۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
روایت رانش در جام جم گرگان | مردم منتظر دست جنباندن مسئولان
بازار گزارش می دهد؛

روایت رانش در جام جم گرگان | مردم منتظر دست جنباندن مسئولان

گرگان- ساکنان مجتمع های خسارت دیده ناشی از رانش زمین در منطقه جام جم گرگان پس از گذشت سه ماه همچنان چشم انتظار پایدار سازی ساختمان های آسیب دیده برای جلوگیری از خسارت بیشتر هستند.

بازار: گروه استان‌ها؛ گرگان مرکز گلستان به جهت برخورداری از ویژگی‌های جغرافیایی و پستی بلندی‌های طبیعی مستعد رانش و وقوع بلایای طبیعی است و طبق گزارشاتی که در گذشته منتشر شده، شهرداران مناطق مختلف عنوان کرده اند که نقاطی همچون کوی امام رضا (ع)، چاله باغ جنوبی، کوی محتشم، اکبرآباد (رضوی ۱)، کوی عرفان، ۱۴ متری اول، دوم و سوم شهرداری، قدس هشت، کوی سبطی (ضلع شرق)، تپه صداوسیما و بخش‌هایی از محدوده چشم انداز از جمله مناطقی بوده که مستعد رانش هستند.

دهم اسفند ماه ۱۴۰۲ بود که رانش زمین در خیابان جام جم گرگان، به تعدادی از ساختمان‌ها خسارت زد و اهالی را مجبور به ترک خانه هایشان کرد که امروز با گذشت نزدیک به سه ماه ساکنان این مجتمع‌های مسکونی نسبت به بلاتکلیفی خود معترض هستند.

یک شهروند: ما خسارت دیده بودیم و به لحاظ روحی در شرایط خوبی قرار نداشتیم با واکنش های ناخوشایندی از سوی برخی مدیران شهری و رئیس شورا مواجه شدیم

۲۲ اردیبهشت بود که جمعی از ساکنان مجتمع های خسارت دیده در صحن شورای اسلامی شهر گرگان اجتماع و برخی از آنان اعتراض خود را به اشکال نامتعارف بروز دادند که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت. البته دلیل این اعتراض را استیصال خود نسبت به وضعیتی که در آن قرار دارند و عدم دریافت پاسخ درست از مدیریت شهری مطرح کردند.

شهرداری رفع خطر نکرد

ساکنان در گفت و گو با خبرنگار بازار، مدیریت شهری گرگان را عامل این اتفاق می دانند و معتقدند که این نهاد پس از اینکه ساختمان ها دچار خسارت شد به طور جدی نسبت به رفع خطر اقدام نکرده و صرفا یک سری اقدامات سطحی انجام داد.

وی گفت: یکسال و نیم قبل از وقوع رانش با توجه به نشانه هایی که در آسفالت خیابان و دیوارهای ساختمان مشاهده کردیم، مکاتباتی با شهرداری داشتیم اما ترتیب اثری در این خصوص داده نشد.

خانم مسلمی پور یکی از ساکنانی است که تا دو ساعت قبل از وقوع این اتفاق در مجتمع حضور داشت. وی به خبرنگار بازار گفت: پس از این اتفاق و در اسفند ماه بود که به همراه اهالی به شورای شهر مراجعه کردیم اما با توجه به اینکه ما خسارت دیده بودیم و به لحاظ روحی در شرایط خوبی قرار نداشتیم با واکنش های ناخوشایندی از سوی برخی مدیران شهری و رئیس شورا مواجه شدیم.

روایت رانش در جام جم گرگان | مردم منتظر دست جنباندن مسئولان

دستور دادستان روی زمین ماند

این شهروند گرگانی افزود: در حضور ساکنان، دادستان مرکز استان طی گفتگوی تلفنی با رئیس شورا از مدیریت شهری خواست که با فوریت به این موضوع رسیدگی کند و برای جلوگیری از خسارت به طبقات بالاتر اقدامات لازم را انجام دهد اما پس از گذشت حدود دو ماه، مسئولان شهری اقدام موثری در این خصوص انجام نداند.

وی می گوید: ساکنان اکنون در هتل ورزش ساکن و در این محل با چالش های مختلفی مواجه هستند.

خبرنگار بازار برای اطلاع دقیق از جزئیات رسیدگی به این مسله به سراغ مدیر شهرداری منطقه دو گرگان رفت. مجید طاهری در گفت و گو با بازار در رابطه با ادعای ساکنان ساختمان های حادثه دیده از رانش زمین در محله جام جم گرگان، مبنی بر اینکه یک سال و نیم قبل از وقوع حادثه در رابطه با نشانه های رانش مکاتباتی با شهرداری انجام داده اند و این نهاد هیچ ترتیب اثری لحاظ نکرده است، اظهار کرد: ساکنان مدعی هستند که مقصر حادثه صرفا شهرداری است اما در نهایت کارشناس رسمی دادگستری باید مقصر اصلی حادثه را شناسایی کند و من نامه و تقاضایی در خصوص این ادعا ندیده ام.

به ساکنان اخطار داده بودیم

مدیر شهرداری منطقه دو گرگان افزود: شهرداری در سال ۱۳۹۹ به ساکنان ساختمان اخطار داده بود که دیوار متحمل مشکلاتی شده و نیازمند مقاوم سازی است تا از وقوع هرگونه اتفاق جلوگیری شود.

وی ادامه داد: طبق دستور دادستانی، شهرداری برای اینکه ساکنان ساختمان بیشتر از این متحمل خسارت نشوند موظف شد هزینه‌های ساختمان را پرداخت کند تا در آینده مشخص شود هزینه‌ها متوجه کدام سازمان ها، اشخاص یا ارگان ها است.

طاهری در رابطه با ورود سرمایه گذار برای ساختن مجدد ساختمان حادثه دیده بیان کرد: در این زمینه جلسه ای در شهرداری برگذار و در جمع بندی مشخش شد در مواردی مانند تخفیف عوارض ساخت با سرمایه گذار همکاری شود تا ساکنان بیشتر از این متحمل فشار نباشد.

سرپرست شهرداری منطقه دو گرگان در خصوص تصمیم شهرداری برای تخفیف های در نظر گرفته و نوع همکاری با سرمایه گذار گفت: شهرداری درحال حاضر در این زمینه تصمیم نهایی نگرفته و این موضوع نیازمند ارائه پیشنهاد از سوی سرمایه گذاران است اما این نهاد نهایت همکاری را با سرمایه گذاران در هر موضوعی خواهد داشت.

با توجه به اینکه در زمان حضور ساکنان در صحن شورای شهر گرگان، رئیس شورا به دبیر جلسه دستور داد تا برای شهردار و معاون زیربنایی شهردار گرگان ترک فعل صادر کند لذا خبرنگار بازار به سراغ معاون زیر بنایی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان رفت تا توضیحات وی را نیز در این خصوص دریافت کند.

معاون شهردار: بازرسی های فنی از فردای حادثه انجام شد

وی در رابطه با اقدامات عمرانی ساختمان های خسارت دیده ناشی از رانش زمین در جام جم گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: زمانی که حادثه رانش برای ساکنان مجتمع های واقع در سیمای یک رخ داد، شهرداری اقدام به اسکان خانواده ها در مهمانسراهای خود و چند اتاق در هتل های شهر کرد.

رایزنی انجام شده است

معاون زیر بنایی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان افزود: با رایزنی های انجام شده، قرار بر این شد تا زمان بازسازی ساختمان، هتل ورزش برای اسکان خسارت دیدگان در نظر گرفته شود. با رای دادگاه ابعاد مختلف بروز و علل حادثه توسط کارشناس رسمی تامین دلیل شده است.

صادقیان بیان کرد: از فردای حادثه بازدید های فنی توسط تیم های مشاور و خبرگان استانی انجام و طراحی سازه برای پایدار سازی ترانشه آغاز شد.

معاون زیربنایی شهردار گرگان افزود: طراحی اولیه طی مدت دو هفته انجام و نقاط ضعف شناسایی و به مشاور برای اصلاح عودت داده شد همچنین یکی از دلایلی که این پروژه را نسبت به سایر موارد متمایز می کند، عدم امکان استفاده از ماشین آلات در این پروژه است زیرا از طرفی محدود به ساختمان های آسیب دیده هستیم و از طرفی ترانشه در حال ریزش در آن نقطه وجود دارد لذا امکان استفاده از ماشین فراهم نیست و طراحی باید به نحوی باشد که کار توسط دست و اشخاص انجام شود.

وی بیان کرد: طراحی نهایی، تایید و برآورد آن انجام شد و در حال حاضر در فرایند مناقصه قرار دارد که برای تسریع در روند انجام پروژه، مناقصه به صورت محدود برگزار می شود و پس از عقد قرارداد با پیمانکار، کار فورا کار آغاز خواهد شد.

روایت رانش در جام جم گرگان | مردم منتظر دست جنباندن مسئولان

درخواست وام ودیعه مسکن برای ساکنان

رئیس شورای شهر گرگان هم در بیان جزئیات پیگیری ها در این مورد اظهار کرد: طبق هماهنگی با دادستان مرکز استان، قرار شد یک وام ودیعه مسکن با بازپرداخت حداقل پنج ساله و سود پایین به ساکنان پرداخت شود.

عیسی مهری افزود: قرار بر این شد شهرداری تشکیل پرونده دهد و افزایش تراکم به صورت هشت طبقه و ۶۰ در صد تراکم را از طریق کمیسیون ماده پنج پیگیری کند همچنین شورای شهر از شهرداری خواست در خصوص پرداخت عوارض پروانه ساختمانی به اهالی مساعدت کند.

به گزارش خبرنگار بازار، با توجه به دستور دادستان مرکز استان و بازتابی که این موضوع در رسانه ها داشت و همینطور با توجه به نگرانی هایی که ساکنان مجتمع های آسیب دیده دارند، انتظار است شهرداری گرگان ذر اولین اقدام با سرعت بیشتری نسبت به پایدار سازی ترانشه اقدام کند.

کد خبر: ۲۸۸٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha