۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
تولید چراغ پیچیده و با فرآینده ساده امکان پذیر نیست|  ۵۰ درصد برنامه تولید خودرو محقق نخواهد شد
دعوت یک تولید کننده چراغ از جبرائیلی؛

تولید چراغ پیچیده و با فرآینده ساده امکان پذیر نیست| ۵۰ درصد برنامه تولید خودرو محقق نخواهد شد

چنگی مدیر عامل یک واحد چراغ سازی به بازار گفت: برخلاف اظهار نظرها در مورد ساخت چراغ در منازل، این قطعه یک محصول ایمنی با موادمهندسی پیچیده است که علیرغم ظاهر ساده حساسیت های استانداردی و کیفی دارد.

امید محمدی؛ بازار: چندی پیش سید یاسر جبرائیلی در یک گفت و گو خبری مدعی تولید قطعات خودرو مانند «چراغ خودرو» در منازل و توسعه مشاغل خانگی با این محوریت شد. فارغ از فرآیند تولید قطعات خودرو باید به این کارشناس اقتصادی یادآور شد که تولید قطعات خودرو مستلزم رعایت استانداردهای لازم است. کوچکترین قطعه در خودرو براساس استانداردهای جهانی و ملی در کشور تولید می شود، آیا ساخت چراغ یا هر قطعه دیگر در مشاغل خانگی می توانند مسائل استانداردی و کیفی را رعایت کنند؟ باتوجه به اینکه چراغ خودرو به عنوان یک قطعه ایمنی در ساختار پلتفرم خودرو شناخته می شود، ساخت آن در خانه ساده خواهد بود؟ کارشناسان معتقد هستند که سیاست های کلی صنعت خودرو خارج از بدنه این صنعت اتخاذ و عدم آگاهی نسبت به فرآیند تولید منجربه عقب ماندگی و عدم توسعه شده است، از همین رو برای پی بردن به پاسخ سوالات فوق با علی چنگی، مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن به عنوان بزرگترین تولیدکننده چراغ کشور به گفت گو نشستیم؛

* به تازگی یک کارشناس اقتصاد مدعی تولید چراغ خودرو به کمک دستگاه های تزریق کوچک در منازل شده است، آیا می توان این قطعه را با این شیوه تولید کرد؟

ابتدا باید اشاره کنم که پاسخ این سوال را منوط به دعوت «سید یاسر جبرائیلی» و بازدید از مجموعه تولید چراغ ما می کنم، شاید بتوانین از نظرات و دیدگاه های ایشان استفاده کنیم. اما به عنوان یک قطعه ساز با ۴۰ سال سابقه ساخت چراغ باید بگویم که فرآیند تولید چراغ با شیوه ای که اشاره کردید، امکان پذیر نیست. در فرآیند تولید چراغ از دستگاه ها و ماشین آلاتی استفاده می شود که از نمونه استاندارد نیز بزرگتر هستند. اگر دستگاه تزریق پلاستیک برای ساخت لنز چراغ یک هزار تن وزن داشته باشد، گیره آن ۱۵۰۰ تن است. چرا که قالب ها و قطعات پیچیده شده و برای ساخت آن از موادمهندسی استفاده می شود. برخلاف ظاهر ساده این قطعه، چراغ از حساسیت کیفی و استانداردهای سختگیرانه برای تامین بهتر میدان نوری در زمان رانندگی برخوردار است.

از ابتدای سال جاری فرآیند ثبت سفارش ها انجام نشده و ابهاماتی در مورد برنامه ریزی ها و عملکردها وجود دارد

* بسیاری از صنایع خودروسازی با چالش تامین ارز از ابتدای سال جاری مواجه شدند، به عنوان یک قطعه ساز چه مشکلاتی را در سال جاری تجربه کردید؟

فروردین ماه سال جاری بیشتر واحدهای تولیدی در صنعت خودرو تعطیل بودند، این مورد منجربه انحراف از معیار تولید برای صنعت خودرو شد، جهت اطلاع سیاستگذاران صنعتی باید اشاره داشت که ما و سایر قطعه سازان با موجودی انبار و نقدینگی سال گذشته امسال فعالیت خود را آغاز کردیم. از ابتدای سال جاری فرآیند ثبت سفارش ها انجام نشده و ابهاماتی در مورد برنامه ریزی ها و عملکردها وجود دارد. معتقدم برخی از متولیان صنعت خودرو تاکنون واحدهای قطعه سازی یا خودروسازی را بازدید نکرده و نسبت به فرآیند تولید آشنا نیستند؛ زیرا اگر نسبت به فرآیند تولید آگاه بودند، چنین قوانینی دست و پاگیری برای صنعت وضع نمی کردند. تداوم این شرایط بزودی می تواند چرخ تولید صنعت خودرو را متوقف و چالش برای تولیدکنندگان ایجاد کند.

با ضرب آهنگ فعلی سیاست های تولید در وزارت صمت ۵۰ درصد از برنامه تکلیفی تولید خهودرو محقق نخواهد شد

* ابتدای سال جاری وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را به صنایع خودروسازی ابلاغ کرد، برخی از قطعه سازان خبر از افت ۱۰ درصدی تولید خودرو طی ۲ ماه ابتدای سال جاری دادند، به نظر شما برنامه مذکور محقق خواهد شد؟

وزارت صمت به عنوان سیاستگذار بخش صنعتی برنامه تولید سال جاری به صنایع خودروسازی تکلیف کرده است، همزمان با این مساله در این وزارتخانه مدیر یا معاونی پاسخگو مشکلات نیست، در بدنه این ارگان نمی توان شخصی را یافت که به پیشنهادات یا چالش های قطعه سازان پاسخگو باشد. همانطور که پیشتر اشاره داشتم با ضرب آهنگ فعلی سیاست های تولید در وزارت صمت ۵۰ درصد از برنامه تکلیفی محقق نخواهد شد. زیرا موجودی انبار قطعه سازان و خودروسازان دوماه دیگر به پایان می رسد و چالش تولید و تعدیل نیرو کار آغاز خواهد شد.

جهت اطلاع وزارت صمت باید ذکر کنم که بانک ها از ارائه تسهیلات مالی به صنعت خودرو خودداری کرده و ظاهرا اختیاری از خود ندارند

* بسیاری از قطعه سازان نسبت به فقدان نقدینگی در صنعت خودرو هشدار دادند، مجموعه تولیدی شما با چنین معضلی مواجه شده است؟

فقدان نقدینگی یکی از معضلات صنعت خودرو است، متاسفانه جهت اطلاع وزارت صمت باید ذکر کنم که بانک ها از ارائه تسهیلات مالی به صنعت خودرو خودداری کرده و ظاهرا اختیاری از خود ندارند. اگر جهت دریافت وام به بانک ها مراجعه کنیم با پاسخ سپرده گذاری و افزایش معدل حساب جهت ارائه تسهیلات مواجه می شویم، اگر زنجیره تامین نقدینگی برای سپرده گذاری داشت؛ سرمایه درگردش تولید خود را تامین می کرد. متاسفانه سیاست های فعلی و رفتارهای متولیان کامل با اهداف و برنامه های تعریف شده فاصله دارد، نتیجه این نوع سیاستگذاری در اواسط تابستان صنعت خودرو را با چالش مواجه خواهد کرد.

* آیا پرداخت خودروسازان نسبت به مطالبات در سال جاری بهبود یافته است؟ تغییری در مراودات مالی خودروسازان با قطعه سازان جهت افزایش تیراژ ایجاد شده است؟

خودروسازان در ماه پایانی سال گذشته و ابتدای سال جاری وضعیت پرداخت ها را سامان دادند، اما قوانین و مقرراتی که برای اداره صنعت خودرو وضع شده چنان بحرانی ایجاد کرده که بزودی می تواند جان صنعت خودرو و تولید را بگیرد.

کد خبر: ۲۸۹٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      1 2
      به نظر میرسد منافع عده ای بخطر افتاده که سعی در یحاشیه یردن موضوع مطرح شده هستند عده ای کوتاه بین بجای دقت در موضوع مورد اشاره یه نوک انگشت نگاه میکنند این ایده که بجای تولید انبوه بزرگ مقیاس که تمرکز ثروت را برای عده ای فراهم میکند ایده تولید کوچک مقیاس را مطرح کردند حالا چراغ یا هر موضوعی که قابلیت اجرا در کارگاه های کوچک و متوسط را داشته باشد.
    • محمد IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      0 0
      مافیای خودرو ، همپای صهیونیسم