۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۴
مطالبات تایرسازان از خودروسازان ۶ همت شد|تبعیض وزارت صمت میان تولیدکننده و واردکننده لاستیک خودرو
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفت وگو با بازار؛

مطالبات تایرسازان از خودروسازان ۶ همت شد|تبعیض وزارت صمت میان تولیدکننده و واردکننده لاستیک خودرو

میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به بازار گفت: در حال حاضر مطالبات تایرسازان از صنایع خودروسازی به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

امید محمدی؛ بازار: قیمت لاستیک خودرو در بازار کاهشی شد، خبری که پس از سه سال می تواند نگرانی مالکان خودروها را کاهش و زمینه سودجویی در این بازار را از بین ببرد. البته پارامترهای تولید و بازار بیانگر آن است که وزارت صمت با اتخاذ سیاست حمایتی باید این شرایط را در تایرهای سنگین نیز ایجاد و پایداری قیمت را فراهم سازد. صنعت تایر از ابتدای سال جاری با چالش تامین ارز و نقدینگی مواجه شده و تاکنون وزارت صمت اقدامی در راستای حل این معضل انجام نداده است، از همین رو برای بررسی این مسائل جمال میرزایی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به گفت و گو پرداختیم؛

* صنایع خودروسازی از ابتدای سال جاری چالش تامین ارز دارند، آیا صنعت تایر نیز با چنین معضلی مواجه است؟

تایرسازان برای تامین ارز چالش های عدیده ای دارند، با وزارت صمت و بانک مرکزی در حال مذاکره و رایزنی جهت رفع این معضل هستیم. امیدواریم شرایط تامین و تخصیص ارز سال گذشته تکرار نشود.

* وضعیت قیمت انواع لاستیک خودرو اکنون در بازار چه شرایطی دارد؟ آیا محصولات پر فروش به تعادل قیمتی رسیدند؟

در حوزه تایرهای سواری بازار اکنون شرایطی خوبی دارد، صف های خرید تایر از بین رفته و اختلاف قیمت لاستیک از کارخانه تا بازار نیز حذف شده است. قیمت تایر رینگ ۱۳ نیز به تعادل نرخ رسیده و انتظار داریم در ماه های آتی بازار سیاه برای لاستیک خودرو حرف شود. خوشبختانه تقاضا کاذب در بازار لاستیک خودت کاهش یافته است، اما در عرصه تایر خودروهای سنگین هنوز مشکل قیمت گذاری وجود دارد. تایرسازلن امیدوار هستید تا این مشکل با اتخاذ سیاستی از سوی وزارت صمت رفع شود.

تولید انواع تایر طی دوماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است

* پیشتر شما اشاره داشتید که تولید تایر رشد داشته است، این رشد چه مقدار بوده است؟

تولید انواع تایر طی دوماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

مطالبات تایرسازان از خودروسازان ۶ همت شد|تبعیض وزارت صمت میان تولیدکننده واردکننده لاستیک خودرو

* سود بازرگانی واردات لاستیک خودرو به کشور تغییر کرده است، نظر تایرسازان در این خصوص چیست؟

نسبت به تغییر سود بازرگانی برای واردات تایر معترض هستیم، زیرا زنجیره تامین تایرسازان باید با نرخ ارز ۵۰ تا ۶۰ هزارتومانی اقدام به تامین مواد اولیه کنند، اما بازرگانان چنین چالشی ندارند. از سوی پتروشیمی ها مواد اولیه صنعت تایر را گران تر از نرخ های جهانی عرضه می کنند، این درحالی است که تولید تایر در کشور پاسخگو نیاز مصرفی است. تایرسازلن انتظار سیاست حمایتی از وزارت صمت داشتند تا منافع تولیدکننده در آن لحاظ شود، بنابراین انتظار ما و صف تعرفه واردات ۲۸ درصدی بود.

* باتوجه به اهمیت نقدینگی در تولید تایر، درحال حاضر صنعت تایر چه مقدار مطالبه از صنایع خودروسازی دارد؟

در حال حاضر مطالبات تایرسازان از صنایع خودروسازی به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است، یکی از چالش های اصلی تایرسازان تامین نقدینگی با هزینه های بسیار بالا است، متاسفانه نرخ بهره برای این صنعت در تامین مالی اکنون ۴۰ درصد شده است. این درحالی است که تعرفه واردات برای تایر به پایین ترین سطح رسیده است.

کد خبر: ۲۸۹٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهریارصالحی IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      1 1
      باعرض سلام.بنده یک خرده فروش لاستیک هستم.ازآنجاکه عمده فروش مالاستیک ایرانی است متاسفانه فروش این محصولات الان به صورت ثبت نامی وفقط درنمایندگی هاانجام میشودوعملامغازه های مابصورت تعطیل درآمده است.لذاازآقای میرزایی خواهشمندیم انحصارفروش لاستیک های ایرانی درنمایندگی هارابشکند.یافروش ثبت نامی راحذف کنندویاخرده فروشی هاهم بتوانندلاستیک های ایرانی راازکارخانه خریداری وبه خریداربفروشند.باتشکر