۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۳
صادرات، بازار سیب زمینی را متعادل می کند| کشورهای همسایه خواهان سیب زمینی گرگان
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

صادرات، بازار سیب زمینی را متعادل می کند| کشورهای همسایه خواهان سیب زمینی گرگان

گرگان- یوسفی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: چنانچه سیب زمینی با قیمت کمتر از ۱۰ هزار تومان خریداری شود عایدی برای کشاورز ندارد و برای کنترل بازار می توانیم به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم.

امیر یوسفی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلستان هر ساله در زمان برداشت سیب زمینی با چالش های زیادی مواجه می شود و همیشه فصل برداشت این محصول با بحران مواجه است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی گرگان افزود: در سال های گذشته خرید تضمینی و دپوی سیب زمینی گلستان سبب شد برخی محصولات در انبارها از بین برود به همین منظور تصمیم گرفته شد که محصولات در سردخانه ها نگهداری تا از ضایعات جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه امسال پنج هزار و ۱۰۰ هکتار سیب زمینی در گلستان کشت شده، افزود: پیش بینی می شود از این میزان سطح کشت ۱۳۰ هزار تن برداشت محصول داشته باشیم.

یوسفی با بیان این مساله که امسال نیز قبل از برداشت سیب زمینی گلستان، دو موضوع باعث نگرانی کشاورزان شده، گفت: دولت بدون اینکه نشستی با انجمن و بخش خصوصی داشته باشد ۶۰ درصد عوارض صادرات برای این محصول تعیین کرد.

وی ادامه داد: بعد از پیگیری های بخش خصوصی و انجمن سیب زمینی کاران عملا ۶۰ درصد عوارض اعمال نشد اما بعد با مانع جدید عدم صدور گواهی نامه قرنطینه نباتی برای صادرات مواجه شدیم.

قیمت زیر ۱۰ هزار تومان عایدی برای کشاورز ندارد

رئیس اتاق بازرگانی گرگان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال کشت و بارندگی خوبی داشتیم و همچنین سیب زمینی از گذشته نیز در داخل انبارها وجود دارد،  صادرات باعث کنترل بازار می شود.

یوسفی با بیان اینکه مقدار سیب زمینی در انبار زیاد است و جای نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: از آنجایی که قیمت تمام شده این محصول برای کشاورز بالای ۱۰ هزار تومان است، اگر بازار با چالش مواجه شود سیب زمینی کاران نمی توانند عایدی داشته باشند.

وی با اشاره به این مساله که امسال به دلیل رطوبت زیاد سیب زمینی های زودرس گلستان تناژ خوبی نداشتند ابراز امیدواری کرد با رسیدن به پیک برداشت سیب زمینی های میانرس که هم صنعتی و هم تامین کننده بازارهای مصرف روزانه است، شاهد تولید خوبی باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی گلستان ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی درخواست بخش خصوصی این بود که به جای ۱۰ هزار تن صادرات، مجوز صادرات پلکانی داده شود تا جای نگرانی نیز برای تامین بازار داخلی وجود نداشته باشد.

وی یادآور شد: باید صادرات انجام شود تا بتوانیم قیمت این محصول را بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان متعادل نگهداریم.

یوسفی تاکید کرد: با توجه به اینکه در کشورهای همسایه تقاضا برای سیب زمینی گرگان وجود دارد از طریق صادرات می توانیم بخشی از سیب زمینی استان را صادر کنیم.

کد خبر: ۲۸۹٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha