۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
وضعیت شرکت های انبوه سازی در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
تحلیل شاخص انبوه سازی

وضعیت شرکت های انبوه سازی در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

وضعیت بنیادی اکثر شرکت های انبوه سازی خوب است و شاخص این صنعت با عبور از مقاومت سنگین ۲۰۹۰۰ واحد میتواند به سمت اهداف بالاتری پرتاب شود.

هادی بهرامی؛ بازار: شاخص کل صنعت انبوه سازی در بورس در اواخر سال ۱۳۸۳ با افزایش ۳۷۵ درصدی از ۱۰۰ به ۴۸۰ واحد رسید که به دنبال آن نیز شرکت های فعال در این صنعت با رشد خوبی همراه شدند؛ پس از آن، شاخص مدت ۶.۵ سال را صرف ریزش، انباشت و ریز نوسانات زیر مقاومت ۴۸۰ واحدی کرد و مجددا با عبور از آن توانست با افزایش ۱۶۵ درصدی از محدوده ۴۸۰ به ۱۲۹۸ واحد دست یابد. شاخص انبوه سازی پس از ایجاد یک سقف در سال ۱۳۹۲ مجددا با ریزش مواجه شد و با صرف ۵ سال زمان، به میزان ۱۵۴۴ درصد رشد کرد که بزرگ ترین رشد تاریخی شاخص بود و پس از ایجاد یک سقف در اوج طمع و امیدواری شروع به ریزش ۷۵ درصدی کرد و پس از مدتی رنج زدن توانست ۲۸۷ درصد صعود را به ثبت برساند که در حال حاضر با واکنش منفی به سقف در محدوده ۱۶ هزار و ۱۱۰ واحد قرار دارد.


تکنیکال شاخص انبوه سازی
شاخص صنعت انبوه سازی پس از ایجاد یک سقف در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ شروع به افت ۴۲ درصدی کرد و پس از لمس یک کف عمیق توانست با افزایش ۵۵.۵ درصدی به ۱۹۰۰۰ هزار واحد برسد و مجدد با افت ۱۵ درصدی مواجه شد که در حال حاضر ۱۶۱۱۰ واحد قرار دارد. محدوده ۱۵۵۰۰ واحد حمایت معتبر شاخص میباشد که با حفظ آن میتوان به اهداف ۱۹ و ۲۱ هزار واحد فکر کرد؛ اما اگر حمایت ۱۵۵۰۰ واحد از دست برود، حمایت ۱۳۷۰۰ واحد در دسترس خواهد بود که در نهایت منجر به ریزش بیشتری خواهد شد. شاخص با عبور از مقاومت ۲۰۹۰۰ واحد میتواند به اهداف بالاتری دست یابد که با افزایش تقاضا در بازار ملک و پروژه های ساختمانی، افزایش تقاضای سهم در بازار و سیاست های حمایتی ممکن روند صعودی بعدی شدت داشته باشد.

وضعیت شرکت های انبوه سازی در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟


موقعیت شرکت های انبوه سازی
شرکت های ساختمانی سودسازی خوبی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ داشته اند که بیشتر به دلیل افزایش تقاضا در پروژه های ساختمانی و سیاست های دولت میباشد و همین موارد باعث شد تا نرخ فروش، سود خالص، حقوق و دستمزد و اشتغال و در نهایت جذابیت سهم از دید فاندامنتال بیش از پیش شود و قیمت سهم های انبوه سازی متاثر از شرایط بنیادی شان شروع به افزایش کنند که نرخ رشد های بسیار خوبی را هم به ثبت رساندند. بنظر می آید در سال ۱۴۰۳ با افزایش نرخ دلار، تورم و ساخت و ساز های شرکت های انبوه ساز سودآوری این صنعت بیشتر شود و سهم ها جذاب تر از قبل معامله شوند؛ پس در نتیجه میتوان سهام املاک و مستغلات را در قیمت های مناسب و محدوده های کم ریسک خریداری کرد تا بازدهی بیشتری را نسبت به ریسک متحمل شده کسب کنیم.


مقایسه بازدهی شاخص ها
شاخص صنعت انبوه سازی از بهمن ماه ۱۴۰۰ بازدهی ۲۸۵ درصدی را به ثبت رسانده است؛ این در حالیست که شاخص کل بورس بازدهی ۱۱۸ درصدی و قیمت سکه طلا به عنوان نماینده تورم، دلار، نقدینگی و شرایط اقتصادی خارج از جو بورس بازدهی ۲۳۰ درصدی داشته است که نشان میدهد شاخص گروه املاک و مستغلات بازدهی بیشتری نسبت به کلیت بورس و قیمت تمام سکه طلا داشته است و باید دید که آیا در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ با این روند پیش خواهیم رفت یا خیر.

وضعیت شرکت های انبوه سازی در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

کد خبر: ۲۸۹٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha