری نسبت به طول عمر مفید خود نیازمند احیا شده و در صورت عدم احیا عملاً کارایی موردنظر را از دست می‌دهند. از سوی دیگر به دلیل قیمت بالای رنگ، رنگ‌آمیزی مجدد، هزینه زیادی در پی داشته و مقرون‌به‌صرفه نیست، ضمن اینکه در صورت این رنگ‌آمیزی‌های مجدد خط‌کشی‌ها از استاندارد موردنظر ضخیم‌تر شده و در اثر عبور وسایل نقلیه و سایش، زودتر از موعد دچار لایه‌برداری از رنگ و تخریب سطح خط‌کشی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد یکی از دلایل عمده تصادفات، عدم وجود خط‌کشی یا کم‌رنگ بودن آن است، گفت: خط‌کشی‌ها تقریباً یک الی دو ماه پس از اجرا به دلیل آلودگی محیط، فعالیت کارخانه‌های مجاور، عبور لاستیک ماشین از روی آنها و کمبود بارش دچار سیاهی می‌شوند و کم‌شدن دید در مسیر به‌خصوص در هنگام شب نیز برای رانندگان خطر بزرگی به همراه دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا اداره ایمنی راه این اداره کل به‌منظور افزایش کارایی خط‌کشی‌ها، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در بودجه‌های عملیاتی، با الگوگیری از نمونه‌های موفق اجرا شده در خارج از کشور، اقدام به طراحی و ساخت دستگاه مکانیزه شستشوی خط، نمود.

عزیزی اذعان کرد: ابتدا اجزا و نحوه کنار هم قرار گرفتن آنها در نرم‌افزار solidworks مدل‌سازی شد و پس از انجام چندین مرحله آزمایش جهت بهینه‌سازی مصرف آب، میزان تمیزکاری، میزان تغییر بازتاب نور، مراحل ساخت دستگاه با اولویت رفع معایب نمونه خارجی، آغاز شد.

رئیس اداره ایمنی راه دررابطه‌با نحوه کارکرد این دستگاه، ابراز کرد: در مرحله اول کف‌صابون بر روی خطوط جاده به مقدار مناسب پاشیده شده، دو ردیف فرچه با تراکم به‌خصوص روی سطح خطوط به صورت دورانی در دو نوبت عملیات پاک‌سازی را انجام می‌دهند. آب با فشار متعادل بر روی خطوط پاشیده شده و شست‌وشو را کامل می‌کند. در مرحله آخر دستگاه مکنده‌ای آب‌های آلوده و کثیف را به صورت کامل از سطح جاده جمع‌آوری می‌کند.

وی همچنین به صرفه‌جویی ۸۵ درصدی این دستگاه در هزینه ها اشاره و تصریح کرد: با در نظر گرفتن مبلغ ۳۰ هزار ریال به عنوان بهای واحد شستشوی خط و ۲۰۳ هزار و ۲۵۵ ریال به عنوان بهای واحد تهیه مصالح و خط کشی ممتد با عرض ۱۵، با رنگ سرد، مشاهده می شود که در صورت شستشوی خط به جای اجرای خط کشی مجدد در حدود ۸۵ درصد در هزینه صرفه جویی می شود.

وی ارتقاء عملیات شستشو با استفاده از فرچه‌های دوار، کاهش مصرف آب، کاهش پخش و جاری شدن آب در سطح جاده، شستشو و آب‌کشی چند مرحله‌ای که موجب تمیزی بیشتر و مؤثرتر می‌شود، جمع‌آوری آب‌های آلوده از سطح محور توسط سیستم مکنده (برخلاف نازل‌های شستشوی دستی که آب‌های آلود را بر سطح محور به جا گذاشته و آسیب‌های بسیاری در پی دارد) و... را از جمله مزایایی دستگاه مذکور برشمرد.

کد خبر: ۲۸۹٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      6 4
      اشغالترین و بی کیفیترین جاده های کشور برای یزده اونوقت شستشوی خطوط خیلی جالبه
    • علی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      5 0
      دست اندازهاوچاله چوله ها رااول درست کنید،بعدشستشو.
    • محمد IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      2 0
      یعنی میخوان چاله ها رو با آب پر کنن جالبه
    • CH ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      0 0
      خداوکیلی الکی نشورید خطوط اول بفکر چاله چوله ها باشید بعد او پیشکش هر خیابان میری باید جلوبندی هفتگی درست بکنی موندم شهردار شهر سازی و اداره راه کور هستن نمیبینه با خودرو شخصی خودش بیرون نمیره آخه چه وضعشه مثل گاوی که از استراحت گاه میره تو تویله یونجه بخوره وبرعکس چشماش کجاشه نمیبینه والله این شستشو دیگه باشه پیشکش فقط عوارض خوب بلدن مالیات هزار کوفت زهر مار بگیرن ولی کاری نمیکنن مثلا دروازه قرآن یک طرف ورودی درست کردن تمام خروجی و باقی گذاشت وهمون تیکه درست شد بوجه تمام شد آدم بی شخصیت نیستم ولی دیگه بریدیم چون بخور بخور دارین اگر شخصیت داشتین اینو نمی‌گفت اینطوری بفکر مردم باشید یخورده مردم گرفتارن ندارن خجالت داره به خدا استان که تو جهان تک شده باقیش خودتون درک کنید منظورم چیه