۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
سود خالص بیمه نوین طی ۳ سال، با کله سقوط کرد| بیمه نوین در مدار زیان قرار گرفت
تحلیل جامع سهام نوین

سود خالص بیمه نوین طی ۳ سال، با کله سقوط کرد| بیمه نوین در مدار زیان قرار گرفت

سود خالص شرکت بیمه نوین از ۳۹۷ میلیارد تومان به ۹۴۴ میلیون تومان رسیده است که در واقع یک سقوط آزاد به حساب می آید.

هادی بهرامی؛ بازار: با تلاش‌ های شرکت‌ های بیمه، اقتصاد افراد و به طور کلی اقتصاد کشور در جریان حوادث خدشه دار نخواهد شد و همانند سایر صنایع، ورود شرکت های بیمه ای به بورس اوراق بهادار به گردش بیشتر نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک شایانی میکند؛ لذا توجه به تحرکات این صنعت و بررسی سهام شرکت های آن، حائز اهمیت میباشد که در ادامه به تحلیل جامع شرکت بیمه نوین میپردازیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به خرید سهام نوین کنند.


معرفی شرکت
شرکت بیمه نوین به عنوان هجدهمین شرکت بیمه کشور در سال ۱۳۸۴ در اداره ثبت شرکت‌ های تهران به ثبت رسید که موسسین آن بانک اقتصاد نوین، شرکت توسعه صنایع بهشهر و شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران میباشند. بیمه نوین در زمینه انجام عملیات بیمه ‌ای در تمامی رشته ‌های بیمه‌ ای اعم از اشخاص، اموال و مسئولیت، سرمایه ‌گذاری از محل سرمایه، اندوخته‌ ها و ذخایر و همچنین انجام بیمه‌ های اتکائی واگذاری (تحصیل پوشش اتکائی) حسب نیاز فعالیت میکند. ارزش بازار بیمه نوین در بورس، مبلغ ۸۲۹ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۴۳۰ میلیون تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
بانک اقتصاد نوین با مالکیت ۹۹۵ میلیون سهم و با ۱۹.۹ درصد از کل ۵ میلیارد سهم، بزرگ ترین سهامدار شرکت بیمه نوین است. پس از آن، شرکت تامین آتیه درخشان نوین با مالکیت ۴۳۳ میلیون سهم و با ۸.۷ درصد در جایگاه دوم، صندوق سرمایه گذاری نوین پیشرو با مالکیت ۳۱۹ میلیون سهم و با ۶.۴ درصد در جایگاه سوم و شرکت تامین سرمایه نوین با مالکیت ۲۸۶ میلیون سهم و با ۵.۷ درصد در جایگاه چهارم سهامداران عمده شرکت بیمه نوین قرار دارد. پس از این ۴ سهامدار عمده شرکت بیمه ایران با مالکیت ۳.۵ درصد، گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند ۳.۴ درصد، صندوق سرمایه گذاری صبانیک ۳ درصد، شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار ۲.۹۵ درصد، شخص حقیقی ۲ درصد، شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ۱.۹ درصد و بیمه سامان ۱.۳ درصد از کل سهام شرکت بیمه نوین را در اختیار دارند.


تحلیل سود و زیان
جمع درآمد های عملیاتی (حق بیمه صادره) شرکت در دوره یکساله ۱۴۰۱ به مبلغ ۲۱۹۷ میلیارد تومان، خسارت پرداختی ۱۶۸۴ میلیارد تومان و هزینه های اداری ۲۷۱ میلیارد تومان میباشد. جمع درآمد های شرکت نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۳ درصد، خسارت پرداختی ۷۷ درصد، هزینه های اداری ۵۴ درصد افزایش یافته است. در نهایت، سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۷ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۹۱ درصد کاهش یافته است که بهتر است آن را سقوط بنامیم!

با توجه به صورت سود و زیان ۹ ماهه ۱۴۰۲، جمع درآمد های شرکت به مبلغ ۲۵۰۳ میلیارد تومان، هزینه های مستقیم (خسارت ها) ۱۹۲۶ میلیارد تومان، هزینه های اداری ۲۶۹ میلیارد تومان و سود خالص به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان به ثبت رسیده است که هر کدام از اقلام گفته شده به ترتیب ۵۵ درصد افزایش، ۵۹ درصد افزایش، ۳۹ درصد افزایش و سود خالص ۴۵ درصد کاهش یافته است و این نشان میدهد نرخ رشد جمع هزینه ها جلوتر از درآمد و سود خالص حرکت میکند که اگر به موقع کنترل نشود، شرکت بیمه نوین به سمت زیان دهی و حتی انباشت آن حرکت خواهد کرد.

سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۷ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۹۱ درصد کاهش یافته است که بهتر است آن را سقوط بنامیم! اقلام صورت سود و زیان نشان میدهد نرخ رشد جمع هزینه ها جلوتر از درآمد و سود خالص حرکت میکند که اگر به موقع کنترل نشود، شرکت بیمه نوین به سمت زیان دهی و حتی انباشت آن حرکت خواهد کرد


نسبت قیمت به درآمد
نوین در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۸ تومان سود خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن نیز در سال جاری ۲۲.۱ است. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۲ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۸ تومان و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ صفر تومان سود را به ثبت رساند که نشان میدهد در ۹ ماهه ۱۴۰۲ سودی نداشته و احتمالا برای کل سال ۱۴۰۲ سودی بیشتر از سال ۱۴۰۰ با نرخ بیش از ۸۰ درصدی تورم نخواهد داشت!

شرکت بیمه نوین در ۹ ماهه ۱۴۰۲ تقریبا صفر تومان سود به ازای هر سهم (EPS) داشته است که بنظر میرسد برای یکسال ۱۴۰۲ نتواند از ۸ تومان سود ۱۴۰۱ عبور کند و این یعنی بازدهی منفی شرکت در مقابل نرخ واقعی تورم! بهترین حمایت معتبر و اثبات شده قیمت همان محدوده ۱۲۰ تومان و سقف مهم آن نیز محدوده ۳۳۰ تومان میباشد که در صورت عبور از هر کدام به آن سمت و سو حرکت خواهد کرد.


تحلیل تکنیکال سهام
قیمت در آبان ماه ۱۴۰۱ به دنبال رشد بازار از محدوده ۱۲۰ تومان با افزایش ۱۷۰ درصدی به سقف ۳۳۰ تومان رسید که پس از آن ۵۰ درصد کاهش یافت و در حال حاضر در محدوده ۱۶۶ تومان قرار دارد. بهترین حمایت معتبر و اثبات شده قیمت همان محدوده ۱۲۰ تومان میباشد که بنظر میتوان جهت افازیش تقاضا و پرتاب قیمت به آن اتکا کرد. اگر قیمت بتواند مقاومت کوتاه مدت ۲۰۰ تومان را شکسته و بر روی آن تثبیت دهد با رشد بیشتری مواجه خواهد شد که در آن صورت اهداف ۳۳۰ و ۴۹۰ تومان در دسترس خواهند بود؛ در مقابل اگر حمایت کوتاه مدت ۱۵۰ تومان از دست برود، کف قوی ۱۲۰ تومان در بازه بلند مدت را مد نظر قرار خواهیم داد.

سود خالص بیمه نوین طی ۳ سال، با کله سقوط کرد| بیمه نوین در مدار زیان قرار گرفت


حرف آخر
در تحلیل های تکنیکال و بنیادی که در این مقاله صورت گرفت، متریک های کاربردی بسیاری برای بررسی دقیق تر و کامل تر وجود دارد؛ اما نوشتن همه آنها از حوصله کاربران خارج است. پس سعی بر آن بود که برخی از آن ها را بررسی کرده و نتایج مفید را در اختیار سرمایه گذاران بگذاریم تا در این آشفته بازار با آگاهی بیشتری اقدام به خرید و فروش کنند. افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی با وجود افزیش نرخ فروش، میتواند هزینه خسارت ها را هم افزایش داده و برخی شرکت های بیمه ای را دچار ورشکستگی کند. پس، باید نظارت ها بیشتر شده و نقدینگی موسسات بیمه ای به خوبی مدیریت شود که در حال حاضر روند سودسازی بیمه نوین بسیار ضعیف و با سرعت زیادی رو به افت است و اگر به همین روال پیش برود، شرکت زیان ده خواهد بود.

کد خبر: ۲۸۸٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha