۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
تامین آب سیستان و زاهدان پایدار می شود
بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی دنیا افتتاح می‌شود

تامین آب سیستان و زاهدان پایدار می شود

امینی مدیر عامل آبفای کشور گفت: در یک سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان برای پروژه آب شیرین‌کن، چاه‌ها و خطوط انتقال هزینه شده است. با افتتاح این طرح تامین آب سیستان و زاهدان پایدار می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هاشم امینی مدیر عامل آبفای کشور، در نشست خبری افتتاح پروژه های آب و برق استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تلاش برای برطرف کردن دغدغه تأمین آب به‌ویژه در بخش شمالی استان اظهار داشت: با اجرای پروژه‌های حفاری چاه‌ها و احداث آب‌شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی تضمین کمی و کیفی تأمین آب شرب را برای سیستان و زاهدان داریم، مناطقی که در سال گذشته در چنین روزهایی نگرانی شدیدی بابت تأمین آب مورد نیاز مردم ساکن در این مناطق داشتیم.

وی گفت: سال گذشته طرح جامعی برای تأمین پایدار آب سیستان و بلوچستان تدوین شد که در بخش بلوچستان با ایجاد سدهای مناسب، تأمین آب شرب و بهداشتی از منابع سطحی و در بخش سیستان با حفاری چاه‌های متعدد و احداث آب‌شیرین‌کن، تأمین‌آب از منابع زیرزمینی صورت بگیرد.

مدیر عامل شرکت آبفای کشور تصریح کرد: با احداث تصفیه‌خانه سد زیردان ۳۱۳ روستا از نعمت‌ آب شرب پایدار و با کیفیت برخوردار شدند و مقرر شد شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز خطوط انتقال آب شرب را در منطقه چابهار و کنارک اجرا کند تا نگرانی تأمین پایدار آب مردم این مناطق رفع شود.

انجام پروژه در ۸ ماه

به گفته او، کاری که شاید در شرایط عادی، ۳ تا ۴ سال اجرای آن زمان می‌برد، در بازه زمانی ۸ ماهه با اقدامات شبانه روزی به ثمر رسید و در این بین، پیگیری‌های شخصی رئیس جمهور شهید بسیار موثر بود، ایشان شخصا پیگیر پروژه بود تا هرچه زودتر مردم سیستان و زاهدان، در تأمین آب شرب پایدار به شرایط مطمئن برسند.

وی با بیان اینکه مقرر شده تا وابستگی تأمین آب شمال استان در بخش سیستان به منابع آبی چاه‌نیمه‌ها به حداقل برسد، خاطرنشان کرد: قرار بود در پایان هفته جاری، این آب شیرین کن که بزرگ‌ترین آب شیرین کن نصب شده در خشکی است، با حضور آیت‌الله رئیسی به بهره برداری برسد که پنج‌شنبه هفته جاری با یاد و خاطره رئیس جمهور شهید به بهره برداری خواهد رسید.

اعتبار ۴ هزار میلیاردی برای تامین آب پایدار آب سیستان

امینی گفت: تأمین آب با کیفیت و پایدار برای منطقه سیستان و بخشی از زاهدان، نتیجه بهره برداری از این چاه‌ها و آب شیرین‌کن است که در یک سال گذشته ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای پروژه آب شیرین‌کن و ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای چاه‌ها و خطوط انتقال هزینه شد و این پروژه تأمین آب با ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در یک‌سال اخیر، هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

وی بیان داشت: آب با درجه شوری ۲۰ هزار میکروموس بر سانتیمتر به آب شیرین‌کن سیستان وارد شده و آبی با درجه شوری ۲۷۳ میکروموس بر سانتیمتر از این آب شیرین کن خارج شده که کیفیتی بسیار خوب برای شرب دارد.

مدیر عامل آبفای کشور با بیان اینکه از مجموع ۱۰ هزار روستای هدف‌گذاری شده در طرح جهاد آبرسانی، ۱۷۵۱ روستا با جمعیت ۵۵۴ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، گفت: در طرح جهاد آبرسانی تا امروز بالغ بر ۵۵۰۰ روستا آبرسانی شده و بقیه ۴۵۰۰ روستا نیز با پیشرفت متوسط ۴۷درصدی درحال اجرای پروژه‌ها هستند.

وی یادآور شد: تمام تلاش ما این است که تا پایان سال جاری، آبرسانی به تمامی ۱۰ هزار روستا تکمیل شود.

کد خبر: ۲۸۹٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha