۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
کاهش ساخت مسکن های کوچک در پایتخت| وجود خانه های مازاد در شمال تهران
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد

کاهش ساخت مسکن های کوچک در پایتخت| وجود خانه های مازاد در شمال تهران

هدایت، مدیر عامل سازمان نوسازی تهران گفت: صدور پروانه برای واحدهای مسکونی کوچک بخاطر محدودیت های طرح تفصیلی کاهش یافته و ساخت و ساز به سمت واحدهای بزرگتر رفته است که با نیاز خریداران تناسبی ندارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: تولید مسکن در تهران همواره مشکلات زیادی داشته است و این شهر به دلیل مهاجرت زیاد با کمبود مسکن و به نوعی با ناترازی مواجه بوده است. سختی ها و دشواری های ساخت و ساز در پایتخت از یک سو و گرانی واحدهای مسکونی از سوی دیگر طی سال های گذشته، تهران را با یک مشکل اساسی به نام بحران مسکن مواجه ساخته است.

کارشناسان بر این باور هستند مهاجرت از شهرهای اقماری طی سال های گذشته ترکیب تولید و عرضه را با تقاضا به هم ریخته است. اما در سال های اخیر به دلیل رشد قیمت مسکن و اجاره بها اغلب مهاجرتها به سمت شهرهای اقماری صورت گرفته است.

البته برخی فعالان معتقد هستند که ساخت مسکن در مناطق پر برخوردار و شمالی پایتخت به مراتب بیشتر از مناطق جنوبی تهران بوده است و همین موضوع کافی است که تولید و تقاضای مسکن را به هم بزند.

سید مهدی هدایت مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به این پرسش آیا عرضه مسکن و تولید مسکن در تهران یک مسیر مشخص و مناسب را طی می کند؟ می گوید: تولید مسکن در پایتخت ضروری است اما باید به این نکته تاکید کرد که باید تولید مسکن در تهران به یک جریان پایدار تبدیل شود.

آمارها نشان می دهد که وجود خانه های خالی از سکنه و اتفاقا مازاد در مناطق شمال تهران نشان از همان عدم همخوانی ساخت مسکن برای جامعه هدف و گروه های هدف بوده است

هدایت ادامه داد: برای تولید مسکن پایدار و اینکه ساخت مسکن برای جامعه و گروه های هدف نیز انجام شود بسیار مهم و حائز اهمیت است. آمارها نشان می دهد که وجود خانه های خالی از سکنه و اتفاقا مازاد در مناطق شمال تهران نشان از همان عدم همخوانی ساخت مسکن برای جامعه هدف و گروه های هدف بوده است.

وی گفت: این واحدهای مسکونی که به آن اشاره شد عموماً در مناطق شمال تهران ساخته شده و قرار دارند که چندان با آن گروه هدفی که به دنبالش هستیم تا صاحبخانه شوند همخوانی ندارند.

صدور پروانه برای تعداد واحدهای مسکونی کوچک متراژ بخاطر محدودیت هایی که طرح تفصیلی ایجاد کرده، کاهش یافته و ساخت و ساز به سمت واحدهای بزرگتر رفته است

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد عدم تناسب زیربنای واحدهای مسکونی با توان خانوارها موضوعی باشد که همواره به آن تاکید کرده اید اما متاسفانه اجرایی نشده است؟ توضیح داد: بعد از ابلاغ طرح تفصیلی در شهر تهران شاهد این هستیم که صدور پروانه برای تعداد واحدهای مسکونی کوچک متراژ بخاطر محدودیت هایی که طرح تفصیلی ایجاد کرده، کاهش یافته و ساخت و ساز به سمت واحدهای بزرگتر رفته است که با نیاز خریداران تناسبی ندارد.

او تاکید کرد: ما معتقد هستیم که در تهران و در یک دوره ۱۰ ساله باید حداقل ۱.۵ میلیون واحد مسکونی احداث شود که ما در این دوره توانستیم زیرساخت های لازم برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد را در شهر تهران فراهم کنیم و نکته این است که بیش از ۹۰ درصد این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی عموماً در پهنه جنوب تهران در عرصه های ناکارآمد و بی دفاع شهری قرار دارد.
هدایت یادآوری کرد: رویکرد سازمان نوسازی شهر تهران در نوسازی بافت های فرسوده و پلاک های ناپایدار ایجاد محلات الگو و تأمین تمامی سرانه های خدماتی مورد نیاز پروژه های مسکونی است.

هدایت در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد رشد شهر نشینی تاثیر بسزایی در افزایش نیاز مسکن داشته باشد اما مهاجرت از تهران به شهرهای اقماری نیز در سال های اخیر به دلیل رشد قیمت مسکن و اجاره بها سرعت زیادی داشته است؟ گفت: آمارها نشان می دهد که شهرنشینی از ۳۱ درصد در سال ۱۳۳۵ به حدود ۸۵ درصد در سال جاری رسیده است پس بنابراین رشد شهرنشینی می تواند یکی از عوامل اصلی و تأثیرگذار در افزایش نیاز مسکن باشد.

در استان تهران بالاترین سهم از مهاجرت مربوط به پردیس با ۳۴.۸ درصد است و کمترین سهم را نیز شهر تهران دارد

او ادامه داد: در استان تهران بالاترین سهم از مهاجرت مربوط به پردیس با ۳۴.۸ درصد است و کمترین سهم را نیز شهر تهران دارد. اما در وضعیت مسکن در شهر تهران شاهد این هستیم که بیشترین مهاجرت ها عموماً به سمت اسلامشهر و شهرهای اقماری تهران بوده و کمترین هم در خود شهر تهران اتفاق می افتد که حدود ۱.۴۴ است.

عدم برنامه ریزی مسکن در شهر تهران باعث شده از ۱۰ میلیون سفری که در شهر تهران اتفاق می افتد حدود ۳.۵ میلیون سفر از شهرهای اقماری باشد

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطر نشان کرد: این امر نشان می دهد که نیاز مسکن تهران برای خود شهروندان تهران است نه برای مهاجرین که عموماً هم مقدار آن کم است. اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که عدم برنامه ریزی مسکن در شهر تهران باعث شده از ۱۰ میلیون سفری که در شهر تهران اتفاق می افتد حدود ۳.۵ میلیون سفر از شهرهای اقماری باشد.

وی ادامه داد: مقایسه مؤلفه های ولادت و مهاجرت در شهر تهران نشان از آن دارد که بیشترین افزایش تعداد جمعیت تهران در بخش ولادت است که حدود ۷۹ درصد به متولدین و ۲۱ درصد به مهاجرین اختصاص یافته است.

موضوع طلاق و ازدواج از دیگر مؤلفه های افزایش نیاز مسکن است چرا که وقتی طلاق رخ می دهد نیاز به مسکن را یک واحد بیشتر می کند

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآوری کرد: موضوع طلاق و ازدواج از دیگر مؤلفه های افزایش نیاز مسکن است چرا که وقتی طلاق رخ می دهد نیاز به مسکن را یک واحد بیشتر می کند.
هدایت گفت: از دیگر مؤلفه های مؤثر در موضوع نیاز مسکن تعداد واحدهای مسکونی موجود و خالی، میزان مهاجرت، بُعد خانوار، تعداد ازدواج و طلاق، تعداد واحدهای مسکونی فرسوده و ناپایدار در شهر تهران است که معتقدیم در شهر تهران در یک دوره ۱۰ ساله بایستی حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی احداث شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطر نشان کرد: در افق برنامه ۱۰ ساله ۲ درصد ضریب استهلاک است که با پیش بینی حدود ۵۰ سال استاندارد، سالانه ۲ درصد نوسازی باید انجام شود، یادآور شد: حدود ۳۶۵ هزار واحد مسکونی ناپایدار در شهر تهران وجود دارد که باید در یک دوره ۱۰ ساله نوسازی شود.

تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز زوج های جوان در ۱۰ سال ۴۳۵ هزار واحد و تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز مهاجرین ۹۳ هزار واحد است

وی ادامه داد: تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز زوج های جوان در ۱۰ سال ۴۳۵ هزار واحد و تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز مهاجرین ۹۳ هزار واحد است و در مجموع حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیاز مسکن در شهر تهران به ما تکلیف شده که در شهر تهران در یک دوره برای این که بتوانیم بافت های فرسوده را نوسازی کنیم و نیاز مسکن را در بُعد کم مهاجرین، بُعد زیاد ازدواج و ولادت و جلوگیری از فرسودگی کلی در تهران تأمین کنیم باید بتوانیم تعداد مورد نیاز مسکن را تولید کنیم.
هدایت خاطرنشان کرد: عدم تناسب میان عرضه و تقاضا و قرارگیری ۴۲ درصد از خانوارهای شهر تهران زیر خط فقر، موضوع دیگری است که نیاز مسکن را تشدید می کند.

کد خبر: ۲۸۸٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • مهدی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
      3 0
      فقط حرف و وعده تو خالی
    • موسوی IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      0 0
      چرافغانی باید بیان مسکن ایرانیها راتصرفکنه مملکت بی سرو صدا هردنببلی حالا که راه میدین یجایه بخصوص براشون درست کنید