۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
گلایه مردم از عدم اعطای تسهیلات بانکی | مسئولان تکذیب می‌کنند
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

گلایه مردم از عدم اعطای تسهیلات بانکی | مسئولان تکذیب می‌کنند

سمنان- بسیاری از متقاضیان وام مسکن و ازدواج در استان سمنان از مانع تراشی‌های بانک‌ها صحبت می‌کنند در حالی که مسئولان از اصل این موضوع را قبول ندارند!

بازار، گروه استان‌ها: این روزها در مقابل هر بانکی که حضور یابید گروهی را می بینید که متقاضی دریافت تسهیلات بانکی هستند افرادی که یا با مانع تراشی بانک ها روبرو شده و یا خودشان نقص پرونده یا تقاضا دارند که در هر دو صورت این موضوع تسهیلات بانکی، مردم را کلافه کرده است.

بانک ها عقیده دارند که اولاً منابع کم است در ثانی ما با این حجم از سفته و تضمین و ... وام اعطا می کنیم و بخش بزرگی از آن بازپرداخت نمی شود حال اگر بخواهیم قدری در این زمینه سهل گیری کنیم، مطمئن باشید که بانک ها باید درب خود را تخته و دنبال طلب های خود باشد که البته از یک جهت منطقی است.

یک شهروند: بانک ها به وام ازدواج نمی دهند چرا که سود ان چهار درصد و بازپرداخت آن ده ساله است

اما این موضوع وقتی غیرمنطقی می شود که بانک ها می گویند بودجه نداریم! کافی است دو متر آن سوتر به باجه دیگری مراجعه و درخواست وام ضروری با ۲۸ درصد سود کنید یک هفته بعد پرداخت می شود در نتیجه غیر قابل باور است که بانک ها منابع نداشته باشند بهتر است بانک ها به مردم بگویند که برای وام های ارزان قیمت مانند ازدواج که در آن قرار است نفعی به مردم برسد، بودجه نداریم! این گزاره صحیح تر است.

بانک ها همکاری نمی کنند

خبرگزاری بازار استان سمنان بارها و بارها در فضای مجازی خود از مردم استان پیام هایی دریافت کرده که به مقوله تسهیلات بانکی ورود کنید زیرا بانک ها وام ها را پرداخت نمی کنند و از طرف دیگر استاندار سمنان و دیگر مسئولان مدام از اینکه چرا مردم ساخت خانه هایشان را در نهضت ملی مسکن آغاز نمی کنند، گلایه مند است در حالی که بانک باید وام بدهد که ما بتوانیم خانه بسازیم!

زهرا محمدی یک شهروند در گفتگو با بازار، ضمن بیان اینکه بانک ها به وام ازدواج نمی دهند چرا که سود ان چهار درصد و بازپرداخت آن ده ساله است، گفت: بانک ها مجبور به پرداخت تسهیلات هستند اما تا جایی که بتوانند تسهیلات ارزان قیمت نمی دهند اما کافی است شما بگویید که وام ۲۴ درصد سود می خواهید حتی برای شما چای می آورند تا نوش جان کنید، وام تان را در حساب تان واریز می کنند.

او در پاسخ به این سوال که پاسخ بانک ها در قبال اعطای تسهیلات مسکن یا ازدواج چیست، می افزاید: می گویند منابع نداریم یا به ما ابلاغ نشده است اگر اینطور است چرا مسئولان استان سمنان مدام می گویند که وام وام، اگر اینطور نیست پس چرا بانک ها چیزی پرداخت نمی کنند.

گلایه مردم از عدم اعطای تسهیلات بانکی | مسئولان تکذیب می‌کنند

بالا دستی ها !

معاون یکی از بانک های استان سمنان مصاحبه را منطور به نامه نگاری با روابط عمومی دانست اما برای اطلاع از شرایط بانک ها گفت: شعبه هیچ دخل و تصرفی ندارد من معاون شعبه دوست دارم به هر کسی که وارد بانک می شود وام بدهم اما سرپرستی که در بالا نشسته باید تصویب کند یا خیر؟

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از مشکلاتی که مردم می گویند به ما شعب بانک ها باز نمی گردد. ما از خدا می خواهیم به مردم کمک کنیم ولی باید مجوز کار داشته باشیم یا خیر؟ می افزاید: درست است که عمده نارضایتی مردم از ما ابراز می شود و همیشه مردم ما را مقصر می دانند اما کدام شغل را می شناسید که فردی بدون همکاری بالادستی یا رئیس خود کاری را صورت دهد؟

یک شهروند: مردم از روی بدبختی به نهضت ملی مسکن روی آورده اند وگرنه چه کسی دوست دارد که برای یک خانه که ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر دور است روزها و ماه ها در بانک ها معطل شود

این معاون شعبه در مواجهه با این سوال که پس در برابر تسهیلات گران قیمت و لاکچری ۲۳ تا ۲۸ درصدی چرا درب بانک به روی همه باز است و تسهیلات فوراً پرداخت می شود مجدداً دست خود را بالا برد و اعلام داشت بالا دستی ها باید بگویند.

بسازید تا وام دهیم

تقریباً مشخص است که چه اوضاعی در بانک های استان سمنان وجود دارد بانک هایی که آنقدر غرق در بنگاه داری شده اند که رسالت اصلی شان را فراموش کرده و همه چیز را با متر و معیار پول می سنجند و مردمی که در این شرایط اقتصادی نابسامان که اتفاقاً دولتی ها هم بانی آن بودند، باید در بانک های دولتی، سرگردان باشند!

یک متقاضی نهضت ملی مسکن در گفتگو با بازار، می گوید: بانک می گوید که باید از مراحل ساخت آگاه شوم تا تسهیلات را پرداخت کنم از سوی دیگر تا وام به من ندهند من چطور می توانم خانه ام را بسازم لذا مردم اگر پول داشتند که سقف خانه هایشان را بزنند و بعد برای سفید کاری و نما و ریزه کاری دنبال وام باشند چرا که سراغ نهضت ملی مسکن رفته اند؟

نوری با بیان اینکه مردم از روی بدبختی به نهضت ملی مسکن روی آورده اند وگرنه چه کسی دوست دارد که برای یک خانه که ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر دور است روزها و ماه ها در بانک ها معطل شود و منت ده ها نفر را بکشد؟ بیان کرد: بانک می گوید وام در صورتی که زمین را آماده کنی زمین می گوید برای آماده سازی پول می خواهم! این شرایطی است که ما در آن گرفتار شده ایم و برای همین است که کسی دست به زمین هایش نمی زند و هر روز مسئولان می گویند که شروع به ساخت کنید.

گلایه مردم از عدم اعطای تسهیلات بانکی | مسئولان تکذیب می‌کنند

تسهیلات پرداخت می شود !

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان اما در گفتگو با بازار، می گوید: تسهیلات نهضت ملی مسکن در سه حوزه شامل نهضت ملی مسکن خود مالکیتی، اقدام ملی مسکن یا همان واگذاری های ۹۹ ساله و اقدام ملی اراضی شهرهای جدید و شرکت های انبوده ساز پرداخت می شود.

حمید رضا عرب با بیان اینکه واجدان شرایط با حضور در سامانه مسکن و بارگذاری مدارک نام نویسی و سپس توسط دستگاه های ذی ربط به یک بانک عامل معرفی می شوند تا بتوانند تسهیلات نهضت ملی مسکن را دریافت کنند، بیان کرد: بانک های مربوطه همچنین وظیفه دارند که تقاضاهای ارسالی را بر اساس مستندات مورد بررسی قرار دهند سپس اعتبار سنجی کنند و بعد از کسب گزارش از پیشرفت کار ساخت و ساز زمین های نهضت ملی مسکن، وام را پرداخت می کنند و در این زمینه بر اساس ضوابط وظیفه هم دارند.

دبیر شورای هماهنگی بانک های سمنان: شورای عالی مسکن مصوب کرده که بانک های عامل ملکف هستند که تسهیلات نهضت ملی مسکن را پرداخت کنند

وی با اشاره به اینکه شورای عالی مسکن به ریاست استاندار سمنان نیز مصوب کرده که بانک های عامل ملکف هستند که تسهیلات نهضت ملی مسکن را پرداخت کنند، گفت: مبلغ تسهیلات در زمین های واگذاری ۹۹ ساله و شهرک های جدید و انبوه سال ۵۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد و خود مالکیتی ها در مراکز استان تا ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرستان ها ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

روند اعطای تسهیلات ازدواج

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان سمنان بیان کرد: نرخ تسهیلات بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار است و بانک های استان در آن دخلی ندارند همچنین دوران مشارکت نیز سه ساله تعیین شده اما جمع دوران مشارکت و فروش اقساطی در حقیقت ۲۰ سال محاسبه می شود.

عرب با بیان اینکه روند پرداخت با توجه به قرارداد های منعقد شده در بانک های عامل در حال پرداخت بوده و بانک ها موظف هستند گزارش روند پرداخت را به دستگاه های ذیصلاح ارائه کنند، گفت: ثبت نام وام ازدواج همچنین در سامانه بانک مرکزی است و افراد بعد از بررسی و تخصیص بودجه به شعب بانک ها معرفی می شوند و پیامک برای متقاضی ارسال خواهد شد متقاضیان ظرف ۱۲ روز مهلت دارند که پرونده خود را تشکیل دهند. مبلغ تسهیلات برای هر زوج ۳۰۰ میلیون تومان و برای مردهای زیر ۲۵ و خانم های زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.

وی با بیان اینکه خانواده معزز شهدا و ایثارگران و جانبازان دو برابر این مبلغ را می توانند پرداخت کنند همچنین مهلت بازپرداخت این تسهیلات ۱۰ ساله خواهد بود و نرخ تسهیلات نیز چهار درصد بیان شده است، افزود: در ماه های اخیر ۶۱۷ میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک های عضو کمیسیون هماهنگی بانکی های استان سمنان پرداخت شده و این نشان می دهد که روند اعطای تسیهلات متوقف نشده است.

همانطور که می توان مشاهده کرد مسئولان و متولیان امر اصلا مقاومت بانک ها در برابر اعطای تسهیلات ارزان قیمت به مردم مانند وام ازدواج و نهضت ملی مسکن را قبول نداشته و روند اعطای تسهیلات را روتین و خوب می دانند.

کد خبر: ۲۸۹٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha