۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران به ۳۰ برابر سقف برجام رسیده است
ادعای آژانس:

ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران به ۳۰ برابر سقف برجام رسیده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ادعا کرد که بنا بر آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام، ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران به ۳۰ برابر حد توافق شده در برجام رسیده است.

به گزارش بازار، بنا بر این گزارش محرمانه، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسیده که نسبت به گزارش دور قبل در ماه فوریه ۲۰.۶ کیلوگرم افزایش نشان می‌دهد. کل ذخایر اورانیوم ایران نیز اکنون ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم برآورد شده است که این مقدار ۶۷۵.۸ کیلوگرم نسبت به آخرین گزارش بیشتر است.

آسوشیتدپرس به نقل از گزارش رافائل گروسی ادعا کرد که هنوز درباره احیای مجوز تعدادی از بازرسان این سازمان در ایران تحولی صورت نگرفته اما انتظار می‌رود که این مساله در چارچوب مذاکرات جاری میان آژانس و ایران در قالب بیانیه موسوم به ۴ مارس حل‌وفصل شود.

مدیرکل آژانس یادآور شد که گفت‌وگوها با ایران در پی سانحه بالگرد حامل رئیس جمهوری کشورمان برای مدتی با وقفه مواجه شد اما ایران در نامه‌ای مورخ ۲۱ مه (۱ خرداد) پیشنهاد کرد که مذاکرات «در تاریخ مناسبی که مورد توافق متقابل باشد» در تهران ادامه یابد.

وی با تکرار ادعاهای پادمانی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد: مسائل پادمانی باقیمانده حل نشده است، زیرا ایران نه توضیحات فنی معتبری در مورد حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کرده است و نه به آژانس درباره مکان(های) فعلی آن‌ها اطلاع داده است. ایران اعلام کرده است که تمامی مواد، فعالیت‌ها و مکان‌های هسته‌ای مورد نیاز بر اساس توافقنامه پادمانی خود را اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا، ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده و تاکید بر اینکه تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد؛ توافق که بعدا بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت یافت.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

در واقع با همکاری و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران، اختلافات بر سر یکی از سه مکانی که آژانس ادعا می‌کند رد اورانیوم در آن پیدا شده، حل و فصل و همچنین پاسخ‌های مستدل و مستندات مربوطه درباره سایر مکان‌ها به آژانس ارائه شد.

گروسی همچنین در سفری که دو هفته پیش به ایران داشت، درباره تداوم اجرای بیانیه ۴ مارس با مقام های کشورمان رایزنی کرد و مقرر شد تا برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک، مذاکرات معاونان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شود.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که همکاری خود را با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و مسائل باقی‌مانده پادمانی نیز با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

کد خبر: ۲۸۹٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha