۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
اجاره‌نشینی مهم‌ترین دغدغه اقتصادی خانوارها| کمر مستأجر راست نمی‌شود
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

اجاره‌نشینی مهم‌ترین دغدغه اقتصادی خانوارها| کمر مستأجر راست نمی‌شود

قم- کمر مستأجران در آستانه فصل جابه‌جایی با توجه به افزایش نجومی اجاره بها در این وضعیت بد اقتصادی شکسته و برخی مالکان با دور زدن قوانین حاضر نیستند زیر بار قانون افزایش ۲۰ درصدی اجاره دولت بروند.

هیفاء پردل؛ بازار: چند روز دیگر با آغاز تعطیلات تابستانی دوباره فصل جابه‌جایی و خانه به دوشی مستأجران فرا می‌رسد؛ مستأجرانی که اغلب از دهک‌های پایین و یا کارگری هستند که حقوق آنها کفاف این همه هزینه‌های بالا را نمی‌دهد. از سویی مالکان هم با توجه به این وضعیت اقتصادی و تورم با بالا بردن نرخ اجاره قصد دارند هزینه‌های زندگی خود را از همین اجاره‌ها تأمین کنند.

چند سالی است که دولت با شروع دغدغه و چالش مستأجران قوانینی برای تعیین نرخ اجاره بها وضع و آن را برای مالکان لازم اجرا می‌داند اما به نظر مالکان گلیم خود را بالاتر کشیده و حاضر نیستند زیر بار تعیین نرخ اجاره ۲۰ درصدی دولت مدیون کنند.

با بحران کرونا دولتی‌ها قوانینی را برای وضعیت بازار اجاره بها تصویب کردند؛ از تعیین نرخ اجاره بها گرفته تا ارائه تسهیلات بانکی در قالب وام‌های اجاره مسکن همه و همه قوانینی است که برای کاهش چالش مستأجران تصویب شده و به نظر می‌رسد تنها حکم یک مسکنی دارد که نتوانسته آن طور که باید و شاید درد و بیماری بازار افسارگسیخته اجاره بهای مسکن را درمان کند.

طی سال‌های اخیر نرخ اجاره بها به طور عجیبی افزایش یافته است و با توجه به نبود ضمانت اجرایی قوی در اجرای قوانین در نظر گرفته برای اجاره بها مالکان نرخ‌های اجاره بها را بدون در نظر گرفتن قوانین و شرایط کشور و مستأجران به صورت دل بخواهی افزایش و در این زمینه هم با یکدیگر رقابت و از هم سبقت بگیرند.

اجاره‌نشینی مهم‌ترین دغدغه اقتصادی خانوارها| کمر مستأجر راست نمی‌شود

کمر ما از نرخ‌های نجومی اجاره شکسته است

سید عباس سالاری که کارگر ساختمانی و نان آور یک خانواده ۴ نفره است در گفت و گو با خبرنگار بازار می‌گوید: با حقوق کارگری کدام هزینه‌ها را می‌توان جبران کرد هزینه‌های درمان و یا آموزش فرزندان؟ حال نرخ اجاره بها که هر سال دو برابر می‌شود که کمر ما را دیگر شکسته. مالکان انگار دل ندارند و فراموش کردند که خود زندگی را از صفر شروع کرده‌اند. امروزه هرکس دو اتاق اضافه داشته باشد قانون را دور می‌زند و هرچه دلش خواست برای اجاره نرخ تعیین می‌کند.

به گفته این شهروند، در حوالی خیابان ۲۰ متری زاد خانه بسیار کوچکی اجاره کرده‌ام، آن هم با کم‌ترین امکانات، هنوز یک سال نشده صاحب خانه هشدار داده که یا دنبال خانه باشم و یا باید اجاره‌ای که ماهانه ۴ میلیون تومان است دو برابر شود. اگر خانه در شأن این نرخ بود غمی نبود.

یک مستأجر: هیچ‌کس به خانواده ۴ تا ۵ نفره آپارتمان اجاره نمی‌دهد حال رسانه‌ها دائم از جوانی جمعیت قصه‌های می‌گویند. خودم پشیمانم چون در دنیای بی رحم مستأجری یک یا دو بچه باشد بهتر است

لیلا غلامی، یکی از مستأجران واقع در منطقه زاویه قم با گلایه از افزایش بی‌ضابطه میزان رهن و اجاره از سوی مالکان عنوان می‌کند: مالک آپارتمانی که ما در آن زندگی می‌کنیم مبلغ رهن ملک خود را امسال دو برابر کرده و تقاضای ۲۵۰ میلیون تومان پول رهن را از ما داشته است.

وی می‌افزاید: من دو فرزند دارم و سومی در راه است صاحب خانه با کمال ناباوری گفته جمیعت شما هم اضافه شده است هیچ‌کس به خانواده ۴ تا ۵ نفره آپارتمان اجاره نمی‌دهد حال رسانه‌ها دائم از جوانی جمعیت قصه‌های می‌گویند. خودم پشیمانم چون در دنیای بی رحم مستأجری یک یا دو بچه باشد بهتر است.


مالکانی که در افزایش اجاره بها از یکدیگر سبقت می‌گیرند

یکی از مشاوران املاک منطقه انسجام قم نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: میزان اجاره بها نه توسط مجمع امور صنفی و نه توسط مشاوران املاک تعیین می‌شود، بلکه موجران خود هر چقدر که بخواهند اجاره بها را افزایش می‌دهند و اگر اعتراض کنیم می‌گویند به دفتر مشاور املاک دیگری می‌رویم. تعیین نرخ اجاره به صورت رقابتی است و مالکان در تعیین آن از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

رضا کریمی با بیان اینکه در این منطقه و محدوده گلزار نرخ اجاره ۳ برابر شده است، می‌افزاید: در منطقه پردیسان که زمانی گفته می‌شد بهشت مستأجران و زوج‌های جوان است نرخ‌ها بالاتر شده است. فایل اجاره‌ای داشتیم که میزان اجاره بهای آن طی یک سال از ۵ میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است هیچ قانونی نمی‌تواند جلوی این موجران را بگیرد چون ضمانت اجرایی آن بسیار ضعیف و در حد یک مصوبه مانده است.

اجاره‌نشینی مهم‌ترین دغدغه اقتصادی خانوارها| کمر مستأجر راست نمی‌شود

حاضریم خانه‌هایمان خالی باشد اما نرخ ۲۰ درصدی را نمی‌پذیریم

یکی دیگر از مشاوران املاک قم نیز در پاسخ به خبرنگار بازار در ارتباط با اجرای قانون تعیین نرخ ۲۰ درصدی دولت، عنوان می‌کند: چه قانونی؟ وقتی هیچ قانونی نتوانسته بر روند تعیین اجاره بها نظارت کند و حرف موجران در ایران بر قوانین ارجحیت دارد، موجران خود را ملزم به رعایت این قانون نمی‌کنند که هیچ و حتی حاضر هستند خانه‌های آنها خالی بماند.

یک مشاور املاک: وقتی حرف مالک بالاتر از قانون است و در کشور حرف، حرف مالکان باشد نمی‌توان مشکل بازار اجاره بها را حل کرد به نظر هرساله این مشکل حادتر و حادتر می‌شود.

وی که نخواست نامش منتشر شود و در واسطه‌گری املاک هم فعالیت دارد، می‌افزاید: پیش آمده که مستأجری توانایی پرداخت اجاره بها را نداشته و موجر او را از خانه بیرون کرده و چند سال خانه خالی مانده است حتی از نزدیک هم خانه را بازدید کردم فرسوده شده و موجر حاضر نیست با قیمت منصفانه آن را به مستأجر اجاره دهد. وقتی حرف مالک بالاتر از قانون است و در کشور حرف، حرف مالکان باشد نمی‌توان مشکل بازار اجاره بها را حل کرد به نظر هرساله این مشکل حادتر و حادتر می‌شود.

برای بررسی وضعیت بازار اجاره بها و نحوه اجرای قانون نرخ ۲۰ درصدی اجاره دولت با اتحادیه مشاوران املاک قم تماس گرفتیم که پاسخی در این زمینه دریافت نکردیم.

کد خبر: ۲۸۹٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha