۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
ناترازی هادر تهران به ۴ هزار مگاوات رسید
اعلام آمادگی اتاق تهران برای حمایت از سرمایه گذاران برق

ناترازی هادر تهران به ۴ هزار مگاوات رسید

نجفی عرب رییس اتاق بازرگانی تهران از کسری ۴ هزار مگاوات برق در تهران خبر داد و گفت: برای این ناترازی باید چاره ای اندیشیده شود.

بازار، گروه آب و انرژی: شب گذشته مراسم بزرگداشت محمد پارسا مرد صنعت برق ایران با حضور فعالین حوزه انرژی و فعالین اقتصادی برگزار شد. محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در مراسم گفت: آقای پارسا همواره دغدغه ملی داشت و در جهت منافع ملی مردم گام برمی داشت. او ادامه داد: آقای پارسا یک جمله معروف داشت و آن این بود که ایران در یک منطقه استراتژیک قرار دارد و قابلیت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه داراست. اما متاسفانه به دلیل سیاست گذاری های غلط این ایده بزرگ نه تنها عملی نشده بلکه کشور با ناترازی شدید انرژی مواجه است.

رئیس پارلمان بخش خصوص تهران در ادامه درباره علت های ناترازی انرژی گفت: سیاست های نادرست و قیمت گذاری دستوری صنعت برق را به وضع دچار کرده است. حتی بسیاری از قوانین وضع شده در این حوزه اجرایی نشده است.

او ادامه داد: یکی از قوانین اجرا نشده تشکیل رگولاتوری در صنعت برق است که حدود ۴ سال پیش در شورای رقابت به تصویب رسید.

او با اشاره به افزایش مصرف برق به ۷۲ هزار مگاوات در ایام پیک سال گذشته، اظهار داشت: حتی صنعت دارو که یک صنعت استراتژیک و پیچیده محسوب می شود دچار قطعی برق شده بود.

نجفی عرب از کسری حدود ۴ هزار مگاوات برق در استان تهران خبر داد و افزود: برای این ناترازی باید حتما چاره ای اندیشیده شود. در این راستا اتاق بازرگانی تهران آمادگی این را دارد که از سرمایه گذاران این حوزه حمایت کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در حال حاضر ۵۲ درصد تولید برق توسط بخش خصوصی و خصولتی و ۴۸ درصد دیگر توسط بخش دولتی انجام می شود. او همچنین گریزی هم به اقتصاد یارانه ای کشور زد و گفت: برخی آمار مقدار یارانه انرژی پرداختی در کشور را ۱۵۰ و برخی هم ۱۷۰ میلیارد دلار اعلام می کنند. البته قالیباف رئیس مجلس به تازگی مقدار یارانه انرژی را ۱۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده است. با وجود حجم بالای یارانه پرداختی اما اقدامی در جهت تعدیل قیمت انرژی و حذف یارانه انرژی انجام نمی شود.

تاکید پارسا روی بومی سازی

در ادامه این مراسم همچنین فعالین اقتصادی با اشاره به نقش پارسا در توسعه ملی، اعلام کردند که او در عمل هم در جهت حمایت از ساخت داخل، به‌ویژه در صنعت برق و بومی‌سازی فناوری‌های روز گام‌های بزرگی برداشت. بسیار بر ایجاد آزمایش‌های مرجع تاکید داشتند و در ادوار مختلف و دولت‌های متعدد صاحب برترین آزمایشگاه کشور معرفی می‌شد.

آنها همچنین با با تاکید بر نقش برجسته پارسا در فعالیت‌های تشکل‌محور اضافه کرد: سندیکای صنعت برق به همت مرحوم پارسا و تعداد دیگری با حدود ۲۰ شرکت تشکیل شد. با این ریل‌گذاری، امروز حدود ۷۰۰ عضو در سندیکای صنعت برق هستند و تنها تشکل با گرید A اتاق شناخته می‌شود که مرهون فعالیت‌های ایشان است. ایشان جزو اولین نفراتی هستند که به اتاق بازرگانی ایران راه پیدا کردند و سال‌ها رئیس کمیسیون انرژی بودند و اثرگذاری بالایی داشتند.

کد خبر: ۲۸۹٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha