۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
مالیات ۵۰ درصد اصناف صفر شد
رئیس‌ سازمان امور مالیاتی کشور:

مالیات ۵۰ درصد اصناف صفر شد

سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد اصناف و مشاغل، مودیان حوزه اصناف و مشاغل و بازار مالیاتشان صفر شده است.

به گزارش بازار، سیدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در مورد تغییرات سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه دولت، گفت: چند دهه است که در اسناد بالادستی، مکرراً مقام معظم رهبری تاکید کردند که باید اتکای بودجه دولت به منابع نفتی کاهش پیدا کند. این موضوعی است که بین طیف‌های مختلف فکری در حوزه اقتصاد و در حوزه سیاست، مورد توافق است.

وی افزود: نفت هم برای همه کشورها از جمله کشور ما یک سرمایه و دارایی بین نسلی است باید برای نسل‌های آتی سرمایه‌گذاری شود. متاسفانه سالیان سال به علت باز بودن شیر نفت، سهم آن در تامین هزینه‌های جاری کشور بسیار بالا بوده است و اساساً یکی از دلایل اصلی تورم امروز ما وابستگی به نفت است.

درآمدهای نفتی به دلیل شرایط تحریم و قیمت جهانی نفت دچار تغییر می‌شود اما هزینه‌های دولت متناسب با این شرایط کاهش پیدا نمی‌کند. در حقیقت هزینه‌ها همواره با یک شیبی در حال رشد هستند.

تورم غیرمنصفانه‌ترین شکل مالیات از طبقات محروم است
سبحانیان با اشاره به اینکه دولت‌ها در گذشته کاهش درآمدهای نفت را با اتکا به منابع بانکی جبران می‌کردند، گفت: خلق نقدینگی، خلق پایه پولی از محل کاهش درآمدهای نفتی اتفاق می‌افتاد و این تورمی است که متاسفانه ما شاهد آن هستیم. یک تورم پایدار مزمن و بالا که سفره مردم را کوچک می‌کند.

بنابراین اگر کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که ما باید درآمدهای مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم برای این است که تورم کاهش پیدا کند برای این است که سفره مردم کمتر آسیب ببیند. تورم بدترین و غیرمنصفانه‌ترین شکل مالیاتی است که از عموم مردم به ویژه از طبقات محروم گرفته می‌شود.

وی گفت: این در حالی است که مالیات ستانی قاعده‌مند که ما امروز با شتاب خوبی به آن سمت پیش می‌رویم، مالیات ستانی عادلانه و هوشمند است که مورد تاکید جدی رئیس جمهور محترم هم بود. این نظام مالیاتی نقطه زنی می‌کند و مالیات را از ثروتمندان می‌گیرد و در میان آحاد ملت به ویژه طبقات محروم باز توزیع می‌کند.

سهم ۵۲ درصدی مالیات در تامین مالی دولت در سال ۱۴۰۲
رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: در دهه گذشته تقریباً حدود ۳۶ درصد از منابع عمومی بودجه ما از محل مالیات تامین می‌شد و مابقی که حدود ۶۴ درصد بود را از محل عمدتا درآمدهای نفتی تامین می‌کردیم. با اتفاقاتی که در دولت سیزدهم رقم خورد تحول در نظام مالیاتی بود. با اقداماتی که در سال گذشته انجام شد، حدود ۵۲ از منابع بودجه دولت را از محل مالیات‌ها تامین کردیم.

کمتر از ۵۰ درصد سهم نفت و سایر منابع درآمدی دولت مثل اوراق و فروش اموال و ... شده است. این یکی از آرزوهای دیرینه نظام حکمرانی کشور بود که با اقداماتی که در دولت سیزدهم رقم خورد این اتفاق حاصل شد. تمرکز ما به صورت جدی در مبارزه با فرار مالیاتی است.

جزئیات مهم‌ترین پرونده‌های فرار مالیاتی در دولت سیزدهم / ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شد
وی با بیان اینکه بحث مهم ما تمرکز بر دانه درشت‌ها است و همچنین مبارزه جدی با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید، ما فقط در سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پرونده جدید مالیاتی را شناسایی کردیم، گفت: توانستیم از محل شناسایی مودیان جدید، بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی را تامین کنیم.

در حوزه فرار مالیاتی تمرکز جدی شد امروز با دستگاه‌های مختلف در سطح حاکمیت و با استفاده از ابزارهای نوین و شرکت‌های دانش بنیان و هوش مصنوعی تلاش جدی داریم که از محل مبارزه با فرار مالیاتی درآمدها را تامین کنیم. ما به همکاران خودمان تکلیف کردیم که حداقل دو هفته یک بار باید یک خبر مبارزه جدی و کشف جدی فرار مالیاتی را رسانه‌ای کنیم، مردم باید بدانند که امروز عزم نظام مالیاتی برای مبارزه بسیار جدی است.

سبحانیان تاکید کرد: شناسایی ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه ساخت و ساز را در استان خوزستان داشتیم که این برای چند ماه گذشته هست، بحث شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی را داشتیم، ۱۴۰ مودی که تعامل و معامله داشتند از طریق شرکت‌های صوری را شناسایی کردیم که بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فاکتور صوری صادر کرده بودند که ما از طریق داده کاوی و هوش مصنوعی اینها را شناسایی کردیم.

در استان کردستان از یک فعال حوزه طلا بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان و یک شرکت با فرار مالیاتی ۱۵۰ میلیارد تومانی را شناسایی کردیم. در استان آذربایجان غربی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از ۶ شرکت در حوزه دلالی زنجیره آهن و قراضه و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از شخصی که در حوزه خرید و فروش رمز ارز فعالیت می‌کرد شناسایی و وصول کردیم.

وی گفت: در حوزه فولاد دو شرکتی که در آذربایجان شرقی و یک شرکت که در زنجان فعالیت می‌کردند بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان برگ تشخیص صادر کردیم. در استان قزوین شرکتی که در حوزه خرید و فروش خودرو فعال بود حدود ۶۸۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی کردیم.

در استان فارس اشخاصی که با استفاده از صندوق قرض الحسنه به فرار مالیاتی می‌پرداختند بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان برگ تشخیص صادر کردیم. در استان‌های مختلف مثل البرز، مرکزی شناسایی فرار مالیاتی اتفاق افتاده به ارزش ۲۶۰ میلیارد تومان، دو پرونده فاکتور فروشی که در استان همدان به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان یکی در استان یزد به مبلغ تقریباً ۳۰۰۰ میلیارد تومان را با کمک دستگاه‌های امنیتی شناسایی کردیم.

یک درصد اصناف ۲۵ همت مالیات می‌دهند
رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص سهم اصناف بزرگ در کل مالیاتی که اصناف پرداخت می‌کنند، گفت: بیش از ۳۵ درصد از کل مالیاتی که وصول می‌کنیم فقط از ۷۰۰ شرکت بزرگمان می‌گیریم. مالیاتی که از اصناف و مشاغل امروز دریافت می‌شود حدود ۶ درصد کل مالیاتی است که دریافت می‌کنیم. یعنی در سال گذشته حدود ۸۰۵ _۸۰۶ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت کردیم که تقریباً ۵۰ هزار میلیارد تومان آن از اصناف و مشاغل و بازاری‌ها بود.

در خود اصناف و مشاغل هم ۵۰ درصد مالیاتی را که از اصناف و مشاغل می‌دهند از یک درصد آنها می‌گیریم یعنی ۲۵ هزار میلیارد تومان مالیاتی که از اصناف و مشاغل می‌گیریم از یک درصد آنها می‌گیریم، پس دوباره تمرکز ما بر مالیات ستانی از اصناف و مشاغل هم روی دانه درشت‌ها است.

۵۰درصد اصناف مالیات صفر اظهار کرده‌اند
وی افزود: در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد اصناف و مشاغل، مودیان حوزه اصناف و مشاغل و بازار مالیاتشان صفر شده است و تقریباً ۹۰ درصدشان زیر ۲۰ میلیون تومان شده‌اند. امروز کارمندی که ماهانه ۲۰ میلیون تومان حقوقش باشد در ماه، در سال حدوداً ۳۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کند.

حذف تورم از محاسبه مالیات بر عایدی برخی دارایی‌ها
سبحانیان با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر سوداگری یک جنبه تنظیمی دارد، گفت: البته آن چیزی که در طرح مجلس در حال نهایی شدن است، تورم را از دل افزایشی که در قیمت برخی از دارایی‌ها اتفاق می‌افتد کسر می‌کند. در حقیقت قرار نیست که ما از تورمی که به دارایی اصابت می‌کند مالیات بگیریم.

مالیات بر عایدی سرمایه هنوز تبدیل به قانون نشده علی رغم اینکه ایرادات شورای نگهبان را اصلاح شده اما همچنان هم در مجمع تشخیص مصلحت و هم در شورای نگهبان ایراداتی به این طرح وجود دارد. با این وجود به نظر می‌رسد که باید یک فضای اقناعی را ایجاد کنیم و بگوییم که چرا امروز اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگرانه به نفع خود مردم است.

عزم جدی نظام مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی/ جلسات هفتگی با وزارت راه برگزار می‌شود
وی در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: خانه‌های خالی را نیز در جلسات هفتگی با وزارت محترم راه و شهرسازی بررسی می‌کنیم. عزم جدی داریم که براساس اطلاعاتی که از وزارت محترم راه و شهرسازی به دست ما برسد، کار مالیات‌ستانی را انجام دهیم. علت این است که مالیات برخانه‌های خالی را نیز تنظیمی می‌دانیم. می‌توان با اجرای این پایه مالیاتی با کسانی که واحدهای مسکونی را احتکار می‌کنند و منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شوند، برخورد کرد.

کد خبر: ۲۸۹٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha