۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
افزایش ظرفیت تولید به  ۹میلیون تن در امسال| ۳۴۳روز سال تولید کردیم| رشد ۱۷  درصدی درآمدهای ارزی
مدیرعامل پتروشیمی بوشهر در گفتگو با بازار:

افزایش ظرفیت تولید به ۹میلیون تن در امسال| ۳۴۳روز سال تولید کردیم| رشد ۱۷ درصدی درآمدهای ارزی

حاتمی مدیرعامل پتروشیمی بوشهر از تکمیل فاز دوم این مجتمع تا پایان سال خبر داد و افزود: ظرفیت تولید متانول این مجتمع ۳۷ درصد بیشتر و رکورد تولید ادوار گذشته زده شد. درآمدهای ارزی هم ۱۷ درصد بیشتر شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: جواد حاتمی مدیرعامل پتروشیمی بوشهر در گفتگو با بازار، در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت پروژه های این مجتمع، گفت: به منظور تکمیل و راه اندازی هر چه سریع تر فاز دوم پتروشیمی بوشهر در گام ابتدایی ارتقای توان تجهیزاتی و افزایش تعداد شاغلین در پروژه در دستور کار قرار گرفت. طوری که تعداد شاغالین در این فاز را به بیش از ۵ هزار نفر رساندیم. همین مساله پیشرفت خوبی در این بخش از پروژه ایجاد کرد. چنانچه بخش های اصلی پروژه یوتیلیتی و آفساید در بهمن ماه و تقریبا ۶ ماه زودتر از موعد مشخص شده به بهره برداری رسید. از طرفی پروژه های الفین و MEG که وضعیت مطلوبی نداشتند را توانستیم به سطح قابل قبولی برسانیم.

با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام ‌دادیم امیدوارم بتوانیم طی دو ماه آینده بحث تکمیل و راه اندازی مکانیکال را در پروژه‌ الفین و MEG داشته باشیم و با توجه به اینکه همزمان هم داریم بحث پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی را برای بخش‌هایی که تکمیل می شوند انجام می‌دهیم، بتوانیم مدت زمان راه‌اندازی و پیش راه‌اندازی را کاهش بدهیم و برای نیمه‌ اول پاییز امسال به سمت تولید محصول برویم

او ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام ‌دادیم امیدوارم بتوانیم طی دو ماه آینده بحث تکمیل و راه اندازی مکانیکال را در پروژه‌ الفین و MEG داشته باشیم و با توجه به اینکه همزمان هم داریم بحث پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی را برای بخش‌هایی که تکمیل می شوند انجام می‌دهیم، بتوانیم مدت زمان راه‌اندازی و پیش راه‌اندازی را کاهش بدهیم و برای نیمه‌ اول پاییز امسال به سمت تولید محصول برویم.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی بوشهر، در پروژه الفین هم اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مربوط به پیش راه اندازی و ۲۵ درصد پیشرفت در بخش مربوط به راه اندازی را شاهد هستیم. در پروژه MEG با پیشرفت حدود ۹۲ درصدی مواجه هستیم. همچنین به موازات احداث ۷۵ درصد خطوط تحویل و همه بسته ها سفارش گذاری شده است. هم اکنون برخی از اقلام در مسیر بوده و به زودی تحویل داده می شود. با توجه به پیشرفت مناسبی که در انجام پروژه ها وجود دارد، امید می رود که در سال جاری شاهد به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌ الفین و MEG و افزایش ظرفیت ۱.۵ میلیون تنی در سبد محصولات پتروشیمی بوشهر باشیم.

در مجموع ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت اسمی پتروشیمی بوشهر است. از این مقدار ۶.۵ میلیون تن آن مربوط به فاز نخست بوده که به بهره برداری رسیده و در مدار تولید قرار گرفته است

او با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که، جهش تولید را به معنای واقعی رقم بزنیم، ادامه داد: ۱۲پلنت برای کل زنجیره تعریف شده در پتروشیمی بوشهر پیش بینی شده است. در مجموع ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت اسمی پتروشیمی بوشهر است. از این مقدار ۶.۵ میلیون تن آن مربوط به فاز نخست بوده که به بهره برداری رسیده و در مدار تولید قرار گرفته است.

حاتمی با بیان اینکه پتروشیمی بوشهر دارای طولانی ترین زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی کشور است، ادامه داد: این مجتمع در فاز یک گاز ترش را دریافت کرده کرده و نسبت به شیرین سازی اقدام می کند. در سایت شمالی در پلنتت اتان ریکاوری گازش ترش را تفکیک می کنیم. بعد در همین فاز متان تولید شده به متانول تبدیل می کنیم. در فاز ۲ یا همان سایت جنوبی هم اتان تولیدی در پروژه الفین به اتیلن تبدیل می شود. در پلنت MEG هم تولید این محصول را در دستور کار قرار دارد.

او در مورد طرح های زنجیره ارزش پتروشیمی بوشهر گفت: ما بحث اسید استیک و وینیل استات مونومر (vam) را در فاز سوم پتروشیمی بوشهر داریم. با مساعدتی که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی داشته، ۷ هکتار زمینی که به فاز ۳ تخصیص داده شده بود، مجددا مجوزش احیا شد و برنامه‌ریزی شده که بحث تامین مالی را از مسیرهای مختلفی پیش ببرود. لازم به یادآوری است که این فاز جزو پروژه های اولویت‌دار دولت و وزارت نفت قرار گرفته و از طرفی هم از طریق صندوق توسعه‌ ملی و رایزنی با مجموعه‌های تامین کننده مالی، کار را پیش می‌بریم. همچنین یک مذاکره‌ ابتدایی هم با پتروشیمی مارون به عنوان سهامدار پتروشیمی بوشهر داشتیم که بتوانیم این بخش را به صورت ویژه‌تر از این طریق پیش ببریم و تصمیم درستی بگیریم.

افزایش ظرفیت صادراتی پتروشیمی بوشهر به ۳.۵ میلیون تن

حاتمی همچنین درباره وضعیت صادرات این مجتمع هم گفت: از ۶.۵ میلیون تن تولیدی که داریم ۲ میلیون تن آن صادر و مابقی هم به عنوان خوراک در واحدهای خود ما مصرف می شود.

او با بیان اینکه پتروشیمی سهم ۱۰ درصدی از تولیدات پتروشیمی را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: با تکمیل فاز دوم ظرفیت صادراتی مجتمع هم به ۳.۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

ظرفیت تولید متانول این مجتمع در سال گذشته حدود ۳۷ درصد افزایش یافت و رکورد تولید ادوار گذشته متانول را را توانستیم بزنیم. از طرفی معادل ظرفیت اسمی خود توانستیم صادرات داشته باشیم

مدیرعامل پتروشیمی بوشهر ادامه داد: در سال گذشته توفیقات خوبی در مجتمع حاصل شد. ضمن اینکه سرعت پیشرفت کار رشد ۴ الی ۵ برابری را تجربه کرد، ظرفیت تولید متانول این مجتمع هم حدود ۳۷ درصد افزایش یافت و رکورد تولید ادوار گذشته متانول را را توانستیم بزنیم. از طرفی معادل ظرفیت اسمی خود توانستیم صادرات داشته باشیم.

رشد ۱۷ درصدی درآمدهای صادراتی

او همچنین درباره وضعیت درآمدهای شرکت هم گفت: بخشی از درآمدهای بوشهر از محل فروش سرویس های جانبی است که در این بخش حدود ۳۷ درصدی رشد اتفاق افتاد. درآمدهای صادراتی و ارز هم ۱۷ درصد افزایش یافت.

حاتمی اضافه کرد: یکی از اتفاقات نادر در پتروشیمی بوشهر این بود که ۳۴۳ روز در سال ۱۴۰۲ به صورت مداوم تولید داشتیم. تنها ۲ وقفه کوتاه داشتیم اگر این دو مورد هم نبود ما می توانستیم ۱۰۰ درصدی ظرفیت سال را تولید داشته باشیم. این تولید مستمر و عالی دو دلیل اصلی داشت که یکی از آنها تامین پایدار خوراک بوده و دیگری انسجام موجود در بدنه تولید و کارکنان این مجتمع است.

گفتنی است پتروشیمی بوشهر، به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی ایران، در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه واقع شده است. این مجتمع با تولید طیف گسترده‌ای از محصولات، از جمله متانول، اتیلن، پلی اتیلن، اسید استیک و وینیل استات منومر، نقش اساسی در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف کشور ایفا می‌کند.

کد خبر: ۲۸۸٬۶۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha